Untitled Goose Game

permainan video terbitan tahun 2019

Untitled Goose Game[a] ialah permainan video selinap teka-teki 2019 yang dibangunkan oleh House House dan diterbitkan oleh Panic. Dalam permainan ini, pemain mengawal seekor angsa yang mengganggu penduduk sebuah kampung Inggeris. Pemain mesti menggunakan kebolehan angsa untuk memanipulasi objek dan watak bukan pemain untuk melengkapkan matlamat khusus dan mara dalam permainan ini. Permainan ini dikeluarkan untuk Microsoft Windows, macOS, Nintendo Switch, PlayStation 4, dan Xbox One.

Untitled Goose Game
Fail:Untitled Goose Game video game cover art.jpg
Seni profil stim
PembangunHouse House
PenerbitPanic
Pereka
  • Stuart Gillespie-Cook
  • Nico Disseldorp
  • Michael McMaster
  • Jacob Strasser
KomposerDan Golding
EnjinUnity
Platform
Pelepasan
  • macOS, Windows, Switch
  • 20 September 2019
  • PlayStation 4, Xbox One
  • 17 Disember 2019
GenreTeka-teki, selinap
ModPemain tunggal

Untitled Goose Game berasal daripada fotograf stok seekor angsa yang seorang pekerja House House siarkan dalam komunikasi dalaman syarikat. Hal ini mencetuskan perbualan tentang angsa; pasukan tersebut meletakkan idea tersebut ke tepi selama beberapa bulan hingga mereka sedar bahawa ia mempunyai potensi untuk menjadi permainan yang seronok. Diinspirasikan oleh Super Mario 64 dan siri Hitman, House House mengusahakan menggabungkan mekanik selinap dengan kekurangan keganasan untuk mencipta senario dalam permainan yang lucu. Nama pelik permainan ini datang daripada keputusan saat-saat akhir dalam penyediaan judul sebagai sertaan untuk pesta permainan, dan kekal.

Untitled Goose Game menerima ulasan positif dengan pengkritik memuji ciri-ciri permainan dan jenakanya, dan dinamakan Permainan Tahunan D.I.C.E. sesama sanjungan lain. Menjelang tahun 2019, permainan ini dijual lebih daripada sejuta salinan, dan menjadi meme Internet, dengan klip video dari permainan ini dikongsi di media sosial.

Nota sunting

  1. ^ Permainan ini tiada judul rasmi, tetapi dirujuk ringkas sebaago Untitled Goose Game (bahasa Inggeris bagi "Permainan Angsa Tidak Berjudul") oleh pembangun permainan dan kebanyakan sumber yang lain.

Rujukan sunting

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gamestm_206" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "guardian_pax" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Arstechnica_pax" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ign_reveal" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "polygon_gdc" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "polygon_switch" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama ":1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama ":0" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "mc_switch" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "mc_pc" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "mc_ps4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "mc_xone" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "destruct_switch_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gi_ns_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gspot_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ign_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "nlife_switch_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "nwr_ns_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "usg_switch_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "vg_switch_review" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CGoaT" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Z630g" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "lm913" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "IGN altname" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar sunting

Templat:DICE GOTY Templat:GDCA GOTY