Akihabara (Jepun: 秋葉原, "Medan daun luruh"), juga dikenali sebagai Bandar Elektrik Akihabara (Jepun: 秋葉原電気街, Hepburn: Akihabara Denki Gai), merupakan sebuah kawasan di Tokyo, Jepun. Ia terletak kurang daripada lima minit dengan kereta api dari stesen Tokyo. Namanya sering dipendekkan kepada Akiba (Jepun: アキバ) di Jepun. Walaupun ada tempat rasmi yang dinamakan Akihabara berhampiran, sebahagian daripada Taitō-ku, kawasan tersebut diketahui oleh kebanyakan orang sebagai Akihabara (termasuk stesen kereta api yang sama nama) sebenarnya Soto-Kanda, sebuah bahagian daripada Chiyoda-ku.

Akihabara pada 2007
Akihabara pada waktu malam

Akihabara merupakan kawasan membeli belah utama bagi barangan elektronik, komputer, anime, dan otaku, termasuk barang-barang baru dan terpakai. Barangan baru kebanyakannya boleh didapati di jalan utama, Chūōdōri,dengan jenis barang-barang yang digunakan yang banyak dijumpai di jalan-jalan belakang Soto Kanda 3-chōme. Bahagian-bahagian yang baru untuk PC-pembinaan sedia ada daripada pelbagai kedai-kedai. Alat-alat, bahagian elektrik, wayar, kamera mikro dan barang-barang yang serupa dijumpai dalam saluran yang sempit Soto Kanda 1-chome (berdekatan stesen). Pelancong asing cenderung untuk melawat kedai-kedai nama besar seperti kedai-kedai khusus Laox atau lain-lain berhampiran stesen, walaupun terdapat pelbagai dan harga yang lebih rendah di tempat yang sedikit jauh. Akihabara mendapat kemasyhuran beberapa dengan menjadi rumah kepada salah satu daripada kedai-kedai pertama yang dikhaskan untuk barangan robot dan robotik peribadi.

Kawasan ini hanya dari pintu bandar Sujikai-gomon (sekarang Jambatan Mansei) yang merupakan salah satu pintu gerbang bandar (Mitsuke) dari Edo silam (Tokyo). Ia adalah pintu masuk dari dalaman Edo ke bahagian utara dan barat laut Jepun dan kuil Kan’ei-ji di Ueno. Ramai peniaga, tukang dan samurai kelas yang rendah tinggal di situ.

Pautan Luar sunting