Tujuh Gereja Wahyu, juga dikenal sebagai Tujuh Gereja Asia, ialah tujuh gereja besar Kekristianan Awal, seperti yang disebutkan dalam Kitab Wahyu Perjanjian Baru. Kesemuanya terletak di Asia Kecil, Turki sekarang.

Peta Anatolia Barat menunjukkan Pulau Patmos dan lokasi bandar yang menempatkan tujuh gereja

Penerangan sunting

Menurut Wahyu 1:11, di pulau Patmos Yunani, Yesus Kristus memerintahkan Yohanes Patmos untuk: "Tulislah di atas gulungan apa yang kamu lihat dan kirimkan ke tujuh gereja: ke Efesus, dan ke Smyrna, dan ke Pergamum, dan ke Thyatira, dan ke Sardis, dan ke Philadelphia, dan ke Laodicea."[1] Gereja-gereja dalam konteks ini merujuk kepada komuniti atau jemaat tempatan orang Kristian yang tinggal di setiap bandar. [2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Revelation 1:11Template:Bibleverse with invalid book
  2. ^ John (1994). Barbara Aland; Kurt Aland; Johannes Karavidopoulos; Carlo M. Martini; Bruce M. Metzger (penyunting). The Greek New Testament. Deutsche Bibelgesellschaft.
  3. ^ Walter Bauer (1979). William F. Arndt; F. Wilbur Gingrich; Frederick W. Danker (penyunting). A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature. University of Chicago Press.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting