Lawatan Richard Nixon ke China tahun 1972

Pada tahun 1972, Presiden Amerika Syarikat Richard Nixon membuat suatu lawatan ke tanah besar China (yang diperintah Republik Rakyat China) selama tujuh hari. Ia merupakan kali pertama seorang presiden Amerika Syarikat telah melawat RRC, di mana ketibaan Nixon di Beijing mengakhiri suatu tempoh 25 tahun di mana tiada komunikasi atau hubungan diplomatik dilaksanakan antara kedua-dua negara ini, serta merupakan titik mula dalam pembiasaan hubungan antara Amerika Syarikat dan China. Nixon mengunjungi China untuk mendapatkan lebih pengaruh atas hubungan dengan Kesatian Soviet.

Hubungan antara China dan Amerika Syarikat kini merupakan salah satu hubungan dua hala yang paling penting di dunia, dan setiap presiden Amerika Syarikat yang dilantik telah melawat China sebagai suatu kebiasaan diplomatik - kecuali Jimmy Carter. Lawatan itu secara turut disenaraikan oleh banyak sejarawan, sarjana dan wartawan sebagai salah satu lawatan yang paling penting dalam keutamaan sebua Presiden Amerika Syarikat. Di samping itu, masa " Nixon ke China " telah menjadi metafora untuk tindakan yang tidak dijangka, tidak wajar atau terlalu berkesan oleh seorang ahli politik.

Latar belakang sunting

Pada bulan Julai 1971, Penasihat Keselamatan Negara Henry Kissinger kunjungi Beijing secara sulit dalam suatu lawatan ke Pakistan, dan meletakkan asas bagi Nixon lawatan ke China. Pertemuan ini telah diatur dan dibantu oleh Pakistan melalui kuat saluran diplomatik dengan China.[1][2] Transkrip Rumah Putih mesyuarat dan sekali dokumen sulit menunjukkan Nixon mula bekerja untuk membuka saluran komunikasi dengan Beijing sejak hari pertama memegang jawatan Presiden,[3] melalui tindakan berhati-hati bersama sekutu negara tersebut, Romania dan Pakistan. [4]

Perjalanan ke China sunting

Richard, isterinya Pat serta rombongan mereka meninggalkan Rumah Putih pada 17 Februari 1972, di mana mereka bermalam di Pangkalan Udara Kor Marin Kaneohe di Oahu, Hawaii. Mereka tiba keesokan harinya di Guam jam 5 petang, di mana mereka bermalam di Nimitz Hill, kediaman Panglima, Angkatan Laut, Marianas. Keesokan harinya pada 21 Februari jam 7 pagi, pasangan suami isteri itu bertolak dari persinggahan mereka ke Shanghai. Mereka tiba di Shanghai 4 jam kemudian sebelum meneruskan perjalanan ke Beijing. [5]

Dari 21 hingga 28 Februari 1972, Presiden Richard Nixon pergi ke Beijing, Hangzhou, dan Shanghai. Pengerusi Mao menuntuk mengundangnya berjumpa dengannya segera sebaik sahaja tiba di Beijing. Setiausaha Negara William P. Rogers telah dikecualikan daripada pertemuan ini dan satu-satunya orang Amerika yang lain selain Kissinger adalah pembantu Kissinger, Winston Lord. Untuk mengelakkan memalukan Rogers, Lord dipecat dari semua gambar rasmi mesyuarat itu. [6]

Tidak diketahui Nixon dan seluruh diplomat Amerika pada masa itu, Mao Zedong berada dalam keadaan sakit teruk sehingga dimasukkan ke hospital selama beberapa minggu hingga, sembilan hari sebelum kedatangan Nixon. Walau bagaimanapun, Mao merasakan beliau cukup sembuh mahu berjumpa Nixon semasa ketibaannya. Apabila diperkenalkan kepada Nixon untuk pertama kalinya, Mao, bercakap melalui penerjemahnya, berkata kepada Nixon: "Saya percaya rakan lama kita Chiang Kai-shek tidak akan merestui [perjumpaan ini]".

Nixon turut adakan banyak pertemuan dengan Perdana Menteri RRC Zhou Enlai, di mana ia turut termasuk kunjungan ke Tembok Besar, Hangzhou, dan Shanghai.


Kedua-dua pihak Amerika Syarikat dan RRC mengeluarkan Kenyataan Shanghai yang mengemukakan dasar luar masing-masing; dokumen tersebut menjadi dasar hubungan dua hala antara kedua-dua negara ini. Kissinger menyatakan bahawa AS juga bertujuan untuk menarik semua yang memaksa keluar dari pulau Taiwan.[7] Dalam kenyataan itu, kedua-dua bangsa berjanji untuk bekerja ke arah pemulihan penuh diplomatik dasar.

Lawatan Presiden Nixon ke China dirancang dengan baik dan berhati-hati. Media massa turut memainkan peranan penting dalam memastikan rakyat Amerika yang menonton dapat melihat Nixon berkomunikasi dengan pegawai pemerintah dan negarawan berpengaruh China serta melibatkan diri dalam kegiatan bersua bersama pihak-pihak China. Liputan berita mengenai yang berlanjutan setiap hari mengukuhkan pendapat rakyat Amerika Syairkat terhadap Nixon sehingga terdapat pungutan suara mengenainya yang meningkat sehingga hampir 56 peratus.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ Burr, William. "Negotiating U.S.-Chinese Rapprochement". The National Security Archive. Dicapai pada 8 July 2018.
  2. ^ Tenembaum, Yoav. "CHINA POWER Kissinger's Visit, 40 Years On". The Diplomat. Dicapai pada 8 July 2018.
  3. ^ "Getting to Beijing: Henry Kissinger's Secret 1971 Trip". US–China Institute.
  4. ^ "The Week that Chenged the World". Richard Nixon Foundation.
  5. ^ https://china.usc.edu/nixon-china-itinerary-feb-17-28-1972. Missing or empty |title= (bantuan)
  6. ^ Kissinger Tahun Upheaval ms. 65
  7. ^ http://www.upi.com/Audio/Year_in_Review/Events-of-1972/1972-Election/12305688736666-2/#title"Nixon Pergi ke China". Diakses 2009-04-15. 2009-05-05.
  8. ^ Gallup, Inc. "Presidential Approval Ratings". Gallup.com, Gallup, 10 January 2017, http://news.gallup.com/poll/116677/presidential-approval-ratings-gallup-historical-statistics-trends.aspx

Bacaan lanjut sunting

  • Burr, William (1999) The Kissinger Transcripts, The New Press
  • Dallek, Robert (2007). Nixon and Kissinger: Partners in Power. New York: HarperCollins.
  • Drew, Elizabeth (2007). Richard M. Nixon. New York: Times Books.
  • Ladley, Eric (2002) Nixon's China Trip, Writer's Club Press; (2007) Balancing Act: How Nixon Went to China and Remained a Conservative.
  • MacMillan, Margaret (2007). Nixon & Mao: The Week that Changed the World. New York: Random House.
  • Mann, James (1999). About Face. New York: Knopf.
  • Nixon, Richard (1978). RN: The Memoirs of Richard Nixon. New York: Grosset & Dunlap.
  • Tudda, Chris (2012). A Cold War Turning Point: Nixon and China, 1969–1972. Baton Rouge, LA: Louisiana State University Press.
  • Tyler, Patrick (1999). A Great Wall: Six Presidents and China, Public Affairs.

Pautan luar sunting