Roti bakar (Indonesia)

Roti bakar di Indonesia (juga: roti bakar Bandung[1]) adalah sebuah hidangan roti khas yang diisi dengan mentega atau marjerin dan inti pelbagai perisa sebelum dibakar dan ditaruh manisan di atasnya.

Roti bakar
Roti bakar Bandung
Sepiring roti bakar.
JenisRoti lapis
Jenis sajianSarapan, makanan ringan
Tempat asalMalaysia
Kawasan/rantauSeluruh
Dicipta olehMalaysia
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Hidangan tersebut dijadikan sebagai sarapan cepat alternatif dan umum dikenal sebagai makanan jalanan. Saat ini, roti bakar memiliki berbagai ragam dan bentuk.

Pembuatan sunting

Roti mentah yang sering diperlukan untuk membuat hidangan ini disediakan secara buku tebal tidak dihiris lalu perlu dipotong penjaja mengikut ketebalan dikehendaki.

Pelbagai isi dan lepa atau "selai" makanan dijadikan inti hidangan ini sebelum dibakar, termasuklah:

Roti dibakar pada kuali leper panas atau "wajan"[1][2] sepertimana memasak burger, dua-dua sisi luar roti berisi diapit disapu dengan marjerin atau mentega dibakar sebelum ia ranggup keemasan.

Sejarah sunting

Makanan ini diperkenalkan orang Belanda yang datang ke kepulauan Melayu Nusantara untuk berdagang dalam Syarikat Hindia Timur Belanda pada abad ke-16 dalam mencari rempah-ratus; pengaruh ini masih diteruskan Empayar Belanda dengan muflisnya syarikat ini pada 1800.[3] Pada masa ini juga para penjajah Eropah memperkenalkan roti jenis Barat ke dalam bentuk masakan masyarakat Hindia Timur.

Resipi paling asas pada awal kemunculannya hanya menggunakan mentega, keju dan susu pekat manis sebagai inti. Setelah kemerdekaan Indonesia, roti bakar mula berkembang dan memiliki berbagai ragam rasa.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Berbagai Cara Membuat Roti Bakar Bandung Yang Mudah di Coba". Maksindo.
  2. ^ "wajan" (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 16 November 2020. Unknown parameter |dictionary= ignored (bantuan)
  3. ^ "A Guide to Dutch Indonesian Cuisine". Awesome Amsterdam. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Julai 2014. Dicapai pada 15 Ogos 2014.
  4. ^ Senja, Anggita (11 Oktober 2018). "Sejarah Roti Bakar di Indonesia, Awalnya dari Roti yang Tak Segar". Kompas.