Warna palsu merujuk kepada kumpulan kaedah penunjuk warna yang digunakan untuk memaparkan imej dalam warna yang dicatatkan di bahagian spektrum elektromagnet yang kelihatan atau tidak kelihatan. Imej berwarna palsu adalah imej yang menggambarkan objek dalam warna yang berbeza dari foto tersebut (gambar berwarna benar) akan dipaparkan.

Mozek yang dibina dari satu siri 53 imej yang diambil melalui tiga penapis spektrum oleh sistem pemgimejan Galileo kerana ia terbang di kawasan utara Bulan pada bulan Disember 1992.

Di samping itu, varian warna palsu seperti pseudowarna, pengerasan ketumpatan, dan koroplet digunakan untuk pemvisualian maklumat sama ada data yang dikumpulkan oleh satu saluran skala kelabu atau data yang tidak menggambarkan bahagian-bahagian spektrum elektromagnet (misalnya ketinggian dalam peta bantuan atau jenis tisu dalam pengimejan resonans magnet).

Jenis penerapan warna sunting

Warna sebenar sunting

Konsep di sebalik warna sebenar boleh membantu memahami warna palsu. Imej dipanggil imej warna benar apabila ia menawarkan pamer warna semulajadi, atau apabila ia hampir dekat dengannya. Ini bermakna bahawa warna kelihatan kepada pemerhati manusia sesuatu objek dalam imej dengan cara yang sama seolah-olah pemerhati ini melihat langsung objek: Pohon hijau kelihatan hijau dalam imej, merah epal merah, biru langit biru, dan sebagainya.[1] Apabila diterapkan pada imej hitam-putih, warna benar bermakna pencahayaan subjek yang dirasakan dipelihara dalam gambarannya.

Dua imej satelit Landsat menunjukkan kawasan yang sama:
Chesapeake Bay dan bandar Baltimore[2]
Imej warna benar ini menunjukkan kawasan dalam warna sebenar, mis., Tumbuh-tumbuhan muncul dalam warna hijau. Ia merangkumi spektrum lengkap spektrum nampak menggunakan jalur spektrum merah, hijau dan biru / hijau satelit yang dipetakan ke imej ruang warna RGB.
Kawasan yang sama sebagai imej palsu menggunakan inframerah berhampiran, jalur spektrum merah dan hijau dipetakan ke RGB - imej ini menunjukkan vegetasi dalam tona merah, kerana vegetasi mencerminkan kebanyakan cahaya dalam inframerah berhampiran.

Warna palsu di dalam seni sunting

Walaupun penulisan artistik meminjamkan warna subjektif, Andy Warhol (1928-1987) telah menjadi tokoh budaya gerakan seni moden dengan mencipta lukisan berwarna palsu dengan teknik percetakan skrin. Beberapa cetakan Warhol yang paling dikenali termasuk mereplikasi Marilyn Monroe, imejnya berdasarkan kerangka filem dari filem Niagara. Subjek itu adalah simbol seks dan filem noir starlet yang kematiannya pada tahun 1962 mempengaruhi artis. Satu siri cetakan dibuat dengan daya tarikan tetapi mendedahkan orangnya sebagai ilusi melalui gaya pemasangan perakitan pengeluaran seni yang tidak erotik dan sedikit menakutkan.[3] Menggunakan pelbagai palet warna dakwat, Warhol merendam dirinya dalam proses pengulangan yang berfungsi untuk membandingkan personas dan objek sehari-hari dengan kualiti pengeluaran massa dan konsumerisme.[4] Warna dakwat dipilih melalui eksperimen estetik dan tidak berkaitan dengan penyataan warna palsu dari spektrum elektromagnet yang digunakan dalam pemprosesan penginderaan jauh. Selama bertahun-tahun, artis terus mencetak gambar warna palsu Marilyn Monroe, mungkin karya yang paling dirujuknya ialah Turquoise Marilyn[5] yang dibeli pada Mei 2007 oleh pemungut peribadi untuk 80 juta dolar AS.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Principles of Remote Sensing - Centre for Remote Imaging, Sensing and Processing, CRISP". www.crisp.nus.edu.sg. Dicapai pada 2012-09-01.
  2. ^ "The Landsat 7 Compositor". landsat.gsfc.nasa.gov. 2011-03-21. Dicapai pada 2012-09-01.
  3. ^ Wood, Paul (2004). Varieties of Modernism. London, United Kingdom: Yale University Press. m/s. 339–341, 354. ISBN 0-300-10296-8. Dicapai pada 9 June 2014.
  4. ^ "Gold Marilyn Monroe". www.MoMa.org. Dicapai pada 9 June 2014.
  5. ^ Fallon, Michael (2011). How to Analyze the Works of Andy Warhol. North Mankato, Minnesota, United States of America: ABDO Publishing Company. m/s. 44–46. ISBN 978-1-61613-534-8. Dicapai pada 9 June 2014.
  6. ^ Vogel, Carol. "Inside Art". The New York Times. Dicapai pada 9 June 2014.

Pautan luar sunting