Zon pesisir atau zon litoral adalah sebahagian daripada laut, tasik atau sungai yang dekat dengan daratan. Di persekitaran pantai zon litoral memanjang dari tikas air pasang, yang jarang dibanjiri, ke kawasan garis pesisir yang tenggelam secara kekal. Ia sentiasa meliputi zon pasang surut dan sering digunakan dengan maksud yang sama dengan zon pasang surut. Namun, makna "zon litoral" boleh meluas jauh dari zon pasang surut.

Tidak terdapat definisi tunggal. Apa yang dianggap sebagai zon litoral sepenuhnya, dan cara zon litoral dibahagikan kepada wilayah-wilayah kecil, berbeza dalam konteks yang berlainan (tasik dan sungai mempunyai definisinya sendiri). Penggunaan istilah ini juga berbeza dari satu bahagian dunia ke dunia lain, dan antara tata tertib yang berlainan. Sebagai contoh, para panglima tentera membicarakan tentang litoral dalam cara yang agak berlainan dari ahli biologi marin.

Keadaan sekeliling air memberikan beberapa ciri khas kepada wilayah litoral. Kuasa hakisan air mengakibatkan jenis-jenis bentuk muka bumi terbentuk, seperti gumuk, dan muara. Pergerakan semulajadi litoral disepanjang pantai dipanggil hanyutan susur pesisir. Secara biologinya, ketersediaan air membolehkan pelbagai jenis tumbuhan dan haiwan semakin bertambah, dan terutamanya pembentukan tanah lembap yang meluas. Disamping itu, kelembapan tambahan disebabkan penyejatan biasanya menghasilkan iklim mikro yang menyokong jenis organisma yang unik.

Perkataan littoral digunakan sebagai kata nama dan kata adjektif. Ia berasal dari kata nama Latin litus, litoris, bermaksud "pantai". (Huruf dua 't' adalah inovasi akhir abad pertengahan dan perkataan itu kadangkala dilihat dalam ejaan 'litoral' yang lebih klasik.)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Templat:Geografi pantai