Cinderella III: A Twist in Time

Cinderella III: A Twist in Time (Cinderella III: Pintalan Masa) ialah susulan terus ke video kedua kepada filem klasik animasi Walt Disney Pictures 1950 Cinderella.

Cinderella III: A Twist in Time
PengarahFrank Nissen
PenulisSteve Bencich
Ron J. Friedman
Eddie Guzelian
Robert Reece
Colleen Millea Ventimilia
Daniel Berendsen
Dihasilkan olehMargot Pipkin
DibintangiJennifer Hale
Lola Sanchez
Susanne Blakeslee
Lesli Margherita
Corey Burton
Tami Tappan
Muzik olehAlan Zachary
Michael Weiner
Joel McNeely
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
6 Februari 2007
14 Februari 2008
Masa tayangan
75 minit
BahasaInggeris

Plot sunting

Ibu Peri Cinderella, Jaq dan Gus menganjurkan perkelahan untuk meraikan ulang tahun perkahwinan pertama Cinderella dan Putera. Sejak berkahwin dengan Putera, ibu tiri Cinderella, Puan Tremaine, telah memaksa adik tirinya, Drizella dan Anastasia, untuk melakukan kerja rumah lama Cinderella. Anastasia semakin terganggu semasa berkhayal tentang mencari cinta dan terjumpa ketika berkelah, mendapati bahawa sihir Ibu Peri Peri membantu Cinderella bertemu Putera di majlis. Apabila Ibu Peri Peri menjatuhkan tongkat ajaibnya, Anastasia mengambil dan menunjukkannya kepada Puan Tremaine, yang hanya yakin apabila Anastasia secara tidak sengaja mengubah Ibu Peri Peri menjadi patung.

Keseronokan dengan peluang untuk memulihkan nasibnya sendiri dengan perbelanjaan Cinderella, Puan Tremaine menggunakan tongkat itu untuk mengembara kembali ke masa lalu ke hari Grand Duke memasang selipar kaca pada Cinderella. Dengan Cinderella masih terkunci di dalam bilik tidurnya, dia membesarkan selipar itu agar sesuai dengan kaki Anastasia, memaksa Grand Duke mengisytiharkan dia sebagai pengantin Putera. Apabila Cinderella akhirnya melarikan diri, Puan Tremaine memusnahkan seliparnya yang lain, dengan itu dia menghapuskan sebarang bukti bahawa dia telah menari dengan Putera. Jaq dan Gus mengingatkan Cinderella bahawa Putera akan mengingatinya dari petang sebelumnya, dan mereka mengejar keluarga tiri Cinderella ke istana.

Apabila Putera dan Anastasia akhirnya bertemu, dia pada mulanya menegaskan kesilapan telah dibuat. Puan Tremaine menyihir Putera untuk melupakan Cinderella dan dia melamar Anastasia, membuatkan Cinderella terluka dan keliru apabila Putera gagal mengenalinya beberapa saat kemudian. Setelah melihat Puan Tremaine menggunakan tongkat itu, Jaq dan Gus memberitahu Cinderella perkara sebenar. Menjadi gembira bertemu Anastasia walaupun dia tidak menghaluskan, Raja menghadiahkannya sekerang kepunyaan isteri mendiangnya, dan Anastasia mula berasa bersalah kerana menipu mereka. Sementara itu, Putera mula meragui perasaannya terhadap Anastasia, dan tidak dapat menahan rasa tertarik kepada Cinderella.

Dengan menyamar sebagai pembantu istana, Cinderella mencuri tongkat dari bilik tidur Puan Tremaine, tetapi dia telah ditangkap oleh pengawal sebelum dia boleh membalikkan mantera itu, meragut sebentar tangan Putera semasa dia ditangkap. Putera mula mengenali Cinderella, yang telah diperintahkan oleh Puan Tremaine untuk diasingkan dari kerajaan melalui kapal. Jaq dan Gus menerangkan keseluruhan pahit itu kepada Putera, akhirnya menunjukkan kepadanya selipar kaca yang dibaiki Cinderella, yang akhirnya memulihkan ingatannya. Walaupun ayahnya membantah, Putera meneruskan kapal itu dan menyatakan cintanya kepada Cinderella, yang bersetuju untuk mengahwininya.

Apabila kembali ke istana, Putera dan Cinderella menjelaskan penipuan Puan Tremaine kepada Raja yang mengarahkan penangkapan segera keluarga Tremaine, tetapi mereka melarikan diri dengan tongkat itu. Semasa Cinderella bersiap untuk perkahwinannya, Lady Tremaine kembali bersama Anastasia, yang walaupun kelihatan keberatan telah berubah secara ajaib menjadi seorang Cinderella yang kembar. Puan Tremaine memerangkap Cinderella dan tikus dalam kereta labu yang dipandu oleh kucing mereka, Lucifer. Cinderella, Jaq, dan Gus mengalahkan Lucifer, membebaskan diri mereka sebelum kereta itu menaiki tebing.

Cinderella kembali ke istana dengan menunggang kuda tepat pada masanya untuk melihat Anastasia enggan meneruskan perkahwinan di mezbah, memutuskan dia lebih suka mendapatkan cinta sejatinya sendiri tanpa merompaknya daripada orang lain. Menjadi marah, Puan Tremaine mengubah beberapa pengawal menjadi haiwan ketika mereka mengejarnya, sebelum mengalihkan perhatiannya kepada Cinderella dan Anastasia. Putera menggunakan pedangnya untuk membelokkan mantra kepada mereka, menjadikan Puan Tremaine dan Drizella menjadi katak. Selepas mengembalikan dirinya kepada bentuk sebenar, Anastasia menawarkan untuk mengembalikan cengkerang itu kepada Raja tetapi dia menolak, mengingatkannya bahawa semua orang berhak mendapat peluang untuk bercinta. Cinderella dan Anastasia mendamaikan dan bersama-sama memulihkan Ibu Peri-Peri. Dia menawarkan untuk membatalkan perubahan peristiwa Puan Tremaine, tetapi melihat bahawa cinta Cinderella dan Putera telah bertambah kuat berkat pengembaraan itu dan memutuskan untuk meninggalkan mereka.

Cinderella membenarkan Anastasia berpindah ke istana, di mana dia jatuh cinta dengan tukang roti sekali lagi. Dalam penhujung filem, Puan Tremaine dan Drizella telah dipulihkan kembali kepada bentuk manusia mereka tersendiri, tetapi mereka terkejut dan takut apabila mengetahui bahawa mereka memegang penyapu dan memakai pakaian pembantu rumah yang sama seperti yang dipakai Cinderella, membayangkan bahawa mereka telah diturunkan pangkat ke hamba istana sebagai balasan atas perbuatan jahat mereka.

Pelakon suara sunting

Watak Pelakon suara Juruanimasi menyelia
Inggeris   Malaysia  
Cinderella Jennifer Hale
Tami Tappan (nyanyian)
? Ian Harrowell
Putera Menawan Christopher Daniel Barnes ? Robert Mason
Puan Tremaine Susanne Blakeslee ?
Anastasia Tremaine Tress MacNeille ? Lily Dell
Drizella Tremaine Russi Taylor ?
Pari-Pari Russi Taylor ?
Raja Andre Stojka ?
Prudence Holland Taylor ?
Grand Duke Rob Paulsen ?
Jaq Rob Paulsen ?
Gus Corey Burton ?
Lucifer Frank Welker ?

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Cinderella (Cerita dongeng)