Vikram ialah sebuah filem thriller aksi berbahasa Tamil tahun 2022 dari India. Filem ini ditulis dan diarahkan oleh Lokesh Kanagaraj dan diterbitkan oleh Raaj Kamal Films International. Filem ini dibintangi oleh Kamal Hassan, Vijay Sethupathi dan Fahadh Faasil dalam watak utama. Surya memainkan penampilan khas dalam filem ini.Ia merupakan filem kedua dalam Lokesh Cinematic Universe(LCU).Vikram ialah sebuah filem thriller aksi berbahasa Tamil India 2022 yang ditulis dan diarahkan oleh Lokesh Kanagaraj dan diterbitkan oleh Raaj Kamal Films International. Filem ini dibintangi oleh Kamal Haasan, Vijay Sethupathi dan Fahadh Faasil dalam watak utama dengan Kalidas Jayaram, Narain dan Chemban Vinod Jose dalam watak sokongan. Ia adalah ansuran kedua Lokesh Cinematic Universe (LCU). Runut bunyi dan skor filem ini digubah oleh Anirudh Ravichander, dengan sinematografi dikendalikan oleh Girish Gangadharan dan penyuntingan dilakukan oleh Philomin Raj.

Vikram
PengarahLokesh Kanagaraj
PenulisLokesh Kanagaraj
Dialogue byRathna Kumar
Lokesh Kanagaraj
Dihasilkan olehKamal Hassan
R. Mahendran
DibintangiKamal Haasan
Vijay Sethupathi
Fahadh Faasil
SinematografiGirish Gangadharan
Disunting olehPhilomin Raj
Muzik olehAnirudh Ravichander
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehRed Giant Movies (Tamil Nadu)
HR Pictures (Kerala)
Pen Studios (North India)
Sreshth Movies(Telangana and Andhra Pradesh)
AP International (Seluruh Dunia kecuali Malaysia)
DMY (Malaysia)
HSE (Singapura
Tarikh tayangan
  • 03 Jun 2022 (2022-06-03)
Masa tayangan
173 minutes[1]
NegaraIndia
BahasaTamil
Bajet₹120–150 crore[2][3]
Pecah panggungang.₹100 crore[4]

Fotografi utama filem itu bermula pada 16 Julai 2021. Vikram telah dikeluarkan secara teater pada 3 Jun 2022. Walaupun merupakan senama kepada filem 1986 yang turut dibintangi Haasan, kedua-dua filem itu sebaliknya tidak berkaitan. Walau bagaimanapun, prolog Vikram yang dikeluarkan pada 2020 dan filem itu menampilkan versi campuran semula lagu tema daripada bekas filem itu dan dilihat sebagai pengganti rohaninya sambil menjadi sekuel langsung kepada Kaithi.

Watak sunting

  • Kamal Hassan sebagai Agent Arun Kumar Vikram, komander skuad 1987, menyamar sebagai Karnan.
  • Surya sebagai Rolex (dalam penampilan cameo)[5]
  • Vijay Sethupathi sebagai Sandhanam, Tuan Dadah dan ketua kumpulan Vetti Vagaiyara
  • Fahadh Faasil sebagai Ejen Amar, Komander Semasa skuad black-ops.
  • Narain sebagai Inspector Bejoy
  • Kalidas Jayaram sebagai ACP Prabhanjan daripada Biro Narkotik, anak lelaki Vikram
  • Santhana Bharathi sebagai Agent Uppiliappan, menyamar sebagai pemilik Gim, skuad 1987 - Pakar komunikasi
  • Elango Kumaravel sebagaai Agent Lawrence, Menyamar sebagai pemandu teksi, skuad 1987 - Pakar senjata
  • Vasanthi sebagai Agent Tina,Menyamar sebagai Kaliammal, pembantu rumah, skuad 1987 - Pakar Perang Psikologi
  • Gayathrie Shankar sebagai Gayathri Amar, Isteri Amar
  • G. Marimuthu sebagai Pesuruhjaya Polis
  • Ramesh Thilak sebagai Ilango,
  • Maheswari sebagai Isteri pertaman Santhanam
  • Shivani Narayanan sebagai Isteri kedua Santhanam
  • Myna Nandhini sebagai isteri ketiga santhanam


Selain itu, Arjun Das, Harish Uthaman, Hareesh Peradi dan Baby Monica muncul dalam kameo yang mengulangi watak mereka daripada filem , Kaithi manakala Karthi mengulangi wataknya sebagai Dilli daripada filem yang sama dalam suara latar.

Produksi sunting

Lokesh Kanagaraj telah ditandatangani oleh rumah produksi Kamal Haasan Raaj Kamal Films International untuk mengarahkan sebuah filem untuk studio itu pada November 2019. Walaupun bersetuju dengan terma, kedua-dua pengarah dan studio memilih untuk mengutamakan komitmen, untuk filem-filem lain sebelum memulakan kerja produksi.Lokesh menceritakan skrip filem yang dicadangkan kepada Rajinikanth pada Disember 2019.Lokesh menceritakan skrip filem yang dicadangkan kepada Rajinikanth pada Disember 2019.Di sebalik kemajuan perbincangan, pandemik COVID-19 menangguhkan pelancaran filem itu.

Pada September 2020, Lokesh mengumumkan projek berbeza, yang akan menampilkan Kamal Haasan dalam peranan utama. Pasukan itu membuat penggambaran untuk penggoda promosi filem itu pada Oktober 2020 di Chennai, mematuhi peraturan keselamatan COVID-19 yang dicadangkan oleh kerajaan India.Filem ini diberi tajuk Vikram, ulangan daripada filem terdahulu dengan nama yang sama, dibintangi oleh pelakon yang dikeluarkan pada tahun 1986.

Fotografi utama filem ini bermula dengan sesi penggambaran pada 16 Julai 2021.Pasukan itu mula menjalani penggambaran untuk jadual pertama filem itu di Karaikudi pada 6 Ogos, yang akhirnya ditangguhkan sejak penggambaran Etharkkum Thunindhavan terbitan Suriya, berlangsung di lokasi yang sama dan kru perlu memulakan penggambaran hanya selepas kru meninggalkan lokasi selepas- menembak, mengikut peraturan keselamatan COVID-19. Jadual pertama bermula pada 20 Ogos, dan penggambaran berlangsung selama sebulan di Karaikudi. Pasukan itu memulakan jadual kedua filem itu di Chennai pada 19 September dan kemudiannya berpindah ke Pondicherry, untuk penggambaran urutan selanjutnyPada 1 Mac, diumumkan bahawa penggambaran telah selesai sepenuhnyaa.

Runut Bunyi sunting

Runut bunyi dan skor latar belakang filem ini digubah oleh Anirudh Ravichander, menjadikan ini kolaborasi keduanya bersama Lokesh Kanagaraj dan Kamal Haasan selepas Master dan Indian 2 (secara kronologi pertama) masing-masing. Hak muzik telah dibeli oleh Sony Music India. Pelancaran audio filem berlangsung secara besar-besaran di Stadium Tertutup Jawaharlal Nehru, Chennai pada 15 Mei 2022

Promosi sunting

Sebagai sebahagian daripada promosi filem itu, dengan kerjasama Southern Railways, pasukan pemasaran mereka bentuk poster filem itu di kereta api lokomotif yang merentasi India. Raajkamal Films International bekerjasama dengan Vistas Media Capital's Fantico dan Lotus Metaentertainment, untuk pelancaran filem itu dalam platform metaverse, Vistaverse.Vistaverse seterusnya mengumumkan pelancaran utiliti melalui Token tidak sepiawai (NFT), yang akan dilancarkan pada Festival Filem Cannes 2022 pada 18 Mei 2022.

Rujukan sunting

  1. ^ @LMKMovieManiac (23 May 2022). "#Vikram runtime 2 hrs 53 minsAll set for the #USA premieres from June 2nd evng#VikramFromJune3" (Twit) – melalui Twitter.
  2. ^ https://www.gqindia.com/entertainment/content/vikram-heres-how-many-crores-kamal-haasan-fahadh-faasil-and-others-charged-for-their-roles-in-the-film-made-on-a-budget-of-rs-120-crores
  3. ^ https://www.businesstoday.in/trending/box-office/story/kamal-haasans-vikram-to-hit-theatres-tomorrow-can-it-beat-pushpa-rrr-and-kgf-chapter-2-336117-2022-06-02
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :129 tidak disediakan
  5. ^ "Vikram: Director Lokesh Kanagaraj confirms Suriya's 'powerful' cameo, fans try to spot him in trailer". Hindustan Times. 16 May 2022.