Caprimulgus ialah genus burung tukang yang besar dan sangat meluas, bersifat nokturnal, bersaiz sederhana dengan sayap runcing panjang, berkaki pendek, dan berparuh pendek. Caprimulgus berasal daripada bahasa Latin capra, "kambing betina", dan mulgere, "menyusu", merujuk kepada mitos lama bahawa burung tukang menghisap susu daripada kambing.[1]

Caprimulgus
Caprimulgus macrurus
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Subkeluarga: Caprimulginae
Genus: Caprimulgus
Linnaeus, 1758
Spesies jenis
Caprimulgus europaeus
Linnaeus, 1758
Spesies
37, lihat teks.
Sinonim
Stenopsis

Tukang dalam genus Caprimulgus ditemui di sekitar Afro-Eurasia dan Australasia, dan seperti tukang lain biasanya bersarang di atas tanah. Ia kebanyakannya giat pada lewat petang dan awal pagi atau pada waktu malam, dan memakan terutamanya rama-rama dan serangga terbang besar yang lain.

Kebanyakannya mempunyai kaki kecil, tidak banyak digunakan untuk berjalan, dan buluan lembutnya berwarna samar menyerupai kulit kayu atau daun. Sesetengah spesies, luar biasa untuk burung, bertengger melintang sepanjang dahan, bukannya menyilangnya, yang membantu menyembunyikannya pada siang hari. Spesies beriklim sederhana sangat bersifat menghijrah, bermusim sejuk di kawasan tropika.

Spesies Caprimulgus mempunyai paruh yang agak panjang dan bulu kejur paruh. Kebanyakan yang mempunyai lagu yang berulang-ulang dan selalunya berbunyi mekanikal.

Taksonomi sunting

Genus Caprimulgus telah diperkenalkan pada tahun 1758 oleh semulajadiman Sweden Carl Linnaeus dalam edisi kesepuluh Systema Naturae.[2] Spesies jenisnya ialah tukang Eropah (Caprimulgus europaeus).[3] Namanya ialah perkataan Latin untuk burung tukang; ia menggabungkan capra bermaksud "kambing betina" dan mulgere bermaksud "menyusu".[4][5]

Spesies sunting

Genus tersebut mengandungi 37 spesies.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Nightjar". Oxford English Dictionary (ed. 3rd). Oxford University Press. September 2005. (Langganan atau keahlian perpustakaan awam UK diperlukan.)
  2. ^ Linnaeus, Carl (1758). Systema Naturae per regna tria naturae, secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis (dalam bahasa Latin). 1 (ed. 10th). Holmiae (Stockholm): Laurentii Salvii. m/s. 193.
  3. ^ Peters, James Lee, penyunting (1940). Check-List of Birds of the World. 4. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. m/s. 196.
  4. ^ Jobling, James A. (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. m/s. 90. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  5. ^ Rachham, H. (translator) (1967). Pliny Natural History III Libri VIII-XI. The Loeb Classical Library. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. m/s. 366–367.
  6. ^ Gill, Frank; Donsker, David; Rasmussen, Pamela, penyunting (July 2021). "Frogmouths, Oilbird, potoos, nightjars". IOC World Bird List Version 11.2. International Ornithologists' Union. Dicapai pada 23 August 2021.