Anugerah Akademi ke-33

Anugerah Akademi ke-33, yang mengiktiraf filem terbaik pada tahun 1960, telah diadakan pada 17 April 1961, di Santa Monica Civic Auditorium di Santa Monica, California. Mereka dihoskan oleh Bob Hope. Ini ialah upacara pertama yang akan disiarkan di televisyen ABC, yang telah menyiarkan Anugerah Akademi (kecuali untuk tempoh antara tahun 1971 dan 1975, ketika mereka disiarkan di NBC untuk kali pertama sejak tahun sebelumnya).

Anugerah Akademi ke-33
Tarikh17 April 1961
TempatSanta Monica Civic Auditorium, Santa Monica, California
PengacaraBob Hope
PenerbitArthur Freed
PengarahRichard Dunlap
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikThe Apartment
Penghargaan terbanyakThe Apartment (5)
Pencalonan terbanyakThe Apartment (10)
Liputan televisyen
RangkaianABC

Apartment ialah filem hitam dan putih terakhir untuk memenangi Filem Terbaik sehingga Schindler's List (1993).

Gary Cooper telah dipilih oleh Lembaga Gabenor Akademi sebagai penerima Anugerah Kehormat Akademi tahun ini "kerana banyaknya persembahan skrin yang mengasyikkan dan pengiktirafan antarabangsa, sebagai seorang individu, telah memperoleh untuk industri filem". Cooper terlalu sakit untuk menghadiri upacara itu, walaupun keadaannya tidak didedahkan secara terbuka, kecuali untuk keluarganya dan rakan-rakannya. Di majlis anugerah James Stewart, rakan rapat Cooper, menerima Oscar Kehormat bagi pihaknya. Ucapan emosi Stewart membayangkan sesuatu yang salah, dan akhbar hari berikutnya mengetengahkan tajuk utama, "Gary Cooper mempunyai kanser". Kurang dari empat minggu kemudian, pada 13 Mei 1961, enam hari selepas hari jadi ke-60, Cooper meninggal dunia.

Bintang muda dan bintang yang semakin meningkat Hayley Mills dipilih oleh Lembaga Gabenor Akademi untuk menjadi penerima Anugerah Juvenil Akademi atas kejayaannya dan persembahan yang diiktiraf dalam produksi Pollyanna Walt Disney. Mills menjadi penerima terakhir anugerah tersebut, memandangkan Akademi telah bersara selepas itu. Dari tahun 1963 dan seterusnya, pelakon remaja boleh secara rasmi bersaing dalam anugerah lakonan kompetitif dengan pasangan dewasa mereka. Ini merupakan tahun pertama karpet merah akan berjalan kaki ke teater.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Daniel Miller (February 24, 2017). "The red carpet isn't actually red, and other secrets underfoot at the Oscars". Los Angeles Times. Dicapai pada 2018-04-18.

Pautan luar sunting