Tlalpan (Bahasa Nahuatl Klasik: [Tlālpan] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), Sebutan Nahuatl: [ˈtɬaːɬpan̥]  ( listen)) ialah salah satu daripada 16 daerah pentadbiran (dipanggil alcaldías dalam bahasa Sepanyol) Bandar Raya Mexico. Ia adalah borough terbesar, dengan lebih lapan puluh peratus di bawah pemuliharaan sebagai hutan dan kawasan sensitif ekologi yang lain. Selebihnya, hampir kesemuanya di pinggir utara, telah menjadi bandar sejak pertengahan abad ke-20. Apabila ia dicipta pada tahun 1928, ia dinamakan sempena penempatan paling penting di kawasan itu, Tlalpan, yang dirujuk sebagai "pusat Tlalpan" (Tlalpan centro) untuk membezakannya daripada borough.

Lokasi Tlalpan di Bandar Raya Mexico

Pusat ini, walaupun berada dalam zon perbandaran, masih mengekalkan banyak suasana wilayahnya dengan rumah agam era kolonial dan jalan batu buntar. Sebahagian besar kepentingan borough ini berpunca daripada kawasan pemuliharaan berhutan, kerana ia berfungsi untuk membekalkan oksigen ke Lembah Mexico dan berfungsi untuk cas semula akuifer. Tujuh puluh peratus air Mexico City berasal dari telaga di daerah ini.

Walau bagaimanapun, kawasan itu mengalami tekanan kerana lokasi terpencilnya yang bergunung-ganang telah menarik pembalak haram, pengedar dadah dan penculik; masalah yang paling serius ialah pembinaan rumah dan komuniti secara haram di atas tanah pemuliharaan, kebanyakannya oleh orang yang sangat miskin. Templat:Sehingga, kerajaan mengiktiraf kewujudan 191 penempatan, yang menyebabkan kerosakan ekologi yang teruk dengan kehilangan pokok, kemajuan rebakan bandar, dan di beberapa kawasan, penggalian lubang septik . Daerah ini adalah rumah kepada salah satu tapak Mesoamerikan tertua di lembah, Cuicuilco, serta beberapa taman utama dan rizab ekologi. Ia juga menempatkan beberapa "pueblos" separa bebas yang mempunyai hak pemerintahan sendiri yang terhad di bawah peruntukan undang-undang yang dikenali sebagai "usos y costumbres" (lit. kegunaan dan adat).

Pusat Tlalpan sunting

 
Kiosk di Pengetua Jardin

Apa yang kini dipanggil "pusat Tlalpan" atau kadangkala "pusat bersejarah Tlalpan" bermula sebagai perkampungan pra-Hispanik yang terletak di persimpangan beberapa jalan yang menghubungkan Tenochtitlan (Bandar Mexico) dengan titik selatan. Kampung ini dinamakan semula sebagai Villa de San Agustín de las Cuevas pada tahun 1645, dengan bahagian terakhir "de las Cuevas" merujuk kepada banyak gua kecil di kawasan itu. Pada zaman penjajah, kampung ini merupakan sebuah perkampungan pertanian sederhana, terkenal dengan kebun buah-buahannya. Walau bagaimanapun, hutan di kawasan itu menjadikannya menarik kepada golongan elit Mexico City yang membina rumah desa dan hacienda di sini, sama seperti yang mereka lakukan di kawasan lain di selatan bandar seperti Chimalistac, San Ángel dan Coyoacán .[1][2][3]

Orang terkenal sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ricardo Diazmunoz; Maryell Ortiz de Zarate. (Oktober 10, 2004). "Encuentros con Mexico / Sabores de Tlalpan" [Pertemuan dengan Mexico/Perisa Tlalpan]. Reforma (dalam bahasa Sepanyol). Mexico City. m/s. 18.
  2. ^ "Conócenos" (dalam bahasa Sepanyol). Mexico City: Borough of Tlalpan. 2010. Dicapai pada 14 Disember 2010. Unknown parameter |trans- title= ignored (bantuan)
  3. ^ Sergio Gonzalez Rodriguez (11 Mei 2001). "Bajos Fondos/ Hacienda de Tlalpan" [Dana Rendah/Tlalpan Hacienda]. Reforma (dalam bahasa Sepanyol). Mexico City. m/s. 43.

Pautan luar sunting

Templat:Kategori biasa Templat:Tlalpan Templat:Kejiranan Bandar Mexico Koordinat: 19°18′30″N 99°13′30″W / 19.30833°N 99.22500°W / 19.30833; -99.22500