A Better Tomorrow ialah filem aksi Hong Kong 1986 yang diarahkan oleh John Woo, dan dibintangi oleh Ti Lung, Leslie Cheung dan Chow Yun-Fat. Filem ini mempunyai pengaruh mendalam pada industri filem Hong Kong dan kemudiannya berskala antarabangsa. Ia merupakan filem mercu tanda, dikreditkan dengan menetapkan templat untuk genre drama berani,[3] yang sangat berpengaruh dalam pawagam aksi Hong Kong, dan kemudian Hollywood. [4]

A Better Tomorrow
PengarahJohn Woo
PenulisJohn Woo
Chan Hing-kai
Leung Suk-wah
Dihasilkan olehTsui Hark
DibintangiTi Lung
Leslie Cheung
Chow Yun-fat
Emily Chu
Waise Lee
Kenneth Tsang
Tien Feng
SinematografiWong Wing-hang
Disunting olehKam Ma
Muzik olehJoseph Koo
Tarikh tayangan
2 Ogos 1986
Masa tayangan
95 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Inggeris
Mandarin
Pecah panggungHK$34.7 million[1] (US$4.8 million)[2]

Biarpun ia diterbitkan dengan bajet yang ketat, dan agak tidak diketahui sehingga ia dilancarkan (kerana hampir tidak ada pengiklanan), ia memecahkan pecah panggung Hong Kong dan kemudian menjadi blocbuster di Asia. Ia mat dikenang, ranking #2 dalam Best 100 Chinese Motion Pictures. Kejayaannya juga memastikan kesinambungannya A Better Tomorrow II, yang juga diarahkan oleh Woo, dan A Better Tomorrow III: Love & Death in Saigon, sebuah prekuel yang diarahkan oleh Tsui Hark.

Plot sunting

Mengisahkan tentang Sung Tse-Ho seorang gangster senior di Hong Kong yang sangat dihormati oleh anak buahnya ataupun lawannya. Tse Ho mempunyai adik bernama Tse-Kit yang sedang belajar pendidikan di Akademi polis dengan di bayar oleh Tse Ho. tentu saja sang adik tidak tahu kehidupan Tse-Ho. Tse-Ho sangat menentang dan melarang organisasinya untuk terlibat dalam penjualan dadah. Dalam sehari-hari, TSe-Ho selalu di bantu oleh kawan seperjuangannya Mark dan Shing yang berperan sebagai pemandunya. Dalam perjalanan bisnes ke Thailand, Tse-Ho di telah khianati dan akhirnya Tse-Ho tertangkap serta di penjara di Thailand dan Mark ditembak di kakinya oleh penjahat sehingga ia menjadi cacat. Penangkapan ini jelas menjadi berita besar, dan membuka tabir kehidupan sang kakak bagi Tse Kit. Alur cerita maju beberapa tahun kemudian, dimana Tse Ho dibebaskan dan pulang ke Hong Kong. Tse Kit sudah menjadi polis yang karier masa depannya selalu di ragukan karena masa lalu sang kakak. Sedangkan Mark hidup sebagai tukang lap dan cuci kereta boss gangster dan Shing menjadi ketua bos gangster. Rupanya Shing-lah yg menjadi pengkhianat dan sekarang sudah menjadi besar berkat bisnes dadahnya. Tse-Ho berusaha hidup normal dengan menjadi pemandu taksi berusaha menjadi tegar walau di ajak Mark untuk balas dendam maupun di recoki oleh Tse Kit. Sampai akhirnya Shing yg mengetahui Tse Ho sudah balik, kembali mengacau yg akhirnya membahayakan ayah Tse Ho dan Tse Kit serta istrinya. Tse Ho akhirnya bersatu kembali dengan Mark untuk melakukan balas dendam terhadap Shing, di sisi yang lain Tse Kit sebagai polisi juga ingin menangkap Shing sebagai gembong narkoba. Pertempuran all out terjadi di pelabuhan. Akhir film menyuguhkan suatu adegan yg sangat klasik, dimana Mark tertembak dan meregang nyawa, Tse Ho memegang senjata namun habis pelurunya dan memohon kepada Tse Kit yg memegang senjata dengan peluru yg penuh untuk memberikan senjatanya pada Tse Ho buat menembak Shing. Shing sendiri berlutut sambil mengangkat tangannya dan tertawa terbahak-bahak sambil berkata akan menyerahkan diri ke polis dan akan bebas dalam beberapa tahun kemudian dan Tse Kit sebagai polis harus melindunginya di kejauhan terdengar raungan sirene mobil polisi yang mendekat.

Pelakon sunting

  • Ti Lung sebagai Sung Tse-Ho
  • Leslie Cheung sebagai Sung Tse-Kit
  • Chow Yun-Fat sebagai Mark Lee
  • Emily Chu sebagai Jackie, teman wanita Kit
  • Waise Lee sebagai Shing
  • Shing Fui-on sebagai lelaki kanan Shing
  • Kenneth Tsang sebagai Ken, pemimpin syarikat teksi yang disertai oleh Ho
  • Tien Feng, sebagai bapa kepada Ho dan Kit
  • John Woo, pengarah filem, melakonkan ketua polis Taiwan yang tidak dapat dikesan
  • Tsui Hark sebagai juri muzik (kameo)
  • Stephen Chow, pada peringkat awal kerjaya filemnya, sedang memainkan peranan kecil yang tidak disokong sebagai pengawal peribadi pemimpin Taiwan.

Pecah panggung sunting

A Better Tommorow mendapat pulangan kasar sebanyak $34,651,324 HKD di pawagam Hong Kong.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan hkmdb tidak disediakan
  2. ^ "PACIFIC Exchange Rate Service (7.8033 HKD per USD)" (PDF). UBC Sauder School of Business. University of British Columbia. 1986. m/s. 3. Dicapai pada 21 November 2017.
  3. ^ Morton, Lisa (2001). The Cinema of Tsui Hark. McFarland. ISBN 0-7864-0990-8.
  4. ^ Volodzko, David (13 June 2015). "30 Years Later, This Chinese Film Still Echoes in Hollywood". The Diplomat.