Buka menu utama

ARD (Sebutan bahasa Jerman: [ʔaːɛʁdeː]; nama penuh: Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland – Konsortium penyiar awam di Republik Persekutuan Jerman) ialah organisasi bersama penyiar perkhidmatan awam serantau Jerman. Ia ditubuhkan pada tahun 1950 di Jerman Barat untuk mewakili kepentingan bersama perkhidmatan penyiaran pasca perang yang baru, terdesentralisasi, khususnya pengenalan rangkaian televisyen bersama.

ARD
ARD logo.svg
JenisSiaran radio, televisyen dan dalam talian
NegaraJerman
KetersediaanKebangsaan
Antarabangsa
Cogan kataWir sind eins.
Tarikh pelancaran5 Jun 1950; 68 tahun yang lalu (1950-06-05)
Laman sesawang
www.ard.de

ARD mempunyai belanjawan sebanyak €6.9 bilion[1] dan 22,612 kakitangan.[2] Belanjawan ini datang terutamanya dari yuran lesen yang diperlukan oleh setiap isi rumah, syarikat dan institusi awam (seperti kerajaan tempatan). Untuk isi rumah biasa, yuran kini € 17.50 sebulan. Isi rumah yang tinggal di kesejahteraan tidak perlu membayar yuran tersebut. Yuran tidak dikutip terus oleh ARD, tetapi oleh Beitragsservice (dahulunya dikenali sebagai Gebühreneinzugszentrale GEZ), organisasi umum penyiar ahli ARD, penyiar TV awam kedua ZDF, dan Deutschlandradio.

ARD mengekalkan dan mengendalikan sebuah rangkaian televisyen nasional, yang dipanggil Das Erste ("Yang Pertama") untuk membezakannya daripada ZDF, a.k.a. "das Zweite" ("Yang Kedua"), yang bermula 1963, sebagai penyiar TV awam yang berasingan. Rangkaian ARD memulakan penyiaran pada 31 Oktober 1954 di bawah nama Deutsches Fernsehen ("Televisyen Jerman"), menjadi Erstes Deutsches Fernsehen ("Televisyen Jerman Pertama") dengan reka bentuk semula korporat pada tahun 1984; ia menggunakan nama pendek semasa (Das Erste) pada tahun 1994. Program ARD disiarkan melalui rangkaian siaran darat sendiri, serta melalui kabel, satelit dan IPTV.

ARD juga menghasilkan dua saluran digital percuma (satu dan Tagesschau24) dan mengambil bahagian dalam pengeluaran saluran kabel/satelit Phoenix (acara terkini, berita dan dokumentari), KI.KA (program kanak-kanak), 3sat (pengaturcaraan kebudayaan/tradisional) dan arte (rancangan budaya Perancis-Jerman).

Rancangan-rancangan ARD diterbitkan oleh ahli serantaunya (Bayerischer Rundfunk (BR), Hessischer Rundfunk (HR), Mitteldeutscher Rundfunk (MDR), Norddeutscher Rundfunk (NDR), Radio Bremen, Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB), Saarländischer Rundfunk (SR) Südwestrundfunk (SWR) dan Westdeutscher Rundfunk (WDR)), yang mengendalikan 54 stesen radio serantau dan tempatan serta tujuh rangkaian TV serantau, yang sebahagiannya telah memilih keluar pada waktu siang. Deutsche Welle, penyiar antarabangsa Jerman, juga ahli ARD.

Isi kandungan

NamaSunting

  • Jerman: "Arbeitsgemeinschaft – der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten – der Bundesrepublik Deutschland"
  • 'Konsortium' ("Kumpulan bekerja") – institusi penyiaran undang-undang awam – Republik Persekutuan Jerman'

institusi penyiaran undang-undang awam adalah penyiar yang tidak dimiliki secara persendirian (Jerman: Privatradio dan Privatfernsehen) dan bukan radio atau TV kerajaan. ARD tidak 'dimiliki oleh' sesiapa pun, terutamanya bukan oleh "Jerman" (yang bermaksud kerajaan/kerajaan persekutuan). Ahli ARD seperti BR (Bayerischer Rundfunk) tidak dimiliki oleh Tanah mereka (negeri dan kerajaannya, di sini Bavaria), sama ada. Dengan Rundfunkfreiheit (kebebasan penyiaran), mereka mempunyai kedudukan bebas (dalam rangka kerja undang-undang)..

RujukanSunting

  1. ^ "ARD Finanzbericht" (PDF). ARD. 2014. Dicapai 11 January 2017. 
  2. ^ "ARD Mitarbeiter". ARD. 2015. Dicapai 11 January 2017. 

Bacaan lanjutSunting

Pautan luarSunting