Kanser kulit adalah pertumbuhan sel-sel pada kulit pada taraf abnormal. Penyebab kanser kulit berbeza-beza dan tahap keganasan kanser pun berbeza-beza . Kanser kulit paling umum berlaku pada lapisan sel skuamus , basal dan melanosit . Kanser kulit biasanya tumbuh di epidermis ( lapisan paling luar kulit ) , sehingga tumor ( benjolan ) boleh dilihat dari luar , sehingga kanser kulit merupakan jenis kanser yang paling mudah ditemui gejalanya pada stadium awal. Kanser kulit juga merupakan kanser yang paling sedikit risiko kematiannya pada pesakit , ini disebabkan kerana kulit jarang dapat mencapai organ-organ vital seperti jantung , paru-paru , buah pinggang dan batang otak pada manusia .

Pandangan terapi alternatif sunting

Dalam pandangan terapi holistik , penyebab kanser adalah sama , iaitu kerana banyaknya zat - zat oksidan dalam tubuh . Tetapi kanser kulit boleh juga disebabkan oleh adanya pancaran sinar radio aktif , sinar ultra violet , secara langsung tanpa penghalang ( keselamatan ) .

    • Kerana letaknya di kulit , kanser kulit lebih mudah dikenali dan lebih mudah ditangani . Walaupun begitu , pesakit kanser kulit tetap perlu berhati - hati kerana boleh saja terjadi metastasis ( penyebaran ) ke organ - organ yang lain .

Untuk terapi kanser kulit , hendaknya :
1 . Elakkan mengambil makanan dan minuman yang mengandungi bahan - bahan kimia termasuk gula pasir dan air mineral .
2 . Elakkan segala bedak dan handbody losyen yang diperbuat dari bahan-bahan kimia .
3 . Elakkan terkena cahaya matahari secara langsung diatas jam 9 pagi .
4 . Minumlah tambahan yang mampu membersihkan kotoran yang melekat di dinding usus ( colon cleanshing ) . Dalam hal ini yang terbaik , terenak dan paling murah adalah kolak waluh ( labu parang ) tanpa santan . Yang perlu diingat dalam mengonsumsinya perlu ditambah air limau nipis . minumlah 2 gelas sehari .
5 . Buatlah tambahan yang banyak mengandung zat - zat anti oksidan , seperti juss dari buah tomato sayur , buah anggur , buah lobak , dan taoge kacang hijau . Untuk pembuatan juss , sebaiknya di blender selama 20 minit , jangan berhenti . Tujuannya adalah agar ada suntikan oksigen ke dalam juss . Kerana itu harus langsung diminum habis , jangan dibiarkan lam kerana oksigennya boleh menguap lagi . Minumlah 2 gelas sehari .
6 . Buatkanlah rebusan herba yang banyak mengandung zat - zat anti oksidan . Herba ini antara lain daun benalu mangga , daun benalu teh , daun sukun , daun tapak dara , daun mahkota dewa , temu putih , dll . Minumlah 2 gelas sehari .
7 . Buatkanlah rebusan herba yang lebih keras dari pada di atas , Bisa menggunakan mahkota dewa , pace , jintan hitam , dll . minumlah 2 gelas sehari.
8 . Buatkanlah bedak dari keladi tikus , ketela pohon tahunan yang beracun . Balurkan bedak ini ke kansernya , 4 - 5 kali sehari .
9 . Lakukanlah senam ayun tangan , 30 minit sehari .

Rujukan sunting

  • American Cancer Society : Cancer Facts and Figures - 1999 . Atlanta , Ga : American Cancer Society , 1999 .


Templat:Tunas-penyaki