Fotosfera adalah cengkerang luar bintang dari mana cahaya dipancarkan. Istilah itu sendiri berasal dari akar Yunani Purba, φῶς, φωτός/phos, gambar yang bermaksud "cahaya" dan σφαῖρα/sphaira yang bermaksud "sfera", merujuk kepada fakta bahawa ia adalah permukaan sfera yang dianggap memancarkan cahaya. Ia meluas ke permukaan bintang sehingga plasma menjadi legap, bersamaan dengan kedalaman optik kira-kira 2/3.[1] Dengan kata lain, fotosfera adalah rantau yang paling dalam objek bercahaya, biasanya bintang, yang telus kepada foton dari beberapa panjang gelombang.

Struktur Matahari, sejenis bintang jenis G: Tidak termasuk: Angin suria

Suhu sunting

Permukaan bintang ditakrifkan untuk mempunyai suhu yang diberikan oleh suhu berkesan dalam hukum Stefan-Boltzmann. Bintang, kecuali bintang neutron, tidak mempunyai permukaan padat.[2] Oleh itu, fotosfera biasanya digunakan untuk menggambarkan permukaan visual Matahari atau bintang lain.

Komposisi sunting

Matahari terdiri terutamanya daripada unsur-unsur kimia hidrogen dan helium; mereka menyumbang 74.9% dan 23.8% daripada jisim Matahari di dalam fotosfera. Semua unsur yang lebih berat, yang disebut logam dalam astronomi, menyumbang kurang daripada 2% jisim, dengan oksigen (kira-kira 1% daripada jisim Matahari), karbon (0.3%), neon (0.2%), dan besi (0.2% yang paling banyak.

Matahari sunting

 
Suasana suria: suhu dan kepadatan. Lihat di sini untuk makna baris tambahan dalam graf.

Fotosfera Matahari mempunyai suhu antara 4,500 dan 6,000 K (4,230 dan 5,730 ° C)[3] (dengan suhu berkesan sebanyak 5,777 K (5,504 °C))[4] dan ketumpatan kira-kira 2 × 10-4 kg / m3[5] bintang lain mungkin mempunyai jurugambar panas yang lebih panas atau sejuk. Fotosfera Matahari terdiri daripada sel-sel perolakan yang disebut granula-sel plasma masing-masing kira-kira 1000 kilometer di dalam diameter[6] dengan plasma meningkat panas di pusat dan plasma sejuk jatuh di ruang sempit di antara mereka. Setiap butiran mempunyai jangka hayat hanya kira-kira lapan minit, menghasilkan corak "mendidih" yang berterusan. Mengumpulkan butiran-butiran biasa adalah granul super hingga 30,000 kilometer diameter dengan tempoh hidup sehingga 24 jam. Butiran ini terlalu baik untuk dilihat pada bintang lain.

Lapisan lain sunting

Atmosfera Matahari yang dapat dilihat mempunyai lapisan lain di atas fotosfera: kromosfera dalam 2,000 kilometer (biasanya diperhatikan oleh cahaya yang ditapis, contohnya H-alpha) terletak hanya di antara fotosfera dan korona yang lebih panas tetapi lebih kecil. Ciri-ciri permukaan "lain" di dalam fotosfera adalah suar suria dan tompok matahari.

Rujukan sunting

  1. ^ Carroll; Ostlie (1996). Modern Astrophysics. Addison-Wesley. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ As of 2004, although white dwarfs are believed to crystallize from the middle out, none have fully solidified yet [1]; and only neutron stars are believed to have a solid, albeit unstable [2], crust [3]
  3. ^ The Sun – Introduction
  4. ^ "World Book at NASA – Sun". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-02-17. Dicapai pada 2005-02-17.
  5. ^ "SP-402 A New Sun: The Solar Results From Skylab".
  6. ^ "NASA/Marshall Solar Physics". NASA.

Pautan luar sunting