TRT World

stesen penyiaran awam Turki

TRT World adalah stesen televisyen berita antarabangsa 24-jam berbahasa Inggeris yang beribu pejabat di Istanbul, Turki; ia sebahagian dari Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu, badan utama milik pemerintah Turki dan merupakan anggota Association for International Broadcasting.

SloganWhere News Inspires Change.

Saluran ini ditujukan untuk pasar dunia dan umumnya disiarkan melalui operator satelit dan kabel namun juga secara dalam talian. Ia memiliki pusat penyiaran di Washington D.C., London, Mumbai, Singapura, Beijing, Islamabad, Bangkok, dan Jakarta.

Program sunting

Selain yang tercantum di bawah, TRT World menayangkan berbagai dokumentari sekilas. Program di saluran tersebut saat ini antara lain:

  • Beyond the game - Pertunjukan sukan harian yang berfokus pada permainan dan bintang di seluruh dunia
  • Money Talks - sebuah program kewangan harian yang dibawakan oleh Craig Copetas dengan laporan dan analisis mendalam,
  • Roundtable - sebuah program diskusi dibawakan oleh David Foster di mana para tamu berdebat dan menganalisis berita secara mendalam.
  • Showcase - Pertunjukan seni dan budaya harian yang memusatkan perhatian pada kancah budaya global.[1]
  • The Newsmakers - program hal ehwal semasa utama TRT World dibawakan oleh Imran Garda menampilkan laporan mendalam dan wawancara dengan pelaku cerita terbesar dalam seminggu.

Rujukan sunting

  1. ^ "In TRT World's 'Showcase,' arts coverage goes global". DailySabah (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Julai 2017.

Pautan luar sunting