Agensi pelancongan

Biro perjalanan ialah peruncit persendirian atau perkhidmatan awam yang menyediakan perkhidmatan berkaitan pelancongan dan pelancongan kepada masyarakat umum bagi pihak penginapan atau pembekal pelancongan untuk menawarkan pelbagai jenis pakej perjalanan untuk setiap tujuan. Agensi pelancongan boleh menyediakan aktiviti rekreasi luar, syarikat penerbangan, penyewaan kereta, kapal pesiar, hotel, kereta api, insurans perjalanan, lawatan pakej, insurans, buku panduan, akses lounge lapangan terbang VIP, mengatur logistik untuk penghantaran barang dan barang perubatan untuk pelancong atas permintaan, umum jadual pengangkutan, penyewaan kereta, dan perkhidmatan pertukaran biro. Agensi pelancongan juga boleh berfungsi sebagai ejen penjualan umum bagi syarikat penerbangan yang tidak mempunyai pejabat di wilayah tertentu. Fungsi utama agensi pelancongan adalah bertindak sebagai ejen, menjual produk dan perkhidmatan pelancongan bagi pihak pembekal. Mereka tidak menyimpan inventori kecuali mereka mempunyai bilik hotel atau kabin yang telah ditempah di atas kapal pesiar untuk acara perjalanan berkumpulan seperti perkahwinan, bulan madu, atau acara kumpulan lain..[1]

Sebuah agensi pelancongan di Luxembourg

Jenis sunting

Agensi pelancongan dapat dibahagikan menjadi tiga, iaitu:[2]

Agensi pelancongan pelancong sunting

Jenis agensi pelancongan yang paling umum, biasanya menyediakan pakej pelancongan dan aktiviti pelancongan singkat seperti mengelilingi bandar.

Agensi pelancongan perniagaan sunting

Agensi pelancongan perniagaan berfokus pada perjalanan yang berhubungan dengan urusan perniagaan, seperti mesyuarat, persidangan, pameran atau yang biasa disebut MICE (Meeting, Insentif, Conference, dan Exhibition).

Agensi pelancongan khas sunting

Agensi pelancongan khaa menawarkan perkhidmatan yang lebih sedikit daripada jenis agensi pelancongan lain. Agensi ini berfokus pada kegiatan pelancongan tertentu dengan sokongan pegawai yang memahami selok-belok bidang pelancongan atau keadaan geografi suatu tempat pelancongan. Pelancongan yang ditawarkan agensi ini berupa pengembaraan, kesihatan atau agama.

Nota kaki sunting

  1. ^ Pengantar pariwisata (dalam bahasa Indonesia). Grasindo. ISBN 978-979-081-069-3.
  2. ^ Asmoro, Agung Yoga (2020-12-10). Manajemen Usaha Perjalanan Wisata (dalam bahasa Indonesia). Madza Media. ISBN 978-623-6693-56-8.

Templat:Tunas-pelancongan