Kanton di Perancis

Kanton di Perancis merupakan subbahagian wilayah Republik Perancis jabatan dan arrondissement.

Selain daripada peranan mereka sebagai unit organisasi yang berkaitan dengan aspek tertentu dalam pentadbiran perkhidmatan awam dan keadilan, tujuan utama kanton hari ini adalah untuk berfungsi sebagai konstituen untuk pemilihan anggota majlis perwakilan yang ditubuhkan di setiap jabatan wilayah Perancis (Majlis jabatan, dulunya Majlis umum). Atas sebab ini, pilihan raya seperti ini dikenali di Perancis sebagai "pilihan raya kanton".

Sehingga 2022, terdapat 2023 kanton di Perancis.Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>

Kanton juga membentuk daerah yang sah, sebagai kerusi Tribunaux d'instance atau "Mahkamah Pertama" (juga, "TI"...). Dari segi sejarah, kanton disebut justices de paix atau "mahkamah daerah".

Sejarah sunting

Kanton diciptakan pada tahun 1790 bersamaan dengan bahagian oleh Jawatankuasa Revolusi untuk Bahagian Wilayah (Comité de division). Jumlahnya lebih banyak daripada hari ini (antara 40 hingga 60 setiap bahagian). Kanton, pada awalnya, dikelompokkan menjadi apa yang disebut daerah . Selepas pemansuhan daerah pada tahun 1800, mereka telah disusun semula oleh Konsulat ke arrondissements. Bilangan kanton kemudian dikurangkan secara drastik (antara 30 dan 50 unit) oleh Loi du 8 pluviôse an IX (28 Januari 1801), atau "Undang-Undang untuk Pengurangan Bilangan Pengadilan Daerah", atau Loi portant réduction du nombre de justices de paix dalam bahasa Perancis. Pengawas département telah diberitahu oleh kerajaan untuk mengelompokkan komune di dalam kanton yang baru ditubuhkan. Senarai département, setelah diluluskan oleh pemerintah, diterbitkan dalam Bulletin des lois pada tahun 1801 dan 1802; senarai ini menjadi asas bahagian pentadbiran Perancis sejak itu hingga 2015, walaupun kanton dengan populasi kecil dihapuskan dan kanton baru dibuat di kawasan pertumbuhan demografi yang kuat. Secara keseluruhan, jumlah mereka meningkat dengan ketara.

Pada bulan Mei 2013, undang-undang yang diterima pakai mengurang jumlah kanton secara drastik.[1] Undang-undang ini berkuatkuasa pada pilihan raya jabatan Perancis pada bulan Mac 2015. Sebelum pembaharuan wilayah, terdapat 4,032 kanton; selepas itu terdapat 2,054, dengan kanton di Martinique dan Guyana dihapuskan.[2] Undang-undang pembaharuan 2013 juga mengubah perwakilan kanton di dewan jabatan: setiap kanton kini diwakili oleh seorang lelaki dan seorang wanita.

Statistik sunting

Bilangan kanton berbeza dari satu bahagian ke yang lain; Territoire de Belfort, sebagai contoh, mempunyai 9, manakala Nord mempunyai 41.

Rujukan sunting