Baju tangkal (atau baju azimat; Turki: tılsımlı gömlek; Parsi: پیراهن طلسمات, rumi: pirâhan telesmat) ialah azimat tekstil yang dipakai. Baju talismanik terdapat di seluruh dunia Islam. Baju boleh dikumpulkan kepada empat jenis yang berbeza dalam gaya dan simbol yang digunakan: Uthmaniyyah, Safavid, Mughal dan Afrika Barat.[1]

Baju azimat dalam koleksi Istana Topkapı

Contoh-contoh terawal yang masih hidup telah dibuat kira-kira pada abad ke-15,[1] walaupun tradisi baju azimat mungkin lebih lama. Dalam Surah Yusuf, baju nabi Yusuf digambarkan sebagai memberi perlindungan dan juga keajaiban. Dia menyerahkannya supaya dapat menyembuhkan kebutaan bapanya Yakub: "Pergilah dengan bajuku ini, dan sebarkanlah ke muka ayahku, dia akan datang untuk melihat""Pergilah kamu dengan membawa baju gamisku ini, lalu letakkanlah dia kewajah ayahku, nanti ia akan melihat kembali; dan bawalah keluargamu semuanya kepadaku"."[Quran 12:93].

Rujukan sunting

 
Baju tangkal yang menggambarkan tempat suci Mekah dan Madinah, abad ke-16 atau awal abad ke-17
  1. ^ a b Atighi Moghaddam, Behnaz (17 June 2015). "Guest Post: A Warrior's Magic Shirt". Victoria and Albert Museum (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 October 2015.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

Templat:Commons-cat-inline