Frederich Wilhelm II dari Prusia

Frederick William II (Bahasa Jerman: Friedrich Wilhelm II.; 25 September 1744 - 16 November 1797) ialah Raja Prusia dari 1786 sehingga kematiannya pada 1797. Beliau berada dalam kesatuan peribadi Putera-pemilih Brandenburg dan (melalui warisan Orange-Nassau datuknya) putera berdaulat Canton of Neuchâtel. Suka kesenangan dan pemalas, dia dilihat sebagai antitesis kepada pendahulunya, Frederick the Great. (Frederich II dari Prusia). Di bawah pemerintahannya, Prusia telah dilemahkan secara dalaman dan luaran, dan dia gagal menangani dengan secukupnya cabaran terhadap perintah sedia ada yang ditimbulkan oleh Revolusi Perancis. Dasar agamanya diarahkan menentang Pencerahan dan bertujuan memulihkan Protestantisme tradisional. Walau bagaimanapun, beliau adalah penaung seni dan bertanggungjawab untuk pembinaan beberapa bangunan terkenal, antaranya Gerbang Brandenburg di Berlin. Haydn, Mozart dan Beethoven semua karya khusus untuknya

Frederick William II
Frederick William II semasa masih menjadi seorang putera
Raja Prusia
Pemerintahan17 Ogos 1786-16 November 1797
Didahului olehFrederich II
Diikuti olehFriedrich Wilhelm III dari Prusia
Keputeraan25 September 1744
Stadtschloss, Berlin, Prussia
Kemangkatan16 November 1797 (umur 53)
Marmorpalais, Potsdam, Prussia
Elisabeth Christine of Brunswick-Lüneburg(k. 1765; c. 1769)​Frederica Louisa of Hesse-Darmstadt(k. 1769)Julie von Voß (morganatik(k. 1787; meninggal 1789)​Sophie von Dönhoff (morganatik)(k. 1790; terpisah 1792)
AnakandaPrincess Frederica Charlotte, Duchess York dan Albany Friedrich Wilhelm III dari Prusia Prince Louis Charles Wilhelmine, Queen of the Netherlands Augusta, Electress of Hesse Prince Henry Prince Wilhelm Gustav Adolf Wilhelm von Ingenheim (tidak sah)Friedrich Wilhelm, Count Brandenburg (tidak sah)
KerabatHohenzollern
AyahandaPutera Augustus William dari Prusia
BondaDuchess luise dari Brunswick Wolfenbüttel
AgamaCalvinisme
TandatanganTandatangan Frederick William II