Dalam telekomunikasi, 5G ialah piawaian teknologi generasi kelima untuk rangkaian selular jalur lebar, yang syarikat telefon selular mula digunakan di seluruh dunia pada 2019, dan merupakan pengganti yang dirancang kepada rangkaian 4G yang menyediakan sambungan kepada kebanyakan telefon bimbit semasa. Rangkaian 5G diramalkan mempunyai lebih daripada 1.7 bilion pelanggan di seluruh dunia menjelang 2025, menurut Persatuan GSM.[1] Seperti pendahulunya, rangkaian 5G ialah rangkaian selular, di mana kawasan perkhidmatan dibahagikan kepada kawasan geografi kecil yang dipanggil sel. Semua peranti wayarles 5G dalam sel disambungkan ke Internet dan rangkaian telefon melalui gelombang radio melalui antena tempatan dalam sel. Kelebihan utama rangkaian baharu ialah mereka akan mempunyai lebar jalur yang lebih besar, memberikan kelajuan muat turun yang lebih tinggi, akhirnya sehingga 10 gigabit sesaat (Gbit/s).[2] Selain 5G lebih pantas daripada rangkaian sedia ada, 5G boleh menyambungkan lebih banyak peranti berbeza, dan walaupun orang ramai berada di kawasan sesak, pelayan akan lebih bersatu, meningkatkan kualiti perkhidmatan Internet.[3] Disebabkan oleh lebar jalur yang meningkat, rangkaian dijangka akan semakin digunakan sebagai penyedia perkhidmatan internet am (ISP) untuk komputer riba dan komputer meja, bersaing dengan ISP sedia ada seperti internet kabel, dan juga akan membolehkan aplikasi baharu dalam internet segala benda (IoT) dan kawasan mesin ke mesin Telefon bimbit dengan keupayaan 4G sahaja tidak dapat menggunakan rangkaian baharu, yang memerlukan peranti wayarles berdaya 5G.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Positive 5G Outlook Post COVID-19: What Does It Mean for Avid Gamers?". Forest Inter active (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-13.
  2. ^ Hoffman, Chris (January 7, 2019). "What is 5G, and how fast will it be?". How-To Geek website. How-To Geek LLC. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2019. Dicapai pada January 23, 2019.
  3. ^ "5G explained: What it is, who has 5G, and how much faster is it really?". www.cnn.com. Dicapai pada 2021-11-27.

Pautan luar sunting

  •   Kategori berkenaan 5G di Wikimedia Commons