Titik jualan (juga dikenali sebagai POS atau kaunter bayaran ) adalah tempat di mana urus niaga runcit selesai. Ia adalah titik di mana pelanggan membuat pembayaran kepada peniaga dalam pertukaran untuk barangan atau perkhidmatan. Pada tempat jualan peruncit akan mengira jumlah yang terhutang oleh pelanggan dan memberikan pilihan cara kepada pelanggan untuk membuat pembayaran. Saudagar akan juga biasanya mengeluarkan suatu resit bagi urus niaga.

Titik jualan di kedai Target.

POS dalam pelbagai industri runcit menggunakan perkakasan dan perisian yang disesuaikan mengikut keperluan mereka. Peruncit boleh menggunakan alat timbang , pengimbas , daftar tunai elektronik dan manual, EFTPOS terminal, skrin sentuh dan mana-mana pelbagai lain perkakasan dan perisian sedia untuk digunakan dengan POS. Sebagai contoh , kedai runcit atau gula-gula menggunakan skala yang di tempat jualan, manakala bar dan restoran menggunakan perisian untuk menyesuaikan item atau perkhidmatan yang dijual apabila pelanggan mempunyai hidangan khas atau permintaan minuman .

Titik moden jualan sering dirujuk sebagai titik perkhidmatan kerana ia bukan sahaja satu tempat jualan tetapi juga merupakan titik pulangan atau pesanan pelanggan. Selain itu ia termasuk ciri-ciri canggih untuk memenuhi fungsi yang berbeza, seperti pengurusan inventori, CRM, kewangan, gudang, dan lain-lain, semua dibina ke dalam perisian POS . Sebelum POS moden, semua fungsi-fungsi ini telah dilakukan secara bebas dan dikehendaki menaip semula secara manual - maklumat yang boleh membawa kepada kesilapan kemasukan.