Rutbir adalah minuman berkarbonat yang popular di Amerika Utara di mana ia pada asalnya dibuat menggunakan sasafras. Minuman ini datang dalam dua bentuk: alkoholik dan minuman ringan. Meskipun asal-usul root digunakan sebagai banyak sumber minuman ringan di kebanyakan negara sepanjang dunia (dan malah minuman beralkohol/bir seperti Ginger Beer dan Dandelion & Burdock di UK), nama rutbir adalah hampir tidak dikenali di luar Amerika Syarikat dan Kanada. Kebanyakan negara lain mempunyai resipi asli mereka yang tersendiri tetapi dengan nama dan penjenamaan yang berbeza.

Segelas rutbir dengan buih

Ramuan sunting

Fail:Barqsrootbeer.JPG
Setin rutbir Barq's.

Versi minuman ringan rutbir amnya dibuat dengan membancuh ekstrak atau sirap berperisa kepada air berkarbonat.

Secara komersial, rutbir adalah dihasilkan dengan mengepam karbon dioksida kepada satu ekstrak manisan daripada kepelbagaian roots. Secara tradisi, (dan hari ini di rumah) rutbir adalah ditapai dalam botol dengan menambahkan sedikit yis ke ekstrak manisan dan menamatkan botol. Penapaian botol menghasilkan karbon dioksida dikehendaki, dan pada masa yang sama, membuat jumlah alkohol kecil (0.4%)[1]. Nota yang 0.4% adalah kurang daripada 1/10 jumlah alkohol dalam bir malt.

Rasa Rutbir mungkin mengandungi kepelbagaian perisa, datang daripada julat luas bahan-bahan. Kulit daripada akar (roots) bagi pokok sassafras adalah rasa biasa dalam rutbir dari segi sejarah, dan adalah rasa biasa kebanyakan individu dikaitkan dengan minuman. Ia merah sedikit ada kalanya. Kulit Sassafras diharamkan oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat pada 1976 disebabkan oleh ciri-ciri karsinogenik itu juzuknya kimia safrol. Variasi bebas safrole adalah kini digunakan, dengan beberapa mendakwa bahawa ia mempunyai rasa lebih lemah daripada variasi sebelum 1960.[2] Akasia juga digunakan.

Terdapat ratusan jenama rutbir di Amerika Syarikat yang dikeluarkan di setiap negerinya.[3] Meskipun minuman ini tidak mempunyai resipi yang umum, bahan-bahan asasnya difahamkan terdiri daripada air yang ditapis, gula serta perisa sassafras buatan yang turut dilengkapkan dengan perisa lain. Antara perisa yang biasa dipakai adalah vanila, wintergreen, kulit pokok ceri, akar likuoris, akar sarsaparila, buah pala, jintan manis, molases, kayu manis dan cengkih.

Rutbir buatan sendiri selalunya dibuat daripada kepekatan,[4] walaupun ia boleh juga dibuat daripada herba dan akar semulajadi. Kedua-dua rutbir jenis alkoholik dan tanpa alkohol mempunyai head tebal dan berbusa apabila dituangkan, sering ditingkatkan melalui penambahan ekstrak yuka.

Sekurang-kurangnya satu jenama rutbir, Barq's, juga mengandungi kafein walaupun mereka turut membuat variasi bebas kafein yang adalah dijual di Utah akibat permintaan besar daripada masyarakat Mormon. Juga Barq bebas kafein adalah sebahagian besar diimport untuk kawasan luar bandar Pennsylvania kerana ia kelihatan sihat untuk penggunaan Amish.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Root Beer". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-19. Dicapai pada 2008-05-16.
  2. ^ Sassafras - Food Facts - Food Reference
  3. ^ RootBeerWorld.com - Yellow Froth Pages
  4. ^ "Root Beer". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-19. Dicapai pada 2008-05-16.

Pautan luar sunting