Banjir India Selatan 2015

Banjir India Selatan ini melanda disebabkan oleh hujan lebat semasa monsun timur laut tahunan pada bulan November-Disember 2015. Ia memberi kesan kepada negeri-negeri di rantau pingir laut Coromandel iaitu Tamil Nadu,Andhra Pradesh, dan wilayah kesatuan Puducherry, dengan bandar raya Chennai terutamanya teruk terjejas.Lebih 300 orang terbunuh dan lebih 1.8 juta orang telah kehilangan tempat tinggal ,dengan kerosakan dan kerugian dianggarkan lebih daripada US $ 3 bilion.

Banjir India Selatan 2015
2015 South Indian floods
Jambatan ditenggelami air di Chennai, Tamil Nadu
Tarikh8 November 2015 (2015-11-08) – berlangsung
TempatIndia Selatan (Tamil Nadu, Puducherry, Andhra Pradesh)
LokasiIndia Sunting ini di Wikidata
KematianTamil Nadu: 269 (anggaran)[1]
Andhra Pradesh: 81
Puducherry: 2
Harta benda rosak
Lebih US $ 3 bilion.


Tamil Nadu: AS $ 1 bilion
Andhra Pradesh: US$570 million
Puducherry: US$27 million

Banjir sunting

Tamil Nadu sunting

Pada 9-10 November 2015, Neyveli menerima 483 mm (19.0 in) hujan; hujan terus turun dengan lebat di Cuddalore, Chidambaram dan Chennai. Hujan berterusan membawa kepada bahagian-bahagian yang rendah di Chennai dinaiki air pada 13 November, menyebabkan pemindahan lebih 1000 orang dari rumah mereka.Pada 15-16 November, Chennai menerima 246.5 mm (9.70 in) hujan, jumlah tertinggi yang dicatatkan sejak November 2005 dan menyebabkan banjir di kebanyakan kawasan bandar. Sebahagian besar bandar kekal banjir pada 17 November, walaupun hujan telah banyak berhenti. Walaupun hujan dari sistem tekanan rendah sebelum ini berakhir pada 25 November, sistem yang lain dibangunkan pada 29 November, membawa hujan tambahan dan Jabatan Meteorologi India meramalkan hujan lebat yang turun di Tamil Nadu akan berterusan sehingga akhir minggu ini.Menjelang petang, bekalan kuasa telah digantung hingga 60% daripada bandar manakala beberapa hospital bandar berhenti berfungsi.Pada hari yang sama, Ketua Menteri Tamil Nadu Jayalalithaa mengumumkan bahawa, kerana banjir dan hujan yang berterusan, peperiksaan sekolah pertengahan tahun yang asalnya dijadualkan pada 7 Disember akan ditangguhkan sehingga minggu pertama bulan Januari.Buat pertama kali sejak penubuhannya pada tahun 1878, akhbar utama The Hindu tidak menerbitkan edisi cetak pada 2 Disember, kerana pekerja tidak dapat mencapai bangunan akhbar. The Southern Railways membatalkan perkhidmatan kereta api utama dan Lapangan Terbang Antarabangsa Chennai telah ditutup sehingga 6 Disember. Chennai secara rasmi diisytiharkan sebagai kawasan bencana pada malam 2 Disember. Di Hospital MIOT, 14 pesakit meninggal dunia selepas bekalan kuasa terputus dan bekalan oksigen gagal berfungsi. Walaupun hujan mula berheti pada 4 Disember dan air banjir mula surut di beberapa kawasan di Chennai, kebanyakan kawasan utama bandar kekal tenggalam dan kekurangan bekalan makanan dan air minuman.

Chennai menerima 1,049 mm (41.3 in) hujan pada bulan November, yang tertinggi sejak menerima 1,088 mm (42.8 in) pada November 1918. Banjir di bandar Chennai digambarkan sebagai yang paling teruk dalam satu abad.Pada 1 Disember, lebih 200 orang di Tamil Nadu dilaporkan telah meninggal dunia kerana banjir sejak 8 November, sementara lebih 70,000 orang telah diselamatkan.Hujan berterusan mengakibatkan sekolah-sekolah dan kolej ditutup di seluruh Puducherry, Chennai, Kanchipuram dan Thiruvallur dan nelayan telah memberi amaran terhadap pelayaran kerana laut bergelora. Kerajaan negeri melaporkan kerosakan banjir awal berjumlah US $ 1 bilion, dan meminta US $ 299 juta bagi usaha-usaha bantuan serta-merta.Hujan berterusan dan banjir memaksa beberapa pembuat kereta utama di rantau ini, termasuk Ford, Renault, Nissan dan Daimler AG untuk menghentikan pengeluaran buat sementara waktu, menyebabkan anggaran kerugian US $ 30 juta. Penganalisis industri anggaran jumlah kerugian industri akibat banjir berada dalam lingkungan ₹ 10,000 hingga 15,000 crores.Harga sayur-sayuran dan buah-buahan meningkat dengan ketara, kerana lebih 50% daripada bekalan terjejas akibat lori terkandas. Rangkaian televisyen popular iaitu Puthiya Thalaimurai, Jaya TV dan TV Mega menghentikan perkhidmatan mereka kerana masalah teknikal akibat banjir. Pengeluar motosikal Royal Enfield menutup pejabatnya di Chennai pada 1 Disember, dan juga kilangnya di Thiruvottiyur dan Oragadam.

Rujukan sunting

  1. ^ "Rains, Floods Kill 269 in Tamil Nadu, 54 in Andhra". The New Indian Express. 3 December 2015.