Kitab Tobit ( /ˈtbɪt/ dari Yunani Tobith Τωβίτ Tōbit, daripada Ibrani: טובי "baik [bahawa] saya [ada/terima]"; Kitab Tobias dalam Vulgate daripada Τωβίας Yunani Tōbias, yang berasal dari טוביה Tovya " Yah adalah baik") adalah salah satu kitab suci yang termasuk dalam kanon Alkitab Katolik dan Ortodoks, diisytiharkan kanonik oleh Majlis Carthage pada tahun 397 dan disahkan oleh Katolik Rom pada Majlis Trent pada tahun 1546.

Tobit (Tobias) Mengucapkan Selamat Tinggal Kepada Bapanya . Lukisan oleh William-Adolphe Bouguereau (1860)

Status sebagai kitab Kanunik sunting

 
Tobit dan Anna . Lukisan oleh Abraham De Pape (kira- s. 1658), Galeri Nasional London .

Kitab Tobit termasuk dalam kanon yang dihasilkan oleh Dewan Hippo (393 AD), Carthage (397 AD), dan Florence (1442), dan merupakan sebahagian daripada kanon kedua-dua Gereja Roman Katolik dan Ortodoks Timur . Penganut Roman Katolik sering memanggilnya deuterokanonik . [1]

Artikel VI dalam 39 Artikel, Gereja England menyenaraikan buku ini sebagai salah satu buku " Apocrypha ". [2] Protestan melihat Kitab Tobit sebagai apokrif kerana ia tidak termasuk dalam Tanakh dan tidak dianggap kanonik oleh agama Yahudi .

Sebelum penemuan serpihan Aram dan Ibrani Kitab Tobit pada tahun 1952, antara pelbagai Skrol Laut Mati yang ditemui di Gua IV di Qumran, sarjana percaya bahawa Kitab Tobit tidak termasuk dalam kanon Yahudi kerana pengarangnya yang lewat., dianggarkan 100 AD. [1] [3] Walau bagaimanapun, serpihan Qumran, yang bertarikh antara 100 SM dan 25 AD, menunjukkan persamaan dengan teks Yunani yang terdapat dalam tiga suntingan berbeza ( recensio ) dan membuktikan tarikh yang lebih awal. menulis daripada yang difikirkan sebelumnya. . [1] Serpihan-serpihan ini membuktikan kepengarangannya selewat-lewatnya pada abad ke-2 SM dan sekurang-kurangnya bersamaan dengan tarikh yang ditetapkan oleh para sarjana moden untuk kompilasi kanonik terakhir Kitab Daniel . [4]


Ulama-ulama Kristian lain mendalilkan bahawa Kitab Tobit tidak termasuk dalam Kitab Suci Yahudi dengan alasan ia tidak sesuai dengan Halakha kerana Raguel—bapa pengantin perempuan—menulis perjanjian pernikahan (lih. Tobit 7:14), bukan dari pengantin lelaki seperti yang dikehendaki oleh undang-undang rabinikal Yahudi. [1]

Walau bagaimanapun, boleh dihipotesiskan bahawa beberapa sarjana rabbi Yahudi kuno melihat Kitab Tobit sebagai mempunyai nilai sejarah. Bereshith Rabba, ulasan aggadis tentang Kejadian yang disusun sekitar 400–600 AD, termasuk serpihan Aram dari Kitab Tobit. [5] Kitab Tobit dimasukkan dalam Septuaginta (tafsiran/terjemahan Bible Ibrani dalam bahasa Yunani). [1] Pada masa yang lebih kontemporari, beberapa orang Yahudi di Israel telah cuba memulihkan Kitab Tobit sebagai sebahagian daripada kanon mereka. [6]

Ringkasan kandungan sunting

Buku ini menceritakan kisah seorang Yahudi yang taat dari suku Naftali bernama Tobit (atau Tobias) yang tinggal di Niniwe selepas pembuangan puak utara Israel ke Asyur pada 721 SM di bawah raja Salmaneser V (Dua bab pertama dan separuh berikutnya daripada bab itu ditulis dengan perkataan ganti orang pertama. ) Dia amat dikenali kerana usaha besarnya dalam menguburkan orang Yahudi yang dibunuh oleh Sanherib . Kerana tindakannya itu, raja merampas semua hartanya dan menghantarnya ke dalam buangan. Selepas kematian Sanherib, dia dibenarkan pulang ke Niniwe, tetapi dia masih menguburkan seorang lelaki yang terbunuh di jalan. Malam itu, dia tidur di tempat terbuka dan dibutakan oleh najis burung yang jatuh di matanya. Ini mengganggu hubungan rumah tangganya, dan kerana itu dia akhirnya memohon agar nyawanya dicabut.

Sementara itu, di Media, sebuah kerajaan yang jauh dari Niniwe, seorang wanita muda bernama Sarah berdoa memohon kematian kerana dia telah kehilangan tujuh suaminya kepada hantu Asmodeus. Asmodeus membunuh setiap lelaki yang dikahwininya pada malam perkahwinan Sarah, sebelum dia dapat menikmati hubungan perkahwinan itu. Tuhan menghantar malaikat Raphael, yang menyamar sebagai manusia, untuk menyembuhkan Tobit dan membebaskan Sarah daripada hantu.


Kisah utama buku ini menceritakan pengalaman anak Tobit, Tobiah ( Yunani : Tobias), dari suku Naftali, yang dihantar oleh bapanya yang buta untuk mengutip wang yang telah disimpannya dahulu di Media. Rafael menunjukkan dirinya sebagai saudara Tobit, Azaria, dan menawarkan untuk membantu dan melindungi Tobias dalam perjalanannya. Di bawah bimbingan Raphael, Tobias pergi ke Media. Sepanjang perjalanan, dia diserang oleh seekor ikan gergasi yang jantung, hati dan hempedunya dikeluarkan untuk ubat.

Selepas tiba di Media, Rafael memberitahu Tobias tentang Sarah yang cantik, yang Tobias berhak untuk berkahwin kerana mereka masih bersaudara. Rafael menyuruh pemuda itu membakar hati dan hati ikan untuk menghalau hantu itu ke Mesir Hulu, manakala Rafael mengikutnya dan mengikatnya. Sementara itu, bapa Sarah telah menggali kubur untuk mengebumikan Tobias secara rahsia (yang dia anggap akan mati). Dia terkejut kerana menantunya masih hidup dan sihat, lalu dia memesan kenduri kahwin yang dua kali ganda (dan menutup kubur semula secara rahsia). Oleh kerana dia tidak dapat pergi kerana pesta itu, Tobias menghantar Raphael untuk mengambil wang ayahnya.

Selepas pesta itu, Tobias dan Sarah kembali ke Niniwe. Di sana Raphael menyuruh pemuda itu menggunakan hempedu ikan untuk mengubati mata ayahnya yang buta. Rafael kemudian mendedahkan identiti sebenar dan kembali ke syurga. Tobit menyanyikan sebuah himne, dan menyuruh anaknya meninggalkan Niniwe sebelum Tuhan memusnahkannya menurut nubuat nabi Nahum . Selepas berdoa, Tobit meninggal dunia kerana sakit tua. Selepas mengebumikan bapanya, Tobias kembali ke Media bersama keluarganya. Di sana dia menerima berita bahawa Niniwe telah dimusnahkan, seperti yang diramalkan bapanya.

Deuterokanonika Perjanjian Lama
Didahului oleh
{{{before}}}
{{{title}}} Diikuti oleh:
{{{after}}}
Didahului oleh
{{{before}}}
{{{title}}}
  1. ^ a b c d e Fitzmyer, at pp. 55–57
  2. ^ "Anglican Articles of Religion". Anglicansonline.org. 2007-04-15. Dicapai pada 2014-03-11.
  3. ^ "Scrolls Content". The Dead Sea Scrolls. Dicapai pada 2014-03-11.
  4. ^ R. Glenn Wooden, "Changing Perceptions of Daniel: Reading Chapters 4 and 5 of Daniel," in From Biblical Criticism to Biblical Faith, Brackney & Evans eds., p. 10 (Mercer Univ.Press 2007) ISBN 0-88146-052-4.
  5. ^ Jared L. Olar, Introduction to the Apocrypha, Part Six: The Book of Tobit.
  6. ^ Mark Bredin, Studies in the Book of Tobit: A Multidisciplinary Approach, p. 3 (T&T Clark 2006), ISBN 0-567-08229-6.