Bendera New South Wales

Bendera New South Wales semasa telah diterima pakai secara rasmi oleh kerajaan New South Wales pada tahun 1876.

Nisbah bendera: 1:2
Piawaian Gabenor New South Wales

Bendera ini adalah berdasarkan pengubahsuaian Panji Biru British dengan lencana negeri yang terletak di bucu atas. Lencana, berdasarkan jata, adalah cakera putih dengan salib St. George, singa pengawal keemasan sambil lepas di tengah salib dan bintang emas pecah lapan pada setiap lengan salib.

Bendera ini telah diterima pakai kerana kritikan dari Admiralti British bahawa reka bentuk sebelumnya adalah terlalu serupa dengan reka bentuk bendera Victoria.

Lencana negeri telah direka oleh Arkitek Kolonial James Barnet dan Kapten Francis Hixson, seorang pesara pegawai Tentera Laut Diraja.[1] Walaupun reka bentuk itu diberikan makna, ia mungkin versi mudah daripada lambang separuh rasmi New South Wales pada masa itu.

Bendera Sebelum sunting

Bendera pertama New South Wales telah diterima pakai pada 1867. Ia juga adalah pengubahsuaian Panji Biru British dengan huruf "NSW" putih yang terletak di atasnya. Bendera ini merupakan tindak balas kepada kelulusan daripada Akta Pertahanan Kolonial Laut British pada 1865 di mana semua kapal penjajah perlu "memakai Panji Biru/Merah dengan meterai atau lencana tanah jajahan di bendera itu".

New South Wales kemudian menerima pakai bendera kedua pada tahun 1870 dan ia adalah hampir sama dengan bendera Victoria. Bendera ini adalah pengubahsuaian Panji Biru British dengan yang "Lencana Gabenor". Lencana itu adalah Buruj Pari atau Palang Selatan dan mahkota empayar terletak di atas Palang Selatan itu. Perbezaan antara bendera ini daripada bendera Victoria adalah bahawa bintang-bintangnya adalah emas dan setiap bintang mempunyai pecah antara lima hingga sembilan dengan satu bucunya menunjuk ke bahagian bawah bendera.

Rujukan sunting

  1. ^ New South Wales Government (2007). "New South Wales Flag". Flags and Emblems. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-20. Dicapai pada 2008-08-10.