Raging Heart / Raging Heart Excellion

Raging Heart yang juga dikenali sebagai Raging Heart Excellion ialah Intelligent Device @ senjata yang terdapat dalam siri animasi fiksyen Magical Girl Lyrical Nanoha yang ditayangkan di ntv7 pada tahun 2007 di Malaysia. Siri anime ini terbahagi kepada 5 musim iaitu Magical Girl Lyrical Nanoha, Magical Girl Lyrical Nanoha A's, Magical Girl Lyrical Nanoha Strikers, dan diikuti dengan Manga-nya yang lain iaitu, Magical Girl Lyrical Nanoha Vivid dan Magical Chronicle Lyrical Nanoha Force. Raging Heart dicipta dan dikaji oleh Yuno Scrya dan Master @ Tuan kepada Bardiche ialah Takamachi Nanoha. Raging Heart berada dalam bentuk permata bula berwarna merah darah jika tidak diaktifkan. Jika diaktifkan, Raging Heart akan membentuk tongkat sihir yang berkuasa tinggi. Raging Heart menjurus kepada jantina perempuan, dan ianya mempunyai perasaan setia kepada Nanoha. Raging Heart memberi sokongan kepada Nanoha ketika mereka berdua berlatih ilmu sihir. Nanoha lebih gemar menyeru Raging Heart dengan memanggil "Raging Heart! Onegai!". Raging Heart pula memanggil Nanoha sebagai "Master".

Raging Heart / Raging Heart Excellion
Watak 'Magical Girl Lyrical Nanoha'
Kemunculan pertama

Disuarakan oleh

Donna Burke
Profil
Dunia Asal

Garden Of Time
Kaitan

Yuno Scrya
Informasi
Sistem Magis

Sistem Mid Childa
Master

Takamachi Nanoha
Intelligent Device

Raging Heart / Raging Heart Excellion

Master sunting

Nanoha Takamachi (Jepun: 高 町 な の は,, Hepburn: Takamachi Nanoha) ialah watak utama fiksyen dalam siri anime Magical Girl Lyrical Nanoha yang ditayangkan di ntv7 pada tahun 2007 di Malaysia. Nanoha ialah Master kepada Raging Heart. Pada musim pertama, Nanoha ialah seorang manusia biasa yang tinggal di dimensi Earth @ Bumi. Kemudian, secara tidak sengaja, Nanoha bermimpi mengenai seekor feret yang cedera. Nanoha bertemu dengan feret itu secara tidak sengaja dan dikurniakan kuasa sekaligus mengangkat tarafnya menjadi Mage @ Ahli Sihir dari dimensi Bumi, seperti Yagami Hayate dan Gill Graham. Feret tersebut merupakan Familiar @ haiwan penjaga dari dimensi lain, bernama Yuno Scrya yang meminta tolong dari Nanoha untuk mengumpulkan Jewel Seed @ Lost Logia. Dalam memenuhi tuntutan tersebut, Nanoha bertemu saingannya yang bernama Fate testarossa. Intelligent Device milik Nanoha ialah Raging Heart. Pada musim kedua dan ketiga, Nanoha telah bekerja sebagai Pegawai Time Space Administration Bureau @ Jabatan Angkasa Bureau.

Kekuasaan sunting

 
Nanoha membuka form Divine Buster

Master Raging Heart ialah Takamachi Nanoha, merupakan seorang budak yang “dungu” dalam penggunaan ilmu sihir. Selalunya, hanya Raging Heart sahaja yang mengawal senjata sendiri. Walaupun begitu, Nanoha telah menunjukkan bakat magis yang cukup kuat. Buktinya, apabila Nanoha berjaya mengalahkan Fate testarossa iaitu seorang Mage yang amat handal dalam pertarungan dan dari sudut kepantasan. Nanoha juga berjaya mengalahkan Yagami Reinforce Eins iaitu Master @ Tuan bagi Book Of Darkness. Berbeza dengan Fate yang belajar ilmu sihir dari Linith Testarossa, Nanoha pula mempelajari ilmu sihir daripada Yuno Scrya. Nanoha mengutamakan diri dalam kemahiran penembakan, iaitu menyeru Shooting Mode, namun memiliki kemampuan yang seimbang, dengan variasi di kedua-dua kekuatannya defensif/pertahanan dan ofensif/serangan. Walaupun Nanoha tidak secepat dan sepantas Fate, dia memiliki kekuatan pertahanan yang lebih tinggi dan projetile manual. Perintah Nanoha kepada Raging Heart ialah “Shooting” manakala Fate pula “Fire”.

Nanoha biarpun tidak mempunyai asas pembelajaran ilmu sihir, namun Nanoha mempunyai bakat sebagai Mage. Nanoha belajar dan terus belajar serta rajin untuk melakukan latihan bersama-sama dengan Raging Heart. Nanoha juga menaruh kepercayaan dan mengambil berat terhadap keadaan Raging Heart.

Jenis Kuasa dan Mantra sunting

Kemampuan Biasa sunting

-Mengaktifkan Raging Heart Excellion - Nanoha melakukan perubahan Raging Heart ke Device Mode, dan biasanya Barrier Jacketnya dihidupkan juga. Transformasi sangat panjang, tetapi Nanoha hanya menggunakan mantra ini, menggantikannya dengan "Raising Heart Onegai!" (Sila Mengaktifkan Raging Heart!!).
-Lyrical! Magical! - Ini adalah mantra peribadi Nanoha untuk menggunakan Raging Heart. Walaupun dia memanggil ini untuk membuka kemampuan lebih kompleks daripada medan gaya yang sederhana seperti Raising Heart Sealing Mode, sekali kemampuan tidak terkunci dia jarang perlu menggunakan manteranya, kecuali untuk menutup Jewel Seed.
-Jewel Seed Seal - Digunakan untuk menyahaktifkan Jewel Seed sehingga Jewel Seed disimpan di dalam Raging Heart.
-Area Search - ini meluas indra magis Nanoha, membantu dia untuk mencari gangguan, seperti Jewel Seeds.
-Wide Area Search (WS) - Sebuah versi perbaikan dari Area Search.
-Hadkan Kunci - Ini adalah sihir Nanoha mengikat jenis analog iaitu sama dengan Fate yang mempunyai Bind Lightning.

Kemampuan Pertahanan sunting

-Holy Mode - Sebuah versi perbaikan dari Nanoha's Barrier Jaket, termasuk generator lapangan di bahu, sarung tangan, dan tambahan defensif yang lain. Dia kini boleh menggunakan Jaket dengan Raging Heart Excellion dalam Standby Mode.
-Agresif Mode - Peningkatan baru Nanoha's Barrier Jaket, terlihat di Strikers. Design perubahan termasuk penggantian rok panjang dengan rok mini, jubah pinggang-dilampirkan dan masuknya kaus kaki putih panjang dan permata (mungkin generator lapangan) pada kasut.
-Exceed Mode – Digunakan dalam episod 12 Nanoha Strikers. Nanoha gunakannya di Excelion Mode. Bentuknya serupa dengan Holy Mode.
-Protection – Nanoha menyeru Protection apabila diserang. Tetapi Protection mudah hancur, sama seperti Bardiche, yang menggunakan Defencer.
-Protection Powered - Sebuah versi lebih kuat dari Protection, sama seperti Bardiche yang Defencer Plus yang lebih kuat dari Defencer.
-Round Shield - Sebuah perisai yang kuat yang dapat menahan serangan berpanjangan, seperti Bardiche iaitu Arc Saber.
-Flier Fin - Memberikan Nanoha kemampuan untuk terbang dan meningkatkan kelajuan gerak-nya.
-Axel Fin – Lebih hebat daripada Flier Fin.
-Flash Switch – serangan pantas dari Nanoha. Tetapi masih tidak dapat tandingi serangan pantas Fate iaitu Blitz Rush.
-Reaktor Purge - Kemampuan ini "meledakan" luar Nanoha's Barrier Jaket untuk melawan serangan, persamaan pada pokoknya dengan baju zirah reaktif pada tank moden.
-Bind Break - ini cuba untuk mematikan mantra mengikat.
-Clean Holding – Digunakan untuk menangkap Nakajima Subaru yang hampir melanggar dinding.

Kemampuan Serangan sunting

 
Nanoha membuka form Force Burst
-Devine Shooter – Nanoha menggunakan Devine Shooter apabila hendak menyerang musuh dari belakang. Devine Shooter merupakan serangan dari bola bola pink yang kecil yang perlu dikawal melalui minda Nanoha.
-Axel Shooter - Ini adalah versi upgrade dari Devine Shooter, membolehkan Nanoha mengawal melalui minda berkelajuan tinggi. Nanoha menggunakannya apabila bertarung dengan Vita.
-Holy Cluster - Sepertinya versi lain upgrade dari Devine Shooter dan jauh lebih berbahaya daripada Axel Shooter. Dilihat dalam Bab 10 dari manga Vivid.
-Snipe Shot - Dilihat dalam Nanoha Strikers, ini adalah variasi pada Axel Shooter, di mana kawalan Nanoha dua peluru berpandu dengan ketepatan besar.
--CrossFire Tembak - Kuasanya seperti milik Teana Lanster.
-Divine Buster – Seperti Devine Shooter. Tetapi lebih kuat.
-Divine Buster Extension - Sama seperti Devine Buster, tetapi dengan liputan yang lebih panjang.
-Excelion Buster – Merupakan serangan yang sangat hebat. Berbeza dengan Axel shooter yang mempunyai banyak peluru kecil berwarna pink, Excellion Buster merupakan serangan yang hanya mempunyai satu peluru besar bewarna pink, dan serangannya sangat hebat daripada Axel Shooter.
-Force Burst - Serangan ini memerlukan empat cartridge @ peluru, dan digunakan semasa Excellion Buster.
-Barrel ShotBarrel Shot perlu dilakukan terlebih dahulu untuk mengikat lawan, dan seterusnya Nanoha menyerang lawan dengan menggunakan Excellion Buster.
-Axel Charge System (ACS) Mode – Digunakan untuk Charge Raging Heart yang keletihan. Kuasa baru akan disalurkan apabila Axel Charge System digunakan.
-Shooting Star Assault (SSA) Manuver - Serupa dengan ACS Mode di mana dia tiba-tiba memperolehi kelajuan dan kos untuk musuhnya. Dilihat dalam Bab 15 dari manga Strikers.
-Starlight BreakerStarlight Breaker merupakan kuasa tertinggi bagi Raging Heart dalam siri anime, berbeza dengan Bardiche yang tahap tertingginya ialah Lightning Flash Plasma Zanber.
-Photon Smasher – Kuasa ini milik Fate. Tetapi dalam Vivid MSLN 2 Bab 14 , Kuasa ini milik Nanoha.

Rujukan sunting

Tontonan langsung dari ntv7 dan rujukan dari Wikipedia bahasa Inggeris