Alexander Vasilyevich Alexandrov

Alexander Vasilyevich Alexandrov (Bahasa Rusia: Александр Васильевич Александров) (13 April 1883- 8 Julai 1946, umur 63) merupakan seorang komposer lagu Rusia dan pencipta Ensembel Alexandrov. Beliau juga merupakan Raja Perang ke 30-an.

Alexandrov Vasilyevich Alexandrov

Sejarah sunting

Alexander Vasilyevich Alexandrov, yang dikenali sebagai Sacha, dilahirkan pada 13 April di Plakhino, sebuah perkampungan tenggara Moscow. Sebagai lelaki nyanyian beliau begitu menarik bahawa dia pergi ke Saint Petersburg untuk menjadi penyanyi lelaki di Cathedral Kazan. A murid Medtner, beliau telah mengkaji komposisi di Saint Petersburg dan di Moscow, di mana beliau akhirnya menjadi profesor muzik pada tahun 1918.

Alexandrov diasaskan Ensembel Alexandrov, dan menghabiskan masa bertahun-tahun sebagai pengarah, di mana peranan beliau pertama kali mendapat nikmat dengan Joseph Stalin, pemimpin negara dalam tempoh dua dekad yang lalu hidup Alexandrov ini. Koir beliau mengambil bahagian dengan jayanya dalam Ekspo Sejagat 1937 di Paris, dan pada tahun 1942, Stalin ditugaskan kepadanya dan lyrist Sergey Mikhalkov untuk mewujudkan Soviet baru lagu kebangsaan, yang secara rasmi diterima pakai pada 1 Januari 1944. Ia adalah sangat popular, dan telah digunakan oleh Kesatuan Soviet sehingga kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991. Ia kemudiannya menjadi Lagu Kebangsaan Rusia pada bulan Disember 2000, dengan Mikhalkov menulis lirik baru.

Beliau juga terdiri lagu yang terkenal Perang Suci, dan rasmi perarakan Soviet dan sekarang Rusia Angkatan Bersenjata, Lagu Tentera Soviet.

Beliau meninggal dunia pada 8 Julai 1946, semasa lawatannya ke Berlin, beberapa rekod mengatakan dia pulang dari Jerman, kerana menghidap tuberkulosis.

Pautan luar sunting