Pesuruhjaya Tinggi


Dalam kalangan negara-negara Komanwel, seorang pesuruhjaya tinggi adalah diplomat kanan (umumnya berpangkat sebagai duta besar) yang bertanggungjawab dalam misi diplomatik dari satu kerajaan Komanwel ke yang lain. Daripada kedutaan, misi diplomatik pada umumnya disebut suruhanjaya tinggi.

Sejarah dan terminologi sunting

Ketika Empayar British (yang kebanyakannya menjadi Komanwel), pesuruhjaya tinggi adalah utusan kerajaan Imperial yang dilantik untuk menguruskan wilayah naungan atau kumpulan wilayah yang tidak sepenuhnya di bawah kedaulatan Mahkota Britain, sementara jajahan Mahkota (wilayah berdaulat Inggeris) biasanya ditadbir oleh seorang gabenor, manakala jajahan takluk yang penting, konfederasi yang besar dan berkerajaan sendiri, tampuk pimpinan diwakili oleh seorang gabenor jeneral .

Sebagai contoh, ketika Cyprus berada di bawah pemerintahan Inggeris pada tahun 1878, ia tetap berada di bawah naungan Kerajaan Uthmaniyyah . Wakil pemerintah British dan ketua pentadbiran digelar sebagai pesuruhjaya tinggi sehingga Cyprus menjadi jajahan Mahkota pada tahun 1925, ketika pesuruhjaya tinggi yang berkuasa menjadi gabenor pertama.

Seorang pesuruhjaya tinggi juga dapat dikaitkan dengan fasa penyahjajahan, seperti di jajahan mahkota Seychelles, di mana gabenor terakhir menjadi pesuruhjaya tinggi pada tahun 1975, ketika pemerintahan sendiri di bawah mahkota diberikan, hingga tahun 1976, ketika kepulauan terbabit menjadi sebuah republik bebas di dalam Komanwel.

Amalan semasa sunting

 
Suruhanjaya Tinggi Tanzania di London. Tanzania dan Inggeris kedua-duanya adalah anggota Negara-Negara Komanwel.

Sebagai enam belas anggota Komanwel, yang dikenali sebagai wilayah Komanwel, mempunyai raja yang sama dengan ketua negara (Yang Mulia Ratu Elizabeth II), hubungan diplomatik antara negara-negara ini secara tradisinya berada di peringkat pemerintahan. [1] Dalam penggunaan diplomatik, seorang pesuruhjaya tinggi dianggap setaraf dengan pangkat dan peranan sebagai duta besar.

Seorang pesuruhjaya tinggi dari satu wilayah Komanwel dengan yang lain membawa surat pengantar yang sederhana dan tidak rasmi dari seorang ketua pemerintah (perdana menteri) kepada yang lain, negara tuan rumah, sementara duta besar membawa surat tauliah dari ketua negara mereka yang ditujukan kepada ketua negara tuan rumah. Perbezaan akreditasi juga dirujuk dalam judul utusan rasmi untuk negara-negara Komanwel dan bukan Komanwel: misalnya, pesuruhjaya tinggi Britain ke negara-negara Komanwel secara formal diberi judul "Pesuruhjaya Tinggi untuk Kerajaan Baginda di United Kingdom ", sedangkan duta besar Britain ke negara-negara bukan Komanwel dikenali sebagai "Duta Besar Diraja Britain".

Atas sebab sejarah, pesuruhjaya tinggi juga dilantik walaupun negarea terbabit merupakan negara republik dalam kalangan negara-negara Komanwel dan monarki pribumi (misalnya kerajaan Tonga, Eswatini, Brunei, Lesotho, Malaysia yang bukan dikuasai oleh monarki Inggeris) di dalam Komanwel. Dalam kes ini, watikah perlantikan biasanya dikeluarkan oleh satu kepala negara dan disampaikan kepada yang lain. Namun, beberapa pemerintah Komanwel mungkin memilih untuk menggunakan kaedah yang lebih informal untuk mengeluarkan surat pengantar daripada perdana menteri, sementara pemerintah lain lebih memilih untuk menggunakan surat kepercayaan.

Berbanding kedutaan, misi diplomatik negara-negara Komanwel disebut suruhanjaya tinggi, walaupun ada kemungkinan negara melantik pesuruhjaya tinggi tanpa mempunyai misi tetap di negara lain: misalnya pesuruhjaya tinggi Britain di Suva, Fiji, juga ditauliahkan sebagai pesuruhjaya tinggi untuk Kiribati, Tuvalu dan Tonga . Zimbabwe, ketika menjadi negara Komanwel, memiliki suruhanjaya tinggi di negara-negara Komanwel lain. Selepas menarik diri dari Komanwel, negara itu mengubah istilah suruhanjaya tinggi kepada kedutaan.

Di luar ibu kota, timbalan pesuruhjaya tinggi boleh dilantik sebagai pengganti konsul, dan misi suruhanjaya dapat dikenal sebagai konsulat, pesuruhjaya atau timbalan pesuruhjaya tinggi. Dari segi sejarah, ketika penjajahan Inggeris, negara-negara Komanwel bebas diwakili oleh suruhanjaya. Sebagai contoh, Kanada, [2] Australia [3] dan New Zealand [4] mengekalkan pesuruhjaya di Singapura. Setelah merdeka pada tahun 1947, India menubuhkan suruhanjaya di Kenya, [5] Trinidad dan Tobago, [6] dan Mauritius [7] yang menjadi suruhanjaya tinggi setelah kemerdekaan.

Walaupun terdapat perbezaan istilah, pesuruhjaya tinggi Komanwel, sejak 1948, memiliki kedudukan dan keutamaan diplomatik yang sama dengan duta besar negara-negara asing yang lain, dan di beberapa negara diberikan hak istimewa yang tidak dinikmati oleh duta besar asing.

Rujukan sunting

  1. ^ "Embassies - Commonwealth of Nations". commonwealthofnations.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-03-19. Dicapai pada 18 March 2018.
  2. ^ Colonial Reports Report on Sarawak, Great Britain, Colonial Office 1961, page 7
  3. ^ Losing the Blanket: Australia and the End of Britain's Empire, David Goldsworthy Melbourne University Publish, 2002, page 28
  4. ^ External Affairs Review, Volume 6, New Zealand. Dept. of External Affairs 1956, page 41
  5. ^ Indian Coffee: Bulletin of the Indian Coffee Board, Volume 21, Coffee Board, 1957, page 202
  6. ^ Caribbean Studies, Volume 16, Institute of Caribbean Studies, University of Puerto Rico, 1977, page 22
  7. ^ The Establishment and Cultivation of Modern Standard Hindi in Mauritius, Lutchmee Parsad Ramyead, Mahatma Gandhi Institute, 1985, page 86