Raja Taejong Muyeol (Jawi: راج تيجوڠ مويول, hidup 604-661), dilahirkan sebagai Kim Chunchu, ialah penguasa Silla ke -29, salah satu daripada Tiga Kerajaan Korea. Baginda diberi kepercayaan untuk memimpin penyatuan Tiga Kerajaan Korea.

Raja Muyeol
武烈王
무열왕
راج مويول
Raja Silla
Pemerintahan654 – 661
Kemahkotaan647
Didahului olehJindeok dari Silla
Diikuti olehMunmu dari Silla Bersatu
Kemangkatan661
Silla
PemakamanKuil Yeonggyeong, Gyeongju
AyahandaKim Yongsu
BondaPuteri Cheonmyeong dari Silla
Muyeol dari Silla
Hangul태종 무열왕
Hanja太宗 武烈王
Perumian SemakanTaejong Muyeol
McCune–ReischauerT'aejong Muyǒl
Nama lahir
Hangul김춘추
Hanja金春秋
Perumian SemakanGim Chun-chu
McCune–ReischauerKim Ch'un-ch'u

Latar belakang sunting

Raja Taejong Muyeol dilahirkan dengan darjat "tulang suci" seonggol. Ayahandanya, Kim Yongsu (金龍 樹), ialah puterakepada penguasa Silla ke-25, Raja Jinji. Ketika Raja Jinji digulingkan, semua kerabat keturunan dari waris baginda, termasuk Kim Yongsu, dianggap tidak layak untuk memerintah kerajaan. Walau bagaimanapun, memandangkan Yongsu ialah salah satu daripada beberapa seonggol tinggal, dan berkahwin dengan seorang puteri seonggol (puteri kepada Raja Jinpyeong iaitu Puteri Cheonmyeong ), anakanda mereka, Kim Chunchu, juga merupakan seonggol dan dengan itu mempunyai hak ke atas tuntutan takhta. Kim Yongsu ialah tokoh yang berkuasa dalam pemerintahan, namun, beliau kehilangan seluruh kekuasaannya kepada Kim Baekban, saudara kepada raja. Untuk bertahan, beliau diterima menjadi jingol, tahap yang berada betul-betul di bawah seonggol, oleh itu menghapus haknya dan juga anaknya, Kim Chunchu, daripada menjadi raja. Setelah kematian ibunda saudaranya, Ratu Seondeok, Chunchu diserahkan kepada Jindeok dari Silla, seonggol terakhir yang disahkan. Dengan kemangkatannya, semua seonggol sudah mati, jadi seseorang dengan darah diraja di peringkat jinggol harus menggantikan takhta. Kim Alcheon (So Alcheon), yang kemudian memegang gelaran Sangdaedeung, atau jawatan tertinggi pemerintahan Silla, mendapat perhatian untuk menggantikan takhta. Ayahnya ialah seonggol, yang mengahwini wanita jingol supaya anaknya tidak menjadi seonggol dan menderita untuk memperjuangkan takhta. Namun, Kim Yushin menyokong Kim Chunchu, dan Alcheon akhirnya menolak takhta dan menyokong tuntutan oleh Chunchu. Hasilnya, Kim Chunchu menaiki takhta sebagai Raja Muyeol.

Perkahwinan dengan adik Kim Yushin sunting

Kim Yushin mempunyai dua saudara perempuan: Bohee dan Munhee. Bohee ialah seorang gadis pemalu dengan penampilan yang ayu, sementara Munhee ialah seorang gadis yang tinggi dan peramah. Kim Yushin selalu berharap agar salah seorang saudaranya berkahwin dengan Kim Chunchu.

Suatu hari, Kim Chunchu pergi ke rumah Kim Yushin untuk permainan Gyeokgu (격구, polo tradisional Korea). Semasa permainan, Kim Yushin sengaja merobek salah satu jumbai pada jubah Kim Chunchu. Kim Yushin menawarkan untuk menjahitnya oleh salah seorang adik perempuannya; beliau kemudian meminta Bohee untuk memperbaikinya, tetapi Bohee terlalu gugup untuk muncul di hadapan orang asing, dan dengan sopan menolak dengan mengatakan bahawa "beliau tidak dapat melakukan sesuatu yang sangat kecil untuk seseorang yang sangat berharga". Munhee ke hadapan dan menawarkan untuk menjahitnya. Ketika mereka bertemu, Kim Chunchu dan Munhee saling jatuh cinta. Kim Chunchu mula mengunjungi Munhee lebih kerap, tetapi Kim Yushin pura-pura tidak menyedari hubungan mereka. Akhirnya, Munhee hamil, namun Kim Chunchu memutuskan untuk merahsiakannya kerana takut menimbulkan masalah kerana Kim Chunchu sudah pun berkahwin. Ketika Kim Yushin mengetahuinya, beliau memarahi adiknya dengan teruk, lalu memerintahkan pelayan mereka menyebarkan khabar angin mengenai kehamilan adiknya itu dan beliau mungkin membunuhnya dengan niat untuk menekan Kim Chunchu agar mengahwini adiknya.

Tidak lama kemudian, Ratu Seondeok memutuskan untuk berjalan-jalan bersama para pegawainya di Gunung Namsan. Ketika mendengarnya, Kim Yushin membuat timbunan kayu kering dan ranting di kebun di luar rumahnya dan membakarnya untuk dilihat oleh Ratu. Di atas gunung, Ratu melihat asap hitam yang keluar dari kawasan kediaman Yushin, dan bertanya kepada mereka yang menemaninya jika mereka mengetahui sebab asap tersebut muncul. Tidak ada yang berani menjawabnya, tetapi hanya memandang satu sama lain dengan malu. Ketika Ratu menekankan masalah itu, baginda akhirnya mengetahui dari mereka tentang khabar angin mengenai kehamilan Munhee di luar nikah dan bahawa Kim Yushin mungkin membakarnya hingga mati. Baginda kagum dengan apa yang mereka katakan dan bertanya-tanya "Siapa ayahnya, untuk membuat Kim Yushin bertindak seperti itu". Baginda kemudian memerhatikan wajah cemas Kim Chunchu dan bertanya apakah dia tahu apa-apa mengenainya. Setelah kebenaran terungkap, Ratu memerintahkannya untuk pergi dan menyelamatkan nyawa Munhee dengan memberikan izin untuk mengahwininya sebagai isteri keduanya, dan menjadi pasangannya yang sah ketika isteri pertamanya meninggal.

Munhee secara rasmi menjadi isterinya setelah isteri Kim Chunchu (Boryang) meninggal dunia ketika melahirkan dengan anak kedua mereka. Munhee menjadi Permaisuri setelah Muyeol dinobatkan sebagai Raja Silla ke -29 pada tahun 654. Anak mereka dibesarkan menjadi Raja Munmu, yang menyelesaikan penyatuan Tiga Kerajaan Korea, 29 tahun setelah kematian Ratu Seondeok. Kim Yushin menjadi orang yang paling kuat di istana selama pemerintahan Raja Muyeol dan akhirnya menjadi Sangdaedeung, enam tahun kemudian. Adiknya Bohee juga menjadi salah seorang isteri Raja Muyeol.

Pemerintahan sunting

Baginda berkenalan dengan Maharaja Gaozong dari Dinasti Tang, kerana baginda dan Maharaja berkawan sebelum Gaozong menjadi Maharaja lagi. Raja Muyeol ialah sokongan besar kepada Maharaja, dan Maharaja mengembalikan sokongan itu kepada Raja Muyeol. Baginda terus-menerus memohon kepada Tang bagi mendapatkan bala bantuan untuk menghancurkan Baekje, yang akhirnya Tang menyetujui pada tahun 660, mengirim 130,000 orang pasukan di bawah Jeneral Su Dingfang. Sementara itu, Kim Yushin berangkat dari Silla dengan 50,000 orang askar dan berperang dalam Pertempuran Hwangsanbeol yang berdarah sehingga Baekje hancur dan tidak terlindungi. Raja Uija dari Baekje akhirnya menyerah, menginggalkan Goguryeo sendirian untuk menghadapi Silla sebagai lawan di semenanjung Korea.

Pada bulan Jun tahun berikutnya Raja Muyeol mangkat, meninggalkan anaknya Kim Beopmin untuk mengambil alih takhta sebagai Raja Munmu.

Keluarga sunting

  1. Puan Besar Bora (Hangul: 보라궁주, Hanja: 寶 羅 宮主) [2]
    1. Puan Besar Gotaso (627 - 642) (고타소랑, Hanja: 古 陀 炤 娘) [3]
    2. Anak perempuan kedua
  2. Permaisuri Munmyeong (Hangul: 문명왕후, Hanja: 文明 王后) [4]
    1. Raja Munmu dari Silla (626 - 681) [5]
    2. Kim Inmun (Hangul: 김인문, Hanja: 金仁問) (629 - 694) [6]
    3. Puan Besar Jiso (Hangul: 지소부인, Hanja: 智 炤夫人) [7]
  3. Kim Bohui (Hangul: 김보희, Hanja: 金寶 姬) [8]
    1. Puteri Yoseok (Hangul: 요석공주, Hanja: 瑤 石公主) [9]
  4. Pasangan tidak diketahui [10]
    1. Kim Munwang (Hangul: 김문왕, Hanja: 金文王) (629 - 665)
    2. Kim Gaejimun (Hangul: 김개지문, Hanja: 金皆知 文)
    3. Kim Nocha (Hangul: 김노차, Hanja: 金老且)
    4. Kim Jigyeong (Hangul: 김지경, Hanja: 金智鏡)
    5. Kim Gaewon (Hangul: 김개원, Hanja: 金愷元)
    6. Kim Intae (Hangul: 김인태, Hanja: 金仁泰)
    7. Kim Chadeuk (Hangul: 김차득, Hanja: 金車得)
    8. Kim Madeok (Hangul: 김마득, Hanja: 金馬得)

Leluhur sunting

Budaya popular sunting

  • Dilakonkan oleh Lee Ho-seong pada tahun 2003 filem Once Upon a Time in a Battlefield.
  • Dilakonkan oleh Kim Byung-se dalam siri TV SBS 2006 Yeon Gaesomun.
  • Dilakonkan oleh Yoo Seung-ho dan Jung Yun-seok dalam siri TV MBC 2009 Queen Seondeok.
  • Dilakonkan oleh Lee Dong-kyu dalam siri TV MBC 2011 Gyebaek.
  • Dilakonkan oleh Choi Soo-jong dan Chae Sang-woo dalam siri TV KBS1 2012-2013 The King's Dream.
  • Dilakonkan oleh Park Jun-hyuk dalam siri TV KBS Chronicles 2017.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Saudara perempuan Ratu Seondeok dari Silla.
  2. ^ Anak perempuan Bojong. Dia meninggal semasa melahirkan anak kedua mereka.
  3. ^ Dirakam sebagai anak perempuan Puan Besar Boryang dalam Hwarang Segi
  4. ^ Nama kelahirannya ialah Kim Munhee (Hangul: 김문희, Hanja: 金文姬), dan ialah adik perempuan Kim Yushin dan anak perempuan Jeneral Kim Seohyun dan Puan Besar Manmyeong.
  5. ^ Dikenal pasti sebagai anak kepada Permaisuri Munmyeong.
  6. ^ Dikenal pasti sebagai anak kepada Permaisuri Munmyeong.
  7. ^ Menurut Samguk sagi, dia telah berkahwin dengan bapa saudaranya Kim Yushin ketika Kim Yushin berusia 60 tahun. Lihat Samguk sagi, buku 5, Taejong Muyeol tahun ke-2 (655).
  8. ^ Adik perempuan Permaisuri Munmyeong dan Kim Yushin.
  9. ^ Ibu kepada sarjanaSeol Chong.
  10. ^ Telah dipastikan bahawa Kim Intae, Kim Gaejimun, dan Kim Madeok ialah anak-anak gundik. Identiti ibu Kim Munwang, Kim Nocha, Kim Jigyeong, dan Kim Gaewon tidak dapat dipastikan. Menurut Samguk Yusa, mereka ialah putera kepada Permaisuri Munmyeong, tetapi Samguk Sagi menyenaraikan mereka sebagai putera kepada gundik.

Pautan luar sunting

Muyeol dari Silla
Tarikh keputeraan: 604 Tarikh kemangkatan: 661
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Jindeok
Raja Silla
654–661
Diikuti oleh:
Munmu