Kerabat Diraja Hohenzollern

Kerabat Diraja Hohenzollern (Bahasa Jerman:Haus Hohenzollern, Bahasa Romania: Casa de Hohenzollern), ialah dinasti diraja Jerman yang anggotanya terdiri daripada pelbagai putera,pemilih,Raja dan Maharaja Hohenzollern,Bradenburg,Prusia,Empayar Jerman Dan Romania. Keluarga ini berasal dari kawasan sekitar bandar Henchingen di Swabia pada akhir abad ke 11 mengambil nama mereka daripada Istana Hohenzollern. Nenek moyang pertama Hohenzollern telah disebut pada tahun 1061

Kerabat Hohenzollern
NegaraJerman,Romania,Rusia
Diasaskansebelum 1061
PengasasBurkhard I
Ketua sekarangJerman

Putera Goerg Frederich(1994-sekarang) Hohenzollern-Sigmaringen

Putera Karl Frederich (2010-sekarang)
Pemerintah terakhirJerman

Wilhelm II

Romania

Mihai I
GelaranMaharaja Jerman

Raja Prusia

Raja Romania

Keluarga Hohenzollern berpecah kepada dua cawangan, cawangan Swabia Katolik dan cawangan Franconian Protestan, yang memerintah Burgraviate Nuremberg dan kemudiannya menjadi cawangan Brandenburg-Prussian. Cawangan Swabia memerintah kerajaan Hohenzollern-Hechingen dan Hohenzollern-Sigmaringen sehingga 1849, dan juga memerintah Romania dari 1866 hingga 1947. Ahli-ahli cawangan Franconian menjadi Margrave of Brandenburg pada 1415 dan Duke of Prussia pada 1525.

Margraviate of Brandenburg dan Duchy of Prussia telah diperintah dalam kesatuan peribadi selepas 1618 dan dipanggil Brandenburg-Prussia. Dari sana, Kerajaan Prusia telah diwujudkan pada tahun 1701, akhirnya membawa kepada penyatuan Jerman dan penciptaan Empayar Jerman pada tahun 1871, dengan Hohenzollerns sebagai Maharaja Jerman dan Raja Prusia keturunan.

Kekalahan Jerman dalam Perang Dunia I pada tahun 1918 membawa kepada Revolusi Jerman. Hohenzollern telah digulingkan dan Republik Weimar telah ditubuhkan, sekali gus menamatkan monarki Jerman dan monarki Prusia. Georg Friedrich, Putera Prusia ialah ketua semasa barisan Prusia yang dahulunya diraja, manakala Karl Friedrich, Putera Hohenzollern ialah ketua barisan Swabia yang dahulunya putera raja.