Lai (bahasa Inggeris: lye) adalah cairan hidroksida logam diperolehi melalui pelarutan abu mengandungi kalium karbonat atau "potasy" yang tepu dan kuat alkali yang sangat larut dalam air menghasilkan larutan bes yang kaustik. Ia umum digunakan sebagai nama lain natrium hidroksida (NaOH) atau menurut sejarah kalium hidroksida (KOH), meskipun istilah "lindi" merujuk ke hidroksida logam secara umum.

Pelet natrium hidroksida.

Dewasa ini, ia dikilangkan secara komersial menggunakan proses kloroalkali sel membran. Ia dihasilkan dalam beraneka bentuk seperti kepingan, pelet, manik mikro, serbuk kasar atau larutan.

Kegunaan sunting

Dalam masakan sunting

Lai digunakan untuk mengawetkan berbagai jenis makanan termasuk makanan tradisional Nordik lutefisk, mengurangkan rasa pahit zaitun (membuatnya tidak terlalu pahit), pengetinan limau mandarin, bubur jagung, telur padi, pretzel dan bagel (untuk membuat mengeraskan lapisan luar sementara lapisan dalamnya tetap lembut). Lai juga digunakan sebagai bahan pelembut kulit kuih bak chang serta mi kenyal yang popular di Hong Kong dan China selatan dan ramen Jepun. Ia juga digunakan dalam kuih kutsinta berasaskan tepung beras yang khas dalam masakan Filipina.[1]

Lain-lain sunting

Lai berasaskan kalium atau natrium hidroksia bahan utama dalam membuat sabun dari lemak.

Bahan ini sering digunakan bercampur air panas untuk melupuskan bangkai haiwan yang mati dilanggar kereta di jalan raya melarutkan seluruh bangkai tersebut melarut menjadi bendalir gelap[2][3] sehingga tinggal sisa tulang yang sangat rapuh bersebatian besar kalsium fosfat yang mudah dihancurkan menjadi serbuk halus tanpa daya kuat yang dikenakan.[4][5] Sifat ini menjadikannya sering disalahgunakan untuk penjenayah melupuskan mayat mangsa yang dibunuh.

Rujukan sunting

  1. ^ "Puto". Rice Recipes. Philippine Rice Research Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-11-25. Dicapai pada 15 January 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Thacker, H. Leon; Kastner, Justin (August 2004), "Chapter 6", Carcass Disposal: A Comprehensive Review (PDF), National Agricultural Biosecurity Center, Kansas State University, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-02-06, dicapai pada 2010-03-08 Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Saqib Mukhtar, Ph.D; Frederick O. Boadu, Ph.D., J.D. (Law); Yanhong H. Jin, Ph.D; Won-Bo Shim, Ph.D; Tom A.Vestal, Ph.D; Cody L. Wilson, Ph.D (17 July 2009). "Managing Contaminated Animal and Plant Materials Field Guide on Best Practices" (pdf). Texas A&M Agrilife Extension Service. m/s. 233–259. Dicapai pada 2 November 2014.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  4. ^ Wilson, Joseph H. "The History of Alkaline Hydrolysis" (PDF). Joseph H. Wilson. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-11-02. Dicapai pada 2 November 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ Roach, Mary (2004). Stiff: The Curious Lives of Human Cadavers. New York: W.W. Norton & Company. ISBN 0-393-32482-6.