Anugerah Akademi ke-50

Anugerah Akademi ke-50 telah diadakan di Dorothy Chandler Pavilion di Los Angeles, California pada 3 April 1978. Upacara itu dipengerusikan oleh Bob Hope, yang menganjurkan penghargaan untuk kali kesembilan belas dan terakhir.[2]

Anugerah Akademi ke-50
Tarikh3 April 1978
TempatDorothy Chandler Pavilion, Los Angeles, California, A.S.
PengacaraBob Hope
PenerbitHoward W. Koch
PengarahMarty Pasetta
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikAnnie Hall
Penghargaan terbanyakStar Wars (6)
Pencalonan terbanyakJulia dan The Turning Point (11)
Liputan televisyen
RangkaianABC
Tempoh masa3 jam, 30 minit
Peringkat39.73 juta
31.1% (Nielsen ratings)[1]

Dua daripada pemenang terbesar tahun ini ialah Star Wars, yang memenangi kategori teknikal dengan memenangi 6 daripada 10 pencalonan dan Pencapaian Khas untuk Suntingan Kesan Bunyi, dan Annie Hall, memenangi 4 daripada 5 pencalonan, termasuk Filem Terbaik, Pelakon Terbaik dan Pengarah Terbaik. Anugerah itu juga terkenal dengan ucapan penerimaan yang sangat berpolitik dari segi politik oleh Vanessa Redgrave.

The Turning Point menetapkan rekod untuk pencalonan terbanyak tanpa kemenangan (11), yang sebelum ini dipegang oleh Peyton Place dan The Little Foxes, yang masing-masing mempunyai 9 pencalonan tanpa kemenangan. Rekod ini, kemudian diikat oleh The Color Purple, masih berdiri Setakat 2018.

Annie Hall ialah pemenang Filem Terbaik yang terakhir untuk dicalonkan untuk hanya lima anugerah sehingga The Departed 29 tahun kemudian pada tahun 2006.

Jason Robards menjadi pelakon keempat untuk memenangi Oscar, mengikuti Luise Rainer, Spencer Tracy, dan Katharine Hepburn.

Untuk satu-satunya masa sehingga kini, kedua-dua pemenang Pelakon Lelaki Terbaik dan Pelakon Wanita Terbaik memenangi peranan dalam dua komedi romantis yang berbeza.

Urutan pembuka animasi, serta promo untuk pameran Anugerah, direka oleh pereka grafik British Harry Marks, yang menyalurkan urutan animasi kepada Robert Abel and Associates. Marks juga merangka urutan animasi untuk kategori yang dinamakan atas, yang tidak digunakan untuk siaran akhir.

Rujukan sunting

  1. ^ Bialik, Carl (February 26, 2008). "And the Oscar Goes to... Fewer TV Viewers". The Wall Street Journal. Diarkibkan daripada yang asal pada April 4, 2008.
  2. ^ "The 50th Academy Awards (1978) Nominees and Winners". oscars.org. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2014. Dicapai pada October 5, 2011.

Pautan luar sunting