Wolfsburg ialah bandar kelima terbesar di Saxony Hilir, Jerman, yang terletak pada sungai Aller. Ia terletak kira-kira 75 km (47 batu) timur Hanover dan 230 km (143 batu) barat Berlin.

Wolfsburg terkenal sebagai lokasi kilang kenderaan terbesar di dunia yang dimiliki oleh Kumpulan Volkswagen. Autostadt ialah tarikan pengunjung bersebelahan kilang Volkswagen yang menampilkan rangkaian model syarikat Kumpulan Volkswagen Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, MAN Truck & Bus, Neoplan, Porsche, Scania, SEAT, Škoda Auto, dan Volkswagen Commercial Vehicles. Wolfsburg ialah salah satu daripada beberapa bandar Jerman yang dibina pada separuh pertama abad ke-20 sebagai bandar terancang. Dari penubuhannya pada 1 Julai 1938 sebagai rumah untuk pekerja yang menghasilkan "KdF-"Wagen" sehingga 25 Mei 1945, bandar itu dipanggil Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben. Pada tahun 1972, jumlah penduduk pertama kali melebihi 100,000. Pada 2019, KDNK Wolfsburg ialah €188,453 per kapita.

Geografi sunting

Wolfsburg terletak di pinggir Selatan lembah sungai purba Aller di Mittellandkanal ("Terusan Midland"). Ia bersempadan dengan daerah Gifhorn dan Helmstedt.

Iklim sunting

Jumlah kerpasan tahunan adalah kira-kira 532 mm (21 in) yang agak rendah kerana ia tergolong dalam persepuluhan terendah data yang diukur di Jerman. Hanya 7% daripada semua stesen pemerhatian Deutscher Wetterdienst (perkhidmatan cuaca Jerman) merekodkan ukuran yang lebih rendah. Bulan paling panas ialah Julai dan bulan paling kering ialah Februari, kebanyakan hujan diukur pada bulan Jun.

Sejarah sunting

Istana Wolfsburg mula-mula disebut pada tahun 1302 dalam dokumen sebagai tempat kediaman keturunan bangsawan Bartensleben. Pada asalnya simpan di sebelah Aller, ia dilindungi oleh parit beberapa abad kemudian. Pada tahun 1372, rujukan dokumentari pertama kepada Burg Neuhaus ("istana Neuhaus") berhampiran Wolfsburg muncul. Selepas kepupusan barisan Bartensleben pada tahun 1742, harta itu dan Schloss Wolfsburg (istana Wolfsburg) diserahkan kepada Counts of Schulenburg. Manor komunal adalah majikan penting untuk penempatan berdekatan Rothenfelde dan Heßlingen.

Beberapa daerah bandar hari ini, termasuk Vorsfelde dan kampung-kampung yang dipindahkan ke Wolfsburg dari daerah Helmstedt, adalah milik Principality of Brunswick-Wolfenbüttel. Fallersleben dan kampung-kampung lain adalah milik Pemilih Braunschweig-Lüneburg, yang kemudiannya berkembang menjadi Kerajaan Hanover dan menjadi wilayah Prusia pada tahun 1866. Daerah bandar lain, termasuk Heßlingen, milik Prusia Duchy of Magdeburg. Pada tahun 1932, daerah-daerah ini dipisahkan dari Wilayah Prusia Saxony dan disepadukan ke dalam Wilayah Hanover.

Wolfsburg diasaskan pada 1 Julai 1938 sebagai Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, dalam bahasa Inggeris "City of the Strength Through Joy car at Fallersleben", sebuah bandar terancang yang berpusat di sekitar kampung Fallersleben, dibina untuk menempatkan pekerja kilang Volkswagen yang didirikan. untuk memasang apa yang kemudiannya dikenali sebagai Volkswagen Beetle. Semasa Perang Dunia II, kereta tentera, kapal terbang, dan peralatan ketenteraan lain telah dibina di sana, terutamanya oleh pekerja paksa dan tawanan perang. [perlu rujukan] Pada tahun 1942, pihak berkuasa Jerman menubuhkan kem tahanan Arbeitsdorf di bandar itu selama beberapa bulan. Sekurang-kurangnya enam individu meninggal dunia semasa bekerja di kem ini.

Bandar dan kilang Volkswagen telah ditawan pada 11 April 1945 oleh tentera AS dan kira-kira 7,700 buruh paksa telah dibebaskan dari kilang Volkswagen. Tentera AS menduduki bandar itu sehingga akhir bulan Jun, pada masa itu bandar itu dinamakan semula sebagai Wolfsburg pada 25 Mei 1945, sempena istana eponim yang terletak di sana. Pendudukan Amerika berakhir pada penghujung Jun 1945 apabila wilayah itu menjadi sebahagian daripada zon pendudukan British. Pada tahun 1951, Wolfsburg telah dipisahkan dari Daerah Gifhorn, dan menjadi daerah bandar.

Pada tahun 1955, VW Beetle yang satu juta telah dikeluarkan di Wolfsburg. Pengeluaran Beetle Pasca Perang berakhir di Wolfsburg pada tahun 1974, walaupun pengeluaran Beetle diteruskan di Jerman di Emden sehingga 1978. Kilang-kilang di Wolfsburg kekal sebagai bahagian penting dalam kapasiti pengeluaran Volkswagen.

Semasa keajaiban ekonomi Jerman, Wolfsburg mengalami kemasukan besar pekerja imigran, terutamanya dari Itali.

Pada tahun 1958, dewan bandar telah dibina. Pada tahun 1960 Volkswagenwerk GmbH (perkongsian terhad dengan liabiliti terhad) telah ditukar menjadi AG (syarikat awam berhad).

Semasa reformasi tanah di Lower Saxony pada tahun 1972, 20 lokaliti telah ditambah ke bandar melalui "Wolfsburg-Act". Wolfsburg mendapat status bandar utama dengan hampir 131,000 penduduk. Kawasan bandar ini berkembang daripada 35 kepada hampir 204 km2 (79 bt ). Pada tahun 1973, penduduk bandar ini memuncak pada 131,971.

Pada tahun 1982, A39, jalan sisi A2 (Oberhausen - Hannover - Werder), dibina sebagai jalan raya terus ke Wolfsburg.

Pada tahun 1988, bandar ini menjadi sebuah bandar universiti dengan penubuhan Universiti Sains Gunaan Braunschweig/Wolfenbüttel. Hari ini namanya ialah Universiti Sains Gunaan Ostfalia.

Sebagai promosi pelancaran untuk generasi ke-5 Volkswagen Golf, bandar Wolfsburg mengalu-alukan pelawat di internet, pada alat tulis rasmi, dan pada setiap tanda had bandar dengan nama "Golfsburg" dari 25 Ogos hingga 10 Oktober 2003. Kempen ini mendapat perhatian seluruh negara akhbar, radio, dan penyiaran TV.

Pada musim panas 2009, Wolfsburg mendapat perhatian seluruh negara apabila pasukan bola sepak mereka, VfL Wolfsburg, memenangi liga bola sepak Jerman. Satu parti diadakan di pusat bandar dengan kira-kira 100,000 orang, yang pertama dalam sejarah bandar itu.