Crypton Future Media

Crypton Future Media Inc. (Jepun: クリプトン・フューチャー・メディア株式会社, Hepburn: Kuriputon Fyūchā Media Kabushikigaisha), ataupun Crypton, ialah sebuah syarikat media yang terletak di Sapporo, Japan. Ia membangun, mengimport, dan menjual produk muzik, seperti perisian penjana bunyi, pensampelan CD dan DVD, dan kesan bunyi dan perpustakaan muzik latar belakang. Syarikat ini juga menyediakan perkhidmatan membeli-belah dalam talian, masyarakat dalam talian dan kandungan mudah alih.

Crypton Future Media Incorporated
クリプトン・フューチャー・メディア株式会社
Jenis/bentuk sahKabushiki gaisha (tidak tersenarai)
IndustriPerisian, Internet
GenreMuzik
DitubuhkanJulai 1995
Ibu pejabat11F Nihon Seimei Sapporo Bldg., 1-1 Nishi4 Kita3, Chūō-ku, Sapporo 060-0003 Jepun
Kawasan perkhidmatanJepun
Tokoh pentingHiroyuki Itō (伊藤 博之), Presiden
Keluaran
  • Perisian penjana bunyi
  • Pensampelan CD dan DVD
  • Perpustakaan kesan bunyi
  • Perpustakaan muzik latar
Perkhidmatan
Bilangan kakitangan30
Pembahagian
  • Media Phage
  • FX and BGM libraries
  • Pembekal Perkhidmatan Kandungan Mudah Alih
Tapak webTapak web rasmi (Jepun)
Facebook: CryptonFutureMedia Twitter: CFM_MediaPhage Youtube: UC5uZZ80Fp0KUVN_1Pi9cy0g Sunting ini di Wikidata
Catatan kaki/rujukan
[1]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pengenalan sunting

Crypton memulakan perniagaan mengimport produk audio pada tahun 1995, dan telah terlibat dalam pembangunan, import, dan penjualan CD dan DVD persampelan, kesan bunyi dan perpustakaan muzik latar belakang, serta aplikasi pensintesis muzik. Rakan kongsi perniagaan yang utama di Jepun termasuk kedai peralatan muzik, kedai komputer, dan pengedar perisian.

Syarikat ini telah melesenkan perisian untuk organisasi berikut:[1]

  • Penerbit permainan video, seperti Konami, Sega, Sony Computer Entertainment, Namco, dan Nintendo
  • Media awam dan swasta penyiaran (TV, radio, dan kabel), seperti NHK
  • Perisian dan perkakasan komputer syarikat, seperti Apple Inc., Dell, dan Microsoft
  • Pembuat alat muzik, seperti Roland Corporation dan Yamaha Corporation
  • Institusi awam, seperti kerajaan tempatan, Kementerian Pertahanan, dan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi di Jepun
  • Institusi pendidikan seperti sekolah tinggi, universiti, dan sekolah-sekolah vokasional

Crypton juga mengendalikan beberapa laman sesawang mudah alih Jepun terutamanya bagi i-mode oleh NTT docomo, EZweb oleh au by KDDI dan Yahoo! Keitai oleh SoftBank Mobile, untuk mengedarkan nada dering, kesan bunyi, suara dan nada dering (Chaku-suara), termasuklah:

Crypton mengimport produk dari lebih daripada 50 pembekal antarabangsa yang berpusat di Austria, Kanada, Denmark, Perancis, Jerman, Hungary, Itali, Rusia, Afrika Selatan, Korea Selatan, Sweden, Switzerland, United Kingdom, dan Amerika Syarikat.

Pada tahun 2010, Crypton Future Media telah diumumkan sebagai syarikat nombor 1 untuk perisian bunyi berkaitan, membawa sebahagian daripada 21.4% daripada pasaran untuk produk yang berkaitan dengan mereka.[2]

Servis dan produk Vocaloid sunting

 
Pada October 12, 2008, Presiden Crypton Hiroyuki Itō membuat satu ucapan di Science Café bejudul "Hatsune Miku Night - the diva transcending science" di Sapporo.

Crypton terkenal dengan pengeluaran dan penjualan peranti sintesis pertuturan untuk muzik komputer. Produk-produknya menggunakan enjin sintesis Vocaloid menyanyi dibangunkan oleh Yamaha Corporation; mereka juga dipertanggungkan untuk mencari dan menghubungi English Studios untuk mendapatkan cadangan bagi versi Bahasa Inggeris perisian Vocaloid itu.[3] Syarikat ini mengeluarkan Meiko pada tahun 2004 dan Kaito pada tahun 2006, yang pada asalnya dibangunkan oleh Yamaha meninggalkan pengeluaran secara komersil untuk Crypton Future Media.[4] Syarikat itu kemudian mengeluarkan Vocaloid pertama yang dibangunkan oleh mereka, dan juga merupakan ahli rasmi Siri Watak Vokal, Hatsune Miku, yang menggunakan enjin yang dipertingkatkan, iaitu Vocaloid 2.

Kejayaan Hatsune Miku di Jepun (dan kemudian di negara-negara lain) banyak menaikkan profil Crypton ini. Watak kedua Siri Karakter Vokal ialah Kagamine Rin/ Len dan ketiga Megurine Luka. Disebabkan populariti Vocaloid ini meningkat, Crypton melancarkan laman sesawang Piapro untuk memuat naik kandungan yang dibuat oleh peminat dan label muzik KarenT sendiri untuk menjual lagu Vocaloid.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Company Information". Crypton Future Media. Dicapai pada December 22, 2011.
  2. ^ link
  3. ^ Utaenai (August 13, 2010). "It's a toy!". Vocaloid Creativity Community. Dicapai pada September 5, 2010.
  4. ^ link

Pautan luar sunting

Lihat juga sunting

Bacaan lanjut sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.