RCTI (singkatan untuk Rajawali Citra Televisi Indonesia) ialah sebuah stesen televisyen swasta pertama di Indonesia.[1]

RCTI
PT Rajawali Citra Televisi Indonesia
SloganRCTI Oke
Ibu pejabatJakarta, Indonesia
Pengaturcaraan
BahasaIndonesia
Format gambar16:9 HDTV (1080i)
Pemilikan
Pemilik
IndukMNC Asia Holding
Orang penting
Saluran kembar
Sejarah
Dilancarkan24 Ogos 1989 (1989-08-24)

RCTI pertama kali dilancarkan pada 24 Ogos 1988 sebagai siaran percobaan dan rasmi mengudara nasional pada tarikh yang sama setahun kemudian (24 Agustus 1989). Pada permulaan siarannya hingga tahun 1990, siaran RCTI hanya dapat ditonton oleh pelanggan yang memiliki penyahkod dan membayar yuran setiap bulan. Kini, RCTI merupakan stesen televisyen yang mempunyai paling ramai penonton di Indonesia Perusahan BLOCKCHAIN, PHP programmer <marquee> ATM berasal Dari </marquee> //Donasi. RCTI memiliki cogan kata "Oke", melambangkan kualiti program mereka yang terbaik dan berkelas. Sungguhpun ia hanya di siarkan di Indonesia, namun siarannya turut diterima di beberapa kawasan di Malaysia, khususnya di Johor, dan Kuala Lumpur.[2]

Sejarah sunting

Pada tahun 1989, penyiar negeri TVRI kehilangan monopoli apabila rancangan keenam 4 tahun kerajaan membenarkan stesen televisyen swasta untuk memulakan penyiaran. RCTI telah dirasmikan pada pagi Khamis, 24 Ogos 1989 oleh Presiden Suharto sebagai rangkaian televisyen terestrial milik swasta pertama milik Indonesia. Pengaturcaraan lewat petang dilancarkan oleh Menteri Penerangan Harmoko. Ia pada mulanya disiarkan di kawasan Jakarta dari Jabodetabek sebagai saluran televisyen berbayar tempatan dan dianugerahkan satu lesen nasional satu tahun kemudian. Ia kini mempunyai 48 stesen di seluruh Indonesia dan mencapai 180 juta penonton. Ia sepenuhnya dimiliki oleh PT Media Nusantara Citra (MNC), yang juga memiliki GTV dan MNCTV, kedua-dua stesen televisyen swasta Indonesia.

Rancangan sunting

Rancangan berita perdana ialah Seputar iNews (dahulunya Seputar Indonesia), yang mempunyai edisi pagi, makan tengahari dan lewat malam. RCTI juga menyiarkan rancangan kuiz, termasuk versi Indonesia Who Wants to Be a Millionaire, yang bersiaran dari 2001 hingga 2006. Rancangan kartun termasuk Doraemon dan Crayon Shin-chan, dan sejak itu, ia digantikan oleh siri animasi buatan tempatan Kiko (The Animated Series)

Segmen lain sunting

RCTI hanya menyiarkan solat Maghrib di beberapa bandar, termasuk Jakarta dan Bandung. Sesetengah stesen RCTI turut menyiarkan pengaturcaraan tempatan. Contohnya, RCTI Jawa Timur menyiarkan Seputar iNews Jatim, sementara di Bandung, Seputar iNews Jabar disiarkan. Stesen Palembang menyiarkan Seputar iNews Sumsel, stesen Batam menyiarkan Seputar iNews Kep. Riau dan stesen Medan menyiarkan Seputar iNews Sumut. Mereka kebanyakannya disiarkan semasa separuh jam terakhir Seputar iNews Pagi (05:30-06:00 WIB atau, bergantung pada kawasan setempat, 06:00-07:30 WITA dan 07:30-08:00 WIT)

Siaran luar negara sunting

RCTI boleh didapati sebagai saluran ke udara di Timor Timur, tetapi hanya di Dili dan bandar-bandar lain seperti Ermera dan Baucau. RCTI juga boleh didapati di Malaysia sebagai saluran bebas-ke-udara di Johor Bahru, dan di Singapura sebagai saluran bebas-ke-udara dengan menggunakan antena. RCTI ialah satu-satunya saluran TV Indonesia yang disiarkan secara bebas di luar Indonesia. Siri drama termasuk Bunga di Tepi Jalan, Bintang, Liontin dan Pernikahan Dini pernah bersiaran di Astro Aruna, sebuah saluran TV Singapura SingTel mio TV 24 Jam IPTV Pay TV Service, tetapi ini disiarkan di RCTI pada tahun 2001, 2005 dan 2006 masing-masing.

Siaran terkenal sunting

Obama Eksklusif RCTI Bersama Putra Nababan ialah rancangan televisyen yang menunjukkan temu bual antara wartawan Indonesia Putra Nababan dan Presiden Barack Obama yang disiarkan pada Mac 2010. Menurut presiden, rancangan ini mungkin merupakan wawancara pertama yang pernah dilakukan oleh televisyen Indonesia di Rumah Putih.[3] Secara amnya, ia membincangkan mengenai hubungan dua hala dan perkongsian antara Indonesia-Amerika Syarikat dan pengalaman presiden semasa zaman kanak-kanaknya di Indonesia. Ia memenangi anugerah di Panasonic Gobel Awards 2011.[4]

RCTI+ sunting

Setelah 30 mengudara, RCTI meluncurkan sebuah aplikasi. Iaitu RCTI+.

Penjenamaan sunting

Slogan sunting

Slogan Mula Tamat
RCTI Oke 24 Ogos 1989 kini
Kebanggaan Bersama Milik Bangsa 1 January 1990 kini

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Anak Perusahaan PT. Bimantara Citra
  2. ^ "RCTI Live Streaming TV Online Hari Ini". SINDOnews TV (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-09-14.
  3. ^ "videowap.org". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-02. Dicapai pada 2019-07-06.
  4. ^ Inilah pemenang Panasonic Gobel Awards

Pautan luar sunting