Emad Hussein Ibrahim Aqel (Abu Hussein) atau juga dipanggil Emad Akel Dalam Bahasa Arab (حسن ابراهيم عقل (ابو حسين)) (1993-1971) ialah seorang Mujahidin dan komander tentera di Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Penentangan Islam (Hamas), dan salah seorang pengasas Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat. Dia syahid dalam pertempuran bersenjata dengan tentera pendudukan Israel selepas tempat persembunyiannya terbongkar.

Emad Akel

Kelahiran
Emad Hussien Ibrahim Akel

19 Jun, 1971
Meninggal dunia24 November, 1993 (22 tahun)
Shujaia
WarganegaraPalestin
Nama lainAbu Hussein
PekerjaanPegawai
Gerakan politik Hamas

Kelahiran dan didikan sunting

Beliau dilahirkan pada 19 Jun 1971, di kem pelarian Jabalia di utara Semenanjung Gaza. Ayahnya adalah seorang muazin di Masjid Al-Shuhada di kem tersebut. Keluarganya berhijrah selepas perang 1948 dari kampung Barir, berhampiran Al-Majdal. Beliau dibunuh oleh tentera Israel pada 24 November 1993. Beliau belajar di sekolah kem Jabalia pada peringkat rendah dan persediaan, dan terkenal dengan keunggulannya.

Beliau menamatkan sekolah menengah pada tahun 1988 di Sekolah Tinggi Al-Fallujah, mencapai tempat pertama di Beit Hanoun dan kem. Beliau menyerahkan kertas kerja dan sijil saintifiknya kepada Institut Al-Amal di Bandar Gaza untuk belajar farmasi. Bagaimanapun, sebaik sahaja prosedur pendaftaran selesai, pasukan pendudukan menangkapnya dan memasukkannya ke dalam penjara pada 23 September 1988 untuk dibawa ke perbicaraan atas tuduhan kepunyaan Hamas dan mengambil bahagian dalam intifadah pertama.

Dia menghabiskan 18 bulan dalam tahanan, untuk dibebaskan pada Mac 1990. Pada tahun akademik 1991-1992, beliau telah diterima masuk ke Jabatan Syariah di Kolej Hittin di Amman, tetapi pihak berkuasa tentera Israel menghalangnya daripada melakukan perjalanan.

Aktiviti sunting

Pada awal tahun 1991, beliau telah dipilih sebagai pegawai perhubungan antara "Kumpulan Syahid" - yang pertama dari kumpulan Briged Izzuddin Al-Qassam - dan kepimpinan. "Kumpulan syahid" ini kebanyakannya terlibat dalam membunuh kolaborator berbahaya, dan tindakannya kemudian berkembang menjadi operasi ketenteraan terhadap askar pendudukan dan rondaan. Rabin memanggilnya legenda

  • Pada 26 Disember 1991, dia dikejar oleh Zionis selepas pengakuan dikeluarkan daripada pejuang pergerakan itu selepas mereka mengalami penyeksaan yang teruk.
  • Pada 22 Mei 1992, dia berpindah ke Tebing Barat dan bekerja untuk membentuk kumpulan pejuang di sana.
  • Pada 13 November 1992, beliau kembali ke Semenanjung Gaza selepas mengatur tindakan ketenteraan di Tebing Barat, dan selepas berpuluh-puluh pejuang Qassam ditangkap di Tebing Barat, yang memaksa Akl kembali ke Semenanjung. Emad enggan meninggalkan Semenanjung Gaza menuju ke luar Palestin pada Disember 1992, dan berkeras untuk tinggal di dalam Palestin. Dia menghabiskan dua tahun dikejar oleh pihak berkuasa pendudukan, dan mengambil bahagian dalam beberapa operasi, termasuk:
    • Sebuah kenderaan perisikan Israel telah musnah dan orang didalam kenderaan tersebut cedera di kawasan kejiranan Sheikh Ajlin di Gaza pada April 1992.
    • Empat askar, termasuk seorang pegawai wanita cedera di Hebron 21 Oktober 1992.
    • Seorang askar terbunuh dan seorang lagi cedera di Hebron pada 25 Oktober 1992.
    • Tiga askar, termasuk seorang pegawai terbunuh dalam perjalanan ke Shujaia pada 7 Disember 1992.
    • Dua askar cedera di Gaza pada 12 Februari 1993. Selain operasi lain yang mengakibatkan banyak kematian dan kecederaan.

Operasi Masjid Musab bin Omair sunting

Operasi ini menandakan bermulanya fasa baharu operasi Kumpulan Syuhada dalam Briged Al-Qassam. Ia adalah operasi rakaman video pertama dalam sejarah penentangan Palestin, dan operasi terancang pertama yang ditujukan terhadap jentera tentera Zionis.Di kem pantai dan mereka tidak diburu pada masa itu. Kumpulan di kem pelarian Al-Shati, yang memantau sasaran, melaporkan bahawa sebuah kereta Ford berwarna putih dengan papan tanda anggota polis pernah melintas secara tetap setiap hari tepat pada pukul tujuh dan lima minit pagi di Sheikh Ajlin. Jalan menuju ke ibu pejabat Pentadbiran Awam, di mana terletaknya Komando Polis Strip, diikuti dengan kereta pengawal yang membawa sejumlah pegawai dan anggota Perkhidmatan Perisikan Keselamatan Am (Shin Bet). Proses pemantauan sasaran ini, yang mengambil masa kira-kira sebulan, kepimpinan Briged Izzuddin Al-Qassam memutuskan untuk membangunkan rancangan terperinci untuk menyerang hendap kedua-dua kereta ini, di mana Kumpulan Syuhada dan Kumpulan Pantai akan mengambil bahagian, walaupun keadaan sukar yang dilalui oleh kedua-dua kumpulan itu.

Tepat jam 7:55 pagi pada 4 Mei 1992, seperti yang disahkan oleh pemantauan tentera yang mendahului pelaksanaan, ketua polis, Jeneral Yosef Avni, berlalu, diikuti oleh kenderaan Shin Bet. Dan di sini sesuatu berlaku yang bukan sebahagian daripada rancangan itu, kerana mereka tidak memulakan penembakan sebaik sahaja mereka menerima kedua-dua kereta itu, tetapi selepas kereta pertama berlalu, dan atas sebab ini, Jeneral Yusef Avni melarikan diri dari kematian sementara Mujahidin berjaya untuk memecahkan tingkap kereta kedua dengan bilah mesingan mereka, menyebabkan kecederaan tertentu pada penumpangnya selepas ia dilanggar oleh empat. Dua puluh peluru, dan tanpa dapat bertindak balas kepada punca kebakaran, kedua-dua kereta itu meneruskan dalam perjalanan mereka semasa kumpulan itu meninggalkan tempat itu menuju ke Jalan Salahuddin di kawasan kejiranan Al-Zaytoun.

Pihak berkuasa pendudukan Israel tidak mengiktiraf operasi atau keputusannya, walaupun tentera dan pengawal sempadan menutup kawasan itu kemudian, dan menyerbu kejiranan al-Zaytoun, di mana kumpulan itu hilang, di mana berpuluh-puluh lelaki muda ditangkap untuk disoal siasat. Dan akhbar Israel mendedahkan bahawa ketua polis telah ditembak, dan tidak merujuk, sama ada dari dekat atau jauh, kepada kereta Shin Bet yang menemaninya dan apa yang berlaku kepada penumpangnya. Bagaimanapun, akhbar Maariv, dalam keluaran 11 Mei, berpuas hati dengan memetik kenyataan Jeneral Avni, yang dikatakan tidak cedera. Avni berkata: “Saya pergi ke Gaza, dan apabila kami sampai di persimpangan Syeikh Ajlin, saya mendengar salam peluru yang panjang dan pemandu itu menjerit: Mereka menembak kami, jadi saya melihat ke luar tingkap dan melihat seorang lelaki muda dengan Dan akhbar itu menunjukkan, memetik ketua polis, bahawa (24) peluru kosong ditemui semasa operasi menyikat yang dilakukan oleh tentera dan pasukan polis pada masa kemudian.

Kesyahidan sunting

Israel cuba membunuhnya lebih daripada sekali dan merekrut ejen dan perisikannya untuk itu, kerana dia antara yang paling dikehendaki. Sehingga dia dibunuh pada 24 November 1993 .

Pada 24 November 1993 , selepas makan pagi - ketika dia berpuasa bersama beberapa sahabatnya di kejiranan Shuja'iya , apabila dia meninggalkan rumah Ummu Nidal di mana dia berada, ejen " Walid Hamdiyeh" mengarahkan pendudukan itu. perisikan ke mana mereka berada, maka tentera tentera mengepung kawasan kejiranan, dan ia adalah Pertempuran bersenjata berlaku antara kedua-dua pihak dan Emas Akel terbunuh selepas terkena peluru Israel di muka. Seorang saksi yang menghadiri pengebumiannya berkata: " Kami menemui 70 kesan tembakan dan beberapa kesan tikaman di badannya"

Reaksi terhadap pembunuhannya sunting

Gerakan itu bergerak di semua dataran dan kota dengan perarakan kemarahan dan konfrontasi dengan pendudukan, maka tindak balas Gerakan Penentangan Islam (Hamas) adalah tegas dua minggu kemudian, kerana ia bertindak balas dalam operasi yang dinamakan "Operasi Emad Akl", yang mana ia membunuh Kolonel "Meir Mintz" yang mana akhbar itu berkata Israel Maarif: "Jantung dan fikiran perang khas menentang keganasan, dan simbol tentera Israel menentang Intifada."

Darahnya menyalakan api kebangkitan sunting

Sebaik sahaja berita kesyahidan pemimpin, Imad Aqel mula tersebar, rakyat Palestin yang marah bergegas menuju ke rumah syuhada di kem Jabalia, walaupun perintah berkurung dikenakan oleh pendudukan. Gerakan Penentangan Islam (Hamas) turut mengisytiharkan berkabung umum selama tempoh tiga hari di seluruh Tebing Barat dan Semenanjung Gaza. Bandar, kampung, dan kem menyaksikan peningkatan kualitatif dalam aktiviti Intifada, seperti yang diiktiraf oleh semua media antarabangsa dan malah Israel. Sebagai tambahan kepada serangan menyeluruh yang berlaku di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza pada hari 25, 26, dan 27 November (nukleus seruan pergerakan Hamas dan Fatah), awan hitam menutupi langit Gaza Strip kerana jumlah tayar terbakar yang banyak, dan kedai-kedai komersial menutup pintu mereka, pengangkutan berhenti, bendera hitam dinaikkan, dan pemuda menutup semua jalan dengan penghadang dan penghalang batu. Kajian itu terganggu di semua sekolah, institut dan universiti, dan perarakan rambang beramai-ramai telah dibentuk dari semua segmen rakyat dan arahan mereka untuk mengambil bahagian dalam perkahwinan (Imad al-Qassam), di mana laungan orang ramai, kanak-kanak, wanita, belia dan orang tua, bergema di langit tanah air (kami menolak perdamaian dengan pembunuh) dengan perpaduan nasional yang sebenar yang menduduki Palestin tidak pernah disaksikan sejak Perjanjian Oslo ditandatangani. Manakala kumpulan teraniaya Briged Izzuddin Al-Qassam yang bergabung dengan Gerakan Penentangan Islam (Hamas) dan Fatah Hawks muncul pada waktu subuh pada dua puluh lima bulan November, berkeliaran di jalanan menembak di udara, memberi tabik hormat kepada pemimpin syahid, mengumumkan bahawa Imad Akl adalah ketuanya. Di atas, pembesar suara di masjid-masjid mengumandangkan Al-Quran dan menyeru penduduk untuk "membunuh orang Yahudi" dan "meningkatkan penentangan mereka terhadap tentera Israel" dan "membakar tanah di bawah kaki penceroboh Zionis." Dan hanya beberapa minit sahaja sehingga ratusan pemuda berbondong-bondong ke jalan-jalan, yang menyaksikan peperangan sebenar antara batu-batu pemuda Palestin dan peluru-peluru pasukan pendudukan, dan seluruh sektor bertukar menjadi medan perang, yang paling ganas di antaranya. telah tertumpu di kem Jabalia, kejiranan Sheikh Radwan, kem pelarian Al-Shati, dan kejiranan Al-Shujaia. Pertempuran ini, yang berlaku di antara orang ramai di Strip dan tentera pendudukan, yang berkeliaran di jalanan dengan rondaan tentera yang intensif dan menempatkan sebilangan daripada mereka di bangunan tinggi, di jalan raya, jalan dan kapak utama, dengan serangan menyeluruh yang melumpuhkan bandar Hebron, Betlehem, Ramallah, Jenin, Nablus dan Baitulmaqdis, untuk meratapi kesyahidan beliau, kerana sekolah, institusi dan kilang ditutup. Kedai-kedai dibuka. Lelaki Hamas bertopeng berkeliaran di seluruh Tebing Barat dan Semenanjung Gaza, menulis slogan meratapi pemimpin syahid Imad Akl dan berjanji membalas dendam dan dendam. Hujan di beberapa kawasan menyebabkan perluasan konfrontasi. Berikut adalah butiran peristiwa tiga hari selepas kesyahidan lagenda Gaza, seperti yang disiarkan dalam pelbagai media:

Kemarahan di kem Jabalia sunting

Pihak berkuasa tentera Israel mengenakan perintah berkurung dari jam pertama pagi pada hari Khamis, bersamaan dengan 25 November, di kem, dan pasukan besar tentera dan pengawal sempadan menyerbu dan menyerbu rumah satu demi satu, disokong oleh tiga helikopter, dan bermulalah kempen tangkapan di kalangan penduduk dan penyokong Gerakan Penentangan Islam (pergolakan). Askar pendudukan juga memperhebatkan kehadiran mereka di Blok (7) di kawasan Fallujah, di mana rumah bapa syuhada, ketua, diduduki sejak pagi. Satu detasmen besar tentera dan pengawal sempadan ditempatkan di dalam rumah dan menghalang sesiapa pun daripada mendekatinya, tidak kira betapa dekatnya dia dengan syuhada, kecuali ibu bapa Imad dan adik perempuannya, dalam langkah untuk memecahkan jiwa keluarga. . Walaupun langkah-langkah ini, orang ramai di kem melanggar perintah berkurung dan keluar dalam demonstrasi besar-besaran dan terlibat dalam konfrontasi ganas dengan tentera musuh yang berundur ke kedudukan tentera mereka dan menghalang diri mereka di sana. Perarakan dan tunjuk perasaan berlaku di hadapan rumah syuhada walaupun tentera pendudukan, yang membalas tembakan, mencederakan enam orang awam, seorang daripadanya cedera parah. Pada keesokan harinya, serangan menyeluruh diteruskan, tayar dibakar dan jalan ditutup, manakala pasukan musuh memperhebatkan kehadiran mereka terutama di sekitar masjid selepas selesai solat Jumaat. Pertempuran dan pertempuran semakin sengit beberapa jam selepas perintah berkurung ditarik balik dari kem pada 28 November, apabila demonstrasi besar-besaran berlaku yang dengan cepat bertukar menjadi konfrontasi, di mana batu dan botol kosong dibaling ke arah askar Israel yang ditempatkan di jalan-jalan dan lorong-lorong. kem dan menembak penunjuk perasaan, mencederakan lima. Pelbagai cedera manakala ramai rakyat dipukul oleh pasukan musuh. Pada hari ini, ratusan orang yang berbeza umur dan orientasi politik berkumpul di hadapan rumah ketua syahid sambil melaungkan lagu dan nyanyian Islamik dan patriotik.

Pada 30 November, sejak awal pagi, perarakan besar-besaran telah dilancarkan, di mana semua organisasi Palestin mengambil bahagian, ke arah rumah syahid Imad Aqel, di mana penunjuk perasaan menaikkan bendera Palestin dan menjerit slogan balas dendam terhadap Zionis. angkatan tentera. Perarakan mengelilingi kawasan Fallujah, tempat kediaman pemimpin syahid, di mana para pemuda menyerang peronda tentera dengan batu, dan pertempuran ganas berlaku di sekitar rumah perkabungan dengan tentera Israel, yang menghalang diri mereka di dalam kereta mereka. dan kedudukan dan melepaskan tembakan hebat, mencederakan sepuluh pemuda, yang kemudiannya dipindahkan ke Hospital Al-Shifa untuk rawatan.

Kemarahan di kawasan kejiranan Al-Shujaia sunting

Penduduk Shejaia terkejut, marah dan sangat sedih dengan pengesahan kematian komander Qassam, Imad Aqel, yang dikenali dengan baik oleh penduduk Shejaia, kerana dia menghabiskan bahagian terakhir hidupnya dalam dirinya dan mendapat perlindungan dan keselamatan di dia. Sejak subuh Khamis, beribu-ribu orang dari kawasan kejiranan dan dari kawasan lain berpusu-pusu ke tempat kesyahidan pahlawan untuk melihat terakhir sisa-sisa mayatnya yang berselerak, dan mereka mengumpulkannya dan meletakkannya di dalam keranda dan membungkusnya dengan bendera Palestin yang bertulis (Tiada Tuhan selain Tuhan) dan mereka melancarkan perarakan besar-besaran yang disertai lebih daripada lima orang. Beribu-ribu orang mengangkat keranda syuhada dan bersorak untuk Briged Al-Qassam, bersumpah membalas dendam. , dan suara itu menjadi lebih kuat

Lebih lapan ratus wanita menyertai demonstrasi itu, menangis dan meratapi pemimpin syahid. Demonstrasi itu berkeliaran di jalan Al-Shujaiya menuju Tanah Perkuburan Al-Mentar, bersebelahan dengan Masjid Al-Mentar, di mana seorang lelaki bertopeng menyampaikan kenyataan kepada Hamas melalui pembesar suara yang mengesahkan bahawa Abd Al-Fattah Al-Satri bebas dan belum ditangkap. oleh tentera pendudukan, dan dendam itu adalah untuk Panglima Imad Qarib. Lelaki bertopeng itu mengumumkan bahawa kumpulan sekolah di kawasan kejiranan dan jalan tempat dia syahid akan dinamakan sempena nama syahid Imad Akl. Semasa proses mengebumikan jenazah syuhada, semoga Allah merahmatinya, langit menangis dan hujan turun secara tiba-tiba, seolah-olah meluahkan kesedihan yang mendalam dengan cara tersendiri. Bagaimanapun, ini tidak menghalang pemuda-pemuda itu daripada keluar ke jalan raya yang dipenuhi penghadang batu dan tayar yang terbakar, menaikkan bendera hitam, ketika mereka bertempur dengan tentera pendudukan di jalan Salahuddin dan Baghdad, tetapi tiada kecederaan dilaporkan. Hamas bertopeng dan lain-lain yang bergabung dengan Fatah juga muncul, menulis slogan di dinding menangisi syuhada Briged Izzuddin Al-Qassam.

Pada tengah hari keesokan harinya, satu demonstrasi telah berlangsung di mana lebih daripada seribu orang mengambil bahagian, menuntut balas dendam kepada pemimpin syahid. Pasukan dari tentera pendudukan campur tangan untuk menyuraikan demonstrasi ini selepas penunjuk perasaan menutup jalan, membakar tayar, dan membaling batu ke arah tentera musuh dan rondaan tentera, tetapi tiada kecederaan dilaporkan. Pendakwah Masjid Al-Islah di Al-Shuja'iya meratapi syahid, mengucapkan tahniah kepada rakyat Palestin di dalam dan di luar negara atas Imad Akl, mengisytiharkan bahawa pembebasan Palestin bukan melalui hotel dan rundingan rahsia, tetapi melalui jihad dan mati syahid. Al-Quran". Satu lagi perarakan, yang turut melibatkan kira-kira seribu rakyat, berlangsung selepas solat Jumaat, bersamaan 4 Disember, dari Masjid Al-Islah di Al-Shujaia ke tempat kesyahidan hero Imad Aqel, di mana peserta melaungkan lagu-lagu penuh semangat dan nyanyian.

Kemarahan dalam Khan Yunis sunting

Seperti bandar dan kem sektor militan yang lain, kawasan Khan Yunis (bandar dan kem) menyaksikan mogok komprehensif, konfrontasi dan perarakan besar-besaran, ketika lelaki bertopeng berkeliaran di jalanan dan lorong sambil menjerit slogan dan bersorak untuk pemimpin syahid dan menaikkan Bendera Palestin, bendera hitam dan dahan palma. Para pelajar juga meninggalkan sekolah mereka, menyertai perarakan, membakar tayar, dan meletakkan sekatan jalan raya di jalan raya, tanpa campur tangan tentera pendudukan. Tiga masjid di bandar itu diserbu dan digeledah lewat petang Rabu, bersamaan dengan 24 November. Tentera musuh menyerbu masjid Imam al-Shafi'i dan menggeledahnya, mengusik kandungannya dan mengoyakkan lukisan di dalamnya. Pihak berkuasa pendudukan juga menyerbu Masjid Al-Rahma di kawasan kejiranan Al-Amal, buat kali ketiga berturut-turut dalam tempoh seminggu, di samping serbuan ke atas Masjid Palestin, di mana tentera Zionis memusnahkan kandungan masjid, memusnahkan banyak orang. Buku-buku Islam, dan mengeluarkan slogan yang tertulis di dinding masjid. Kira-kira 2,000 orang berdemonstrasi selepas solat Jumaat, bersamaan dengan 26 November, untuk membantah kesyahidan Imad Aqel. Dalam khutbahnya, Syeikh Anwar Nassar, pendakwah Masjid Al-Rahma, menyeru kepada perpaduan nasional, berpegang kepada kesatuan saf dan menyatukan kalimah, dan beliau mengucapkan terima kasih kepada gerakan Fatah di Semenanjung Gaza kerana berdiri di samping Hamas dan mengumumkan mogok komprehensif untuk tempoh tiga hari. Pada masa yang sama, syeikh menghantar telegram di mana beliau menuntut Yasser Arafat mengecam pembunuhan rakyat Palestin dan syahid Imad Aqel.Beliau juga mengecam dan mengecam pembunuhan tentera dan peneroka.

Kemarahan di kawasan kejiranan Sheikh Radwan, Al-Nasr dan Al-Rimal sunting

Penduduk di kawasan kejiranan yang menyokong Gerakan Penentangan Islam (Hamas) ini bangkit dan mengumumkan melalui pembesar suara di masjid-masjid mogok menyeluruh selama tiga hari untuk berkabung atas syahid Imad Aqel. Askar pendudukan dan pengawal sempadan bertindak balas dengan tembakan dan bom tangan mengejut dan mengepung Masjid Al-Radwan di mana penunjuk perasaan telah dibendung.Pertempuran berleluasa berlaku, mengakibatkan kecederaan kira-kira (15) orang akibat tembakan oleh tentera musuh. Mereka dibawa ke Hospital Al-Shifa untuk rawatan, di mana kecederaan tiga daripada mereka diklasifikasikan sebagai serius. Pihak hospital juga tidak terlepas daripada kebiadaban tentera pendudukan yang mengepungnya beramai-ramai dan menggeledah semua kereta yang keluar masuk hospital sehingga membantutkan penyediaan rawatan pantas kepada mangsa yang cedera. Tentera musuh turut melepaskan tembakan ke arah pemuda itu, Alaa al-Nimr (24 tahun), yang sedang bercakap dengan beberapa wartawan asing berhampiran hospital itu.Beliau cedera parah di kepala, dan dia dipindahkan ke hospital Israel kerana keseriusan keadaannya. Pihak berkuasa pendudukan tentera mengenakan perintah berkurung di kawasan kejiranan Sheikh Radwan, bermula dari pagi Jumaat hingga Ahad, bersamaan dengan 28 November. Perhimpunan besar-besaran turut dilancarkan dari beberapa sekolah di kawasan kejiranan Al-Remal, di mana penunjuk perasaan yang dianggarkan kira-kira seribu pelajar, melaungkan slogan marah yang mengancam untuk membalas dendam terhadap jiwa pemimpin syahid, semoga Allah merahmatinya. .

Kemarahan di Bandar Gaza sunting

Awan hitam yang menyedihkan menutupi langit bandar kerana jumlah tayar yang terbakar yang banyak. Sejak waktu subuh, lelaki muda meletakkan tayar dan menyalakannya di semua jalan, bersama dengan penghadang dan penghadang batu. Para penunjuk perasaan bergegas ke setiap arah, mencari askar dan pengawal sempadan untuk bertempur dengan mereka. Serangan menyeluruh melumpuhkan semua kemudahan kehidupan dalam berkabung atas jiwa pemimpin syahid itu, manakala sebuah helikopter Israel berlegar di atas tempat itu untuk memantau keadaan tegang yang mengancam untuk meletup, ketika jurucakap tentera Israel mengumumkan bahawa Semenanjung Gaza adalah zon tentera yang ditutup kepada wartawan dan media. Kereta pergerakan Fatah memandu melalui jalan-jalan di Bandar Gaza, memanggil melalui pembesar suara mudah alih mereka untuk solidariti dengan Hamas, untuk mogok menyeluruh, dan selama tiga hari berkabung marah untuk menghormati syahid Imad Akl. Pergerakan Fatah juga menutup pejabat yang telah dibuka di bandar dan bandar-bandar lain serta kem di Semenanjung Gaza

Perjanjian (Arafat-Rabin) terganggu selama tiga hari, dan bendera Palestin yang dinaikkan di atasnya dikibarkan separuh tiang dan panji-panji hitam berkabung dinaikkan.

Askar pendudukan melepaskan tembakan ke arah kumpulan penunjuk perasaan yang keluar untuk menyatakan kemarahan mereka, dan tiga kanak-kanak lelaki cedera. Para penunjuk perasaan bertindak balas dengan membaling bom molotov ke arah rondaan tentera yang melalui berhampiran Masjid Sheikh Shaaban di Dataran Palestin, yang mengetuai kepada penyalaan bahagian hadapan jip. Tentera pendudukan yang gagal menjejaki mereka yang membaling botol itu, bertindak balas terhadap masjid yang diserang dan digeledah secara menyeluruh sehingga menyebabkan sebahagian daripada kandungannya musnah. Pengejar Palestin campur tangan dalam peristiwa itu dan melepaskan tembakan ke arah rondaan tentera yang melalui di Jalan Thirtyth, tetapi tiada kecederaan dilaporkan.

Kemarahan di kawasan kejiranan Al-Sabra sunting

Pasukan tentera Israel campur tangan untuk menyuraikan penunjuk perasaan, yang membaling batu ke arah rondaan tentera pendudukan, menggunakan gas pemedih mata dan peluru getah. Syeikh Youssef Al-Zahar, pendakwah Masjid Palestin, membalas kegembiraan dan kegembiraan musuh atas kematian Imad Akl dengan berkata, "Perarakan jihad dan pengorbanan tidak bergantung kepada seseorang, dan perarakan para syuhada diteruskan. ." Beliau menambah, semasa khutbah Jumaat yang disampaikannya di hadapan 3,000 jemaah pada 26 November, Anak-anak Islam menawarkan enam orang mati syahid pada minggu lalu sebagai harga untuk "kononnya keamanan," menyeru kepimpinan Pertubuhan Pembebasan Palestin untuk mengutuk pembunuhan syahid Imad Aqel, sebagaimana ia mengutuk pembunuhan peneroka Haim Mizrahi.di kota Ramallah oleh sel kepunyaan gerakan Fatah.

Kemarahan di Pantai Kem sunting

Konfrantasi ganas meletus sejak subuh antara pasukan tentera Zionis dan kumpulan penunjuk perasaan yang marah, selepas mereka mendengar berita kesyahidan pahlawan, Imad Akl. Gerakan Penentangan Islam (Hamas) turut berucap kepada anggotanya, khususnya Islamic Thunderbolt, dengan panggilan bertubi-tubi melalui pembesar suara di semua masjid di kem tersebut untuk menjalankan operasi yang membakar tanah di bawah kaki penjenayah Zionis. Akibat pertempuran itu, seorang lelaki muda cedera terkena peluru pendudukan, dan dia dipindahkan ke Hospital Al-Shifa untuk rawatan. Di pintu masuk kem, tentera menahan seorang wartawan Palestin yang bekerja sebagai wartawan untuk sebuah agensi berita asing dan menghalangnya daripada masuk apabila mereka mengetahui bahawa namanya adalah Imad. Mereka mula mengejek, ketawa dan menjerit di bahagian atas mereka. suara, mengulangi (...Imad mati...kami bunuh Imad!). Dalam konteks peningkatan di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza selepas solat Jumaat, demonstrasi berlaku di pelbagai bahagian kem pelarian Al-Shati, dan pertempuran itu mengakibatkan kecederaan tiga penduduk kem itu, yang ditembak oleh tentera Israel. .

Kemarahan di kem Bureij sunting

Konfrontasi ganas berlaku di kem antara tentera dan rakyat, ketika tentera pendudukan melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan, yang keluar untuk menyatakan kemarahan mereka terhadap amalan kejam Israel dan membaling batu dan botol kosong ke arah peronda tentera. Lebih 1,500 orang berkumpul pada hari berikutnya di tengah-tengah kem dan berarak ke arah pangkalan tentera pendudukan di pintu masuk kem, menuntut balas dendam atas pembunuhan legenda Gaza. Penunjuk perasaan bersurai selepas konfrontasi dengan tentera musuh, yang menggunakan peluru getah dan gas pemedih mata. Aktivis Gerakan Penentangan Islam di kem pelarian Al-Bureij turut menganjurkan demonstrasi pada 28 November dan 4 Disember bagi membantah kesyahidan komander Qassam Imad Aqel. Demonstrasi turut dileraikan oleh tentera pendudukan menggunakan gas pemedih mata dan peluru getah.

Kemarahan di Rafah sunting

Pembesar suara di masjid-masjid bergema ayat-ayat Al-Quran dan laungan Islam revolusioner, manakala kota Rafah dan kem-kemnya melumpuhkan mogok menyeluruh dalam berkabung untuk pemimpin syahid. Pemuda menutup jalan dengan penghadang, batu penghadang, membakar tayar dan menaikkan bendera hitam. Berpuluh-puluh lelaki bertopeng berarak di jalan-jalan bandar, tetapi tentera pendudukan memilih untuk tidak campur tangan. Sekumpulan elang Fatah turut muncul di bandar dan melepaskan tembakan secara ganas dan provokatif ke udara sebagai protes terhadap pembunuhan syahid Imad Aqel.Pemimpin. Keesokan harinya, anggota Gerakan Penentangan Islam (Hamas) bertopeng menulis grafiti di dinding menyeru Yasser Arafat untuk mengecam pembunuhan komander briged, Imad Aqel. Pada 28 November, aktivis Hamas menganjurkan demonstrasi protes, yang telah dihalau oleh tentera musuh menggunakan peluru getah dan gas pemedih mata.

Kemarahan di Hebron sunting

Demonstrasi dan pertempuran merebak ke bandar, kampung dan kem di Tebing Barat, yang paling teruk di bandar Khalil al-Rahman, yang menempatkan pemimpin syahid semasa dia berada di Tebing Barat. Bandar, kampung dan kemnya menyaksikan perkabungan negara dan mogok komersial menyeluruh yang berlanjutan untuk hari keempat selepas kesatria berani Khaled al-Zeer, komander Briged Izzuddin Al-Qassam turun di kawasan Bethlehem dan Hebron semasa pertempuran dengan askar pendudukan di Sur Baher dekat Baitulmaqdis. Dan penunjuk perasaan, yang menggunakan batu dan koktel Molotov dalam menghadapi pasukan pendudukan, bertempur dengan peneroka Yahudi yang menyerang rumah dan kereta Arab di bandar dan menembak di Hospital Alia tanpa dihalang oleh tentera Zionis atau Pentadbiran Awam.

Kemarahan di Nablus sunting

Pemuda yang berdemonstrasi membakar tayar di pusat bandar dan di persimpangan jalan, dan pertempuran ganas dan konfrontasi berlaku dengan tentera pendudukan, yang melepaskan peluru hidup dan bom tangan yang mengejutkan. Kota itu menyaksikan mogok menyeluruh sebagai menyahut seruan Gerakan Penentangan Islam (Hamas) membantah kesyahidan pahlawan Imad Aqel. Ia turut membaling bom molotov ke arah peronda tentera yang melalui bandar Nablus. Musuh mendakwa botol itu pecah dan dinyalakan di atas jalan, manakala askar membalas dengan tembakan.

Kemarahan di Baitulmaqdis sunting

Serangan menyeluruh berlaku di kebanyakan bahagian bandar, meratapi pemimpin yang syahid, semoga Allah merahmatinya, sementara pasukan besar dari tentera dan pengawal sempadan dikerahkan di pelbagai jalan di bandar itu.

ke kota suci untuk menjangkakan pertempuran.

Kemarahan di Ramallah sunting

Sejak awal pagi, pasukan pendudukan telah menyediakan pusat pemeriksaan tentera di pintu masuk ke bandar dari semua pihak, menghalang pemegang ID dari bandar lain daripada memasuki mereka, dan mengembalikan mereka ke tempat asal mereka. Di sebalik langkah-langkah ini, Ramallah berdiri dalam solidariti dengan seruan Gerakan Penentangan Islam (Hamas).

Kemarahan di Jenin sunting

Perasaan geram dan marah menyelubungi penduduk kota itu selepas Gerakan Penentangan Islam (Hamas) menyiarkan melalui pembesar suara kenyataan meratapi pemimpin Imad Aqel dan mengecam amalan dan jenayah pendudukan, sambil menegaskan operasinya akan diteruskan dan bahawa gugurnya para syuhada bermakna meneruskan penentangan dan tidak menyerah. Kedai-kedai menutup pintu mereka, pelajar sekolah di bandar dan banyak kampung di Jenin menggantung pengajian mereka, dan mengisytiharkan perkabungan am untuk arwah syahid. Penduduk Jenin menyatakan solidariti mereka dengan Hamas atas serangan berani yang dilancarkan oleh pemuda terhadap kenderaan dan rondaan tentera pendudukan, yang bertindak balas dengan menembak, mengejar penunjuk perasaan, menyerbu dan menggeledah bangunan kediaman di bandar, dan menahan berpuluh-puluh rakyat. Perarakan pelajar juga diadakan di sekolah Jenin, dan para peserta melaungkan slogan menekankan penerusan Intifada dan menyeru penarikan delegasi Palestin daripada rundingan damai.

Trafik berhenti sepenuhnya di bandar selama lima minit sebagai berkabung atas syahid Briged Izzuddin Al-Qassam. Pada 4 Disember lalu, Gerakan Penentangan Islam telah menganjurkan perayaan pelajar di beberapa sekolah di bandar ini sempena kesyahidan kedua-dua pemimpin, Imad Aqel dan Khaled Al-Zeer.

Emad Akel di pawagam sunting

Rangkaian Media Al-Aqsa menghasilkannya pada tahun 2009 di Palestin, sebuah filem cereka bersejarah di bawah nama "Imad Akl... The Legend of the Resistance," di mana beliau bercakap tentang kisah hidupnya dan peristiwa yang berlaku di dalamnya. Ia diarahkan oleh Majid Jundiyeh, dan senario ini ditulis oleh ketua Gerakan Penentangan Islam, Hamas, Mahmoud Al-Zahar. Filem ini mengulas kehidupan dan kesyahidan ketua Briged Qassam, Imad Aqel, sejak kelahirannya pada 1971 sehingga syahid dalam operasi pembunuhan yang dilakukan oleh tentera pendudukan pada 23/11/1993.

Reaksi Israel terhadap filem itu sunting

Filem itu menduduki tajuk utama akhbar Zionis sehari selepas pembukaan tayangan filem di Gaza. Akhbar Israel memberi tumpuan kepada nilai-nilai Islam dalam filem itu, dan keupayaan Hamas untuk menghasilkannya walaupun sekatan ketat ke atas Gaza. Akhbar Yedioth Ahronoth memilih daripada frasa "Ini bukan Hollywood... Ini Hamas dan Kayu" sebagai tajuk laporannya, yang diterbitkan di laman webnya. Beliau berkata Hamas mampu menghasilkan filem itu walaupun kekurangan teater di Semenanjung Gaza selepas ia dimusnahkan pada tahun lapan puluhan abad yang lalu dengan tercetusnya intifada pertama. Sementara pelawat laman web akhbar itu, mengulas laporan itu, menuntut agar filem itu ditayangkan di Saluran Satu dan Sepuluh Zionis, memuji "penghargaan budaya" Hamas. Yang lain berharap bahawa perang antara Hamas dan pendudukan Zionis akan beralih kepada perang skrin, dan salah seorang daripada mereka berkata: "Mari kita pindahkan perang antara kita kepada perang skrin dan bukannya perang sebenar." Manakala seorang lagi warga Israel berkata, mengejek penderitaan rakyat Palestin: "Jika anda tidak menemui gandum, makan wayang."

Bagi akhbar Maariv pula, ia turut menyindir apabila ia menajuk topik tersebut (Rambo, versi Gaza: Pemimpin Hamas sedang menghasilkan "filem aksi"). Beliau berkata bahawa pemimpin pergerakan Hamas akan berusaha untuk menghasilkan filem baharu tentang kehidupan Izzuddin Al-Qassam, daripada hasil filem Aql.

Akhbar itu secara palsu mengulas filem syuhada al-Qassam, berkata: "Pemimpin Hamas mahu membuat filem tentang al-Qassam, tetapi dia dilahirkan di Haifa, dan Hamas tidak boleh membuat filem di Haifa pada masa ini." benar bahawa al-Qassam dilahirkan di Syria, bukan Haifa.

Maarif menarik perhatian pelawat ke laman webnya bahawa semua wanita yang mengambil bahagian dalam filem Hamas memakai pakaian panjang dan bertudung, dan bahawa pelakon bercakap Ibrani dengan loghat Arab yang berat.

Akhbar itu memberi tumpuan kepada peranan bekas Perdana Menteri Zionis Yitzhak Rabin dan perwakilannya dalam filem itu, yang bercakap tentang tahun sembilan puluhan abad yang lalu. Akhbar itu menegaskan bahawa ramai pemimpin Hamas menonton majlis perasmian filem itu di Universiti Islam di Gaza, dan berkata: "Selepas persembahan tamat, Perdana Menteri Palestin Ismail Haniyeh mentertawakan kamera dan mengucapkan tahniah kepada para pelakon." Dan akhbar itu menulis, di bawah gambar pemimpin di Hamas, Mahmoud al-Zahar, yang diterbitkan dalam artikel itu, mengulas: "Walaupun keperibadian al-Zahar kelihatan kuat dan menakutkan, dia nampaknya mempunyai semangat seni."

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. عماد حسن عقل al qassam dalam bahasa arab. Dicapai pada 14/6/2023
  2. عماد عقل wikipedia bahasa arab. Dicapai pada 14/6/2023
  3. عماد عقل.. 29 عاما على اغتيال "الأسطورة" وصاحب الـ 7 أرواح al Jazeera dalam Bahasa arab. Dicapai pada 14/6/2023