Usun Apau Plieran adalah penempatan pedalaman Kenyah Jamuk, Badeng dan Lepu Aga di 1860, daerah Belaga. Untuk tepat, Usun Apau Plieran terletak di hulu Sungai Plieran dan Sungai Tiyut. Puncak tertinggi yang berhampiran dengan kawasan ini ialah Bukit Busing 1300m dan Mudung Batu Bora kira-kira 1450 meter. Terdapat beberapa tapak rumah panjang lama di kawasan ini seperti Long Metalon, Long Bora (Sungai Bora), Long Taa, Ka Laeh, Lidung Jelo dan Lolau Mabo.

Mudung Batu Bora dari Long Luar, penempatan semula Kampung Penan baru, pokok-pokok sawit sagu dapat dilihat dalam pandangan Panoramia Plieran

Perjalanan ke Plieran melibatkan perjalanan selama 4 jam dari Bintulu ke Belaga, menggunakan jalan raya Bintulu-Bakun dan mencari persimpangan ke Empangan Murum dari simpang Empangan Murum yang mengambil masa kira-kira 70 km ke penempatan Penan baru Metalun.

Lokasi sunting

Tanah Tinggi Usun Apau Plieran adalah satu siri gunung yang indah yang terletak lebih kurang 820m di atas paras laut (asl) dan diapit oleh puncak hutan yang ditinggikan lebih dari 1,4000 m. Bukit Busing sekitar 1,300 meter dan Mudung atau Bukit Batu Bora sekitar 1,400 meter adalah puncak tertinggi tidak jauh dari kawasan ini.

Untuk tepat, Usun Apau Plieran terletak di Upper Plieran (Sungai Plieran) dan Sungai Tiyut (anak sungai Sungai Plieran).

Terdapat beberapa rumah panjang rumah lama di kawasan-kawasan seperti Long Ampan Aing (di telinga barat, Ampan Aing di Kenyah Kenyah terdengar seperti Abanang atau Ampan Ayng, maka Sungai Abanang atau Abanine), Long Bora (Sungai Bora), Long Taa, Ka Laeh, Lolau Mabo dan Lidung Jelo. Long Ampan Aing dan Lidung Jelo adalah yang paling penting dalam penempatan Kenyah Badeng di Plieran pada awal tahun 1820an.

Anda akan dapat melihat pelbagai pokok buah-buahan tempatan di sepanjang tebing sungai Plieran dengan buah-buahan tempatan yang paling biasa seperti durian, rambutan, pulasan, buluh, terap, langsat, 'eman', 'nanga' atau sawit sagu (Eugeissona utilis) , 'mali' dan 'bua' alim '(mangga liar) apabila anda menaiki bot dari jambatan Plieran di Long Ampan Aing, Long Bora, Long Taa, Ka Laeh ke Lidung Jelo (hulu). Semua tanaman ini ditanam oleh orang Kenyah Badeng pada tahun 1820-an-1900an Penan di Plieran mengakui itu.

Lidung Jelo sunting

Ketahui apa yang ia suka di Lidung Jelo, Ka Laeh dan Long Ampan Aing dengan Kenyah tempatan melawat beberapa tapak rumah panjang lama yang terkenal mercu tanda dan sejarah. Lidung Jelo (juga dikenali sebagai Lidong Jelor / Jilor) adalah penempatan rumah panjang Kenyah yang jauh di dalam kawasan pergunungan berhampiran sempadan dengan Kalimantan Utara dan terletak di tepi sungai Plieran, bahagian Belaga Sarawak. Terdapat banyak buah-buahan tempatan yang masih tumbuh liar di kawasan penempatan lama ini. Tempat ini adalah penting kerana ia merupakan salah satu penempatan yang lebih awal dan terbesar di Badeng / Madangs yang digunakan sebagai kubu kuat, budaya, warisan dan pusat kehidupan Kenyah yang berkembang maju serta laluan penghijrahan utama dari Belaga ke Baram dan naib sebaliknya di tengah-tengah Tanah Tinggi Usun Apau Plieran. Ia mengambil masa kira-kira 35 minit untuk sampai ke Lolau Mabo dari Lidung Jelo, yang terletak di atas Plieran.

Mudung Batu Bora sunting

Jajaran Batu Bora adalah julat batu pasir yang terletak di antara Sungai Plieran dan dataran tinggi Usun Apau di utara, atau kira-kira 3.5 kilometer dari sungai Plieran di selatan. Gunung Batu Bora utama adalah 1,500m tinggi dan mendominasi lembah Plieran atas. Gunung itu membentuk besar-besaran. Sementara di tenggara tenggara adalah pembentukan sekunder Mudung Batu Bora, sebuah bukit besar yang tinggi 1,300 m dengan serangkaian batu bergerigi yang melekat di sepanjang gigi seperti gigi. Batu Bora juga dikenali dengan nama Kenyah sebagai Mudung Bora, yang merujuk kepada putih (putih sebagai kapas) dengan awan rendah yang tergantung di atas gunung. Perjalanan sehari ke puncak 1,500 m Mudung Bora boleh dianjurkan dan laluan lama akan memberikan penunggang rasa kepada kawasan Range Plieran untuk menawarkan satu cabaran besar untuk penggemar memanjat gunung. Ia adalah mungkin untuk mendaki Mudung Batu Bora, tetapi ini adalah untuk ekspedisi yang dirancang, panduan pengalaman, gear gunung dan beberapa penumpang diperlukan.

Cuaca sunting

Kawasan pedalaman pegunungan ini terletak dari sempadan sungai Sarawak dengan Timur / Utara Kalimantan. Wilayah ini pada amnya lebih dari 725 meter di atas paras laut dengan kawasan yang besar melebihi 1,400 meter. Berdiri kira-kira 2,378 kaki di atas paras laut, iklim di Apau Plieran agak menyenangkan, kerana ketinggian sederhana yang tinggi, ia boleh menjadi agak sejuk pada waktu pagi dan petang. Suhu di Plieran atas biasanya kira-kira 3-4 darjah Celsius lebih rendah daripada suhu di kawasan dataran rendah. Suhu purata adalah dari 20 hingga 26 ° C (68 hingga 78 ° F) dengan suhu terendah antara November dan Februari. Suhu jarang melebihi 29 ° C (84 ° F) walaupun pada bahagian paling panas tahun ini.

Bagaimana untu ke sana sunting

Usun Apau Plieran boleh diakses dari Bintulu oleh 4WD di sepanjang jalan pembalakan. Perjalanan ke Usun Apau Plieran melibatkan perjalanan 4WD dari Bintulu ke Belaga, menggunakan jalan raya Bintulu-Bakun dan jalan ke Empangan Bakun/Murum. Dari persimpangan Empangan Murum yang mengalir di sepanjang jalan pembalakan dan jalan ladang kelapa sawit, ia mengambil masa kira-kira 2-3 jam untuk sampai ke Usun Apau Plieran di Dataran Tinggi Badeng Madang atau jarak yang dianggarkan dari persimpangan Dam Murum ke Usun Apau adalah kira-kira 60 KM.

Pelbagai jenis lain termasuk laluan 4-5 hari yang panjang menuju ke Kalimantan Utara (dengan perhentian semalaman di hutan hujan berhampiran Sungai Upper Hulu Plieran, Sungai Medang dan Sungai Iwan Atas).

Penduduk kampung & sungai termasuk sunting

Rujukan sunting

  • Sketch map of Baram District: Brunei and Sarawak in Northwestern Borneo. Map ref: SEAS3986 and SEAS4194, By Charles Hose. (1893/1900)
  • http://www.themaphouse.com/search_getamap.aspx?id=109316&ref=SEAS3986
  • http://www.themaphouse.com/search_getamap.aspx?id=113865&ref=SEAS4194
  • Longhouse and jungle: an expedition to Sarawak Guy Arnold (1959) p.122 (map), p.123, p.124
  • IN THE HEART OF BORNEO: Geographical Journal London By Charles Hose p. 40-p. 52 (1900)
  • The Usun Apau Plateau Guy Arnold p. 167, p. 170, p. 172 (the map - figure 3), p. 173, p. 175 (a.excavations), p. 176
  • Interior of Borneo: Oamaru Mail, Volume XXXVIII, Issue 10471, 2 June 1910, Page 1 Dr. Charles Hose
  • NW. Borneo, Sarawak: near the Madang Country (Nov.), between the headwaters of the Batang Kayan, Rejang and Baram rivers; Silat River; Lata (Data) River; Long Purau (1898) Dr. Charles Hose
  • The Sarawak Museum Journal, Volume 41 1990 p. 43, p. 44, p. 46
  • The Pagan Tribes of Borneo (a Description of Their Physical Moral & Intellectual Condition with Some Discussion of Their Ethnic Relations) (Dr. Charles Hose with William McDougall) (1912)
  • The Life of the Longhouse: An Archaeology of Ethnicity Peter Metcalf p. 263 & p. 264 (The Madang Country / The Madang People)
  • Maps of Malaysia and Borneo: Discovery, Statehood and Progress: The maps of the interior 1892 p.179 By Fr Durand, Richard Curtis
  • Innermost Borneo: Ten Years' Exploration & Research Author(s)": Tom Harrisson Source: The Geographical Journal, Vol. 125, No. 3/4 (Sep-Dec, 1959), pp. 299–311, p. 303, p. 306
  • The Life of the Longhouse: An Archaeology of Ethnicity " By Peter Metcalf pp. 263–264
  • Headhunters: The Search for a Science of the Mind By Ben Shephard