Agensi Rumah Tangga Imperial

Agensi Rumah Tangga Imperial (Jepun: 宮内庁, Hepburn: Kunai-chō) (IHA) adalah agensi kerajaan Jepun yang bertanggungjawab atas perkara-perkara berkaitan keluarga diraja Jepun, dan juga menjaga Cop Mohor Diraja Jepun. Sejak sekitar abad ke-8 Masihi, hingga Perang Dunia Kedua, ia dikenali sebagai Kementerian Isi Rumah Imperial (Jepun: 宮内省, Hepburn: Kunai-shō).

Agensi Rumah Tangga Imperial
宮内庁
Kunai-chō

Bangunan Agensi Rumah Tangga Imperial di Istana Maharaja Tokyo [undefined] Error: {{Lang}}: tiada teks (bantuan), Tokyo
Intisari agensi
Dibentuk1 Jun 1949 (1949-06-01)
Bidang kuasa
 Jepun
Ibu pejabat1-1 Chiyoda, Chiyoda-ku, Tokyo 100-8111, Jepun
Kakitangan1,053
Belanjawan tahunan¥17,766M(FY 2007)
Eksekutif Agensi
  • Yasuhiko Nishimura, Ketua pengurus
  • Kenji Ikeda, Naib ketua pengurus
Agensi induk
Pejabat Kabinet
Laman sesawang
www.kunaicho.go.jp/eindex.html

Agensi ini unik berbanding kalangan agensi-agensi kerajaan dan kementerian lain di Jepun kerana ia tidak melaporkan secara langsung kepada Perdana Menteri Jepun pada peringkat kabinet dan ditadbir secara berasingan.

Organisasi dan fungsi sunting

Agensi dipimpin oleh Grand Steward dan dibantu oleh Vice Grand Steward.

Bahagian utama organisasi ini ialah:

Grand Steward adalah Shin'ichirō Yamamoto.

Ibu pejabat Agensi ini terletak di dalam kawasan Istana Imperial di Tokyo. Tugas dan tanggungjawab Agensi merangkumi aktiviti harian, seperti lawatan negara, acara penganjuran, pemeliharaan budaya tradisional, fungsi pentadbiran, dan lain-lain. Agensi juga bertanggungjawab atas berbagai kediaman yang bertaburan di seluruh negara. Pelawat yang ingin melawat Istana Imperial Tokyo, Istana Imperial Kyoto, Katsura Detached Palace, dan kawasan lain, harus mendaftar untuk lawatan secara berkumpulan dengan agensi itu.

Agensi ini bertanggungjawab untuk kesihatan, keselamatan dan pengaturan perjalanan keluarga diraja, termasuk menentukan sistem penggiliran takhta Dewan Chamberlains yang diketuai oleh Grand Chamberlain bertugas menguruskan kehidupan seharian Maharaja Jepun Maharaja dan Maharani . Ia juga mengekalkan Cop Mohor Diraja. "Master Grand Board of the Prince of the Household" membantu menguruskan jadwal, menu makan, dan penyelenggaraan rumah tangga Putera Mahkota dan keluarganya.

Grand Stewards sunting

Agensi Rumah Tangga Imperial diketuai oleh Grand Steward di mana pelantikan atau pemecatannya tertakluk kepada persetujuan Maharaja (Perkara 8-2).

Grand Steward diberi kawalan komprehensif ke atas aktiviti pentadbiran di dalam agensi, dan pihak berkuasa pengawasan atas prestasi perkhidmatan staf (8-3). Beliau diberi kuasa untuk berinteraksi dengan Perdana Menteri Jepun mengenai hal-hal yang berkaitan dengan tugas yang diberikuasa agensi, sama ada meminta ketetapan Pejabat Kabinet (8-3) , atau memaklumkannya mengenai perkara yang berkaitan (8-4). Beliau mempunyai keizinan untuk menyerahkan perintah atau arahan kepada anggota kakitangan organ kerajaan di bawah kawalan langsung agensi (8-6), dan juga boleh meminta Pesuruhjaya Ketua [[Agensi Polis Negara (Japan) | Agensi Polis Nasional] untuk mengambil langkah yang sesuai mengenai tugas pentadbiran yang melibatkan orang awam.

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Kokusai Kyōiku Jōhō Sentā. (1986). The Imperial Family of Japan. Tokyo: International Society for Educational Information. OCLC 24145536

Pautan luar sunting