Antena F terbalik ialah sejenis antena yang digunakan dalam komunikasi tanpa wayar. Ia terdiri daripada antena ekakutub berjalan selari dengan muka tanah dan satah tanah dan diasaskan pada satu hujung. Antena disuap dari suatu titik perantaraan satu jarak dari hujung yang diasaskan itu. Reka bentuknya mempunyai dua kebaikan berbanding yang ekakutub yang mudah: antena ini lebih pendek dan lebih padat, dan padanan galangan dapat dikawal oleh pereka tanpa perlu komponen padanan luaran.

Antena F terbalik dalam DECT (teknologi yang digunakan untuk telefon tanpa kord dan peranti serupa) stesen pangkal

Antena F terbalik kali pertama difikikan pada 1950-an sebagai suatu antena wayar bengkok. Walau bagaimanapun, kegunaan meluasnya adalah sebagai antena F terbalik menyatah (PIFA; bahasa Inggeris: planar inverted-F antenna) dalam peranti tanpa wayar mudah alih kerana sifat jimat ruangnya. PIFA dapat dicetak menggunakan format mikrojalur, teknologi yang digunakan meluas yang membenarkan komponen RF tercetak untuk dikilangkan sebahagian daripada papan litar tercetak sama yang digunakan untuk memasang komponen lain.

PIFA ialah kelainan antena tampal. Banyak kelainan ini, dan bentuk lain F terbalik, wujud yang melaksanakan antena jalur lebar atau berbilang jalur. Teknik termasuk alat resonans berganding dan penambahan slot.

Rujukan sunting

Bibliografi sunting


Templat:Antenna Types