Lumba basikal di Sukan Olimpik Musim Panas 2024

Pertandingan lumba basikal Sukan Olimpik Musim Panas 2024 di Paris dijadualkan berlangsung di empat tempat berbeza (Pont d'Iéna untuk perlumbaan jalan raya dan ujian masa; Vélodrome de Saint-Quentin-en-Yvelines untuk berbasikal trek dan perlumbaan BMX; Élancourt Hill untuk berbasikal gunung; dan Place de la Concorde untuk gaya bebas BMX) dari 27 Julai hingga 11 Ogos, menampilkan dua puluh dua acara merentasi lima disiplin.[1][2][3][4][5]

Lumba basikal
di Sukan Olimpik XXXIII
Piktogram dari atas, kiri ke kanan: BMX gaya bebas, perlumbaan BMX, jalan raya, berbasikal gunung dan berbasikal trek.
TempatPont d'Iéna (jalan raya)
Vélodrome de Saint-Quentin-en-Yvelines (trek dan perlumbaan BMX)
Élancourt Hill (berbasikal gunung)
Place de la Concorde (BMX gaya bebas)
Tarikh27 Julai – 11 Ogos 2024
Bil. acara22
Pesaing514
← 2020
2028 →

Pertandingan Berbasikal telah dipertandingkan dalam setiap edisi Sukan Olimpik Musim Panas sejak Olimpik moden dihidupkan semula pada tahun 1896, bersama-sama dengan olahraga, gimnastik artistik, lawan pedang dan renang.

Sejumlah 514 penunggang basikal akan bersaing di Paris 2024 dengan pembahagian yang sama rata antara lelaki dan wanita buat pertama kali dalam sejarah sukan itu, mencapai matlamat kesaksamaan jantina sebagai salah satu objektif yang disahkan oleh Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI). Setelah berjaya dicapai dalam berbasikal gunung, perlumbaan BMX dan gaya bebas BMX pada program Tokyo 2020, beberapa perubahan ketara telah dilaksanakan dalam berbasikal jalan raya dan trek, dengan beberapa tempat kuota lelaki dipindahkan ke bahagian wanita dan dengan bilangan pelumba dalam pecut berpasukan wanita meningkat daripada dua kepada tiga. Mematuhi cadangan agenda Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa 2020, berbasikal akan mendapat empat belas tempat yang lebih sedikit di Sukan ini berbanding pada 2020, pengurangan yang menjejaskan perlumbaan jalan raya dan berbasikal gunung. Namun begitu, pengagihan tempat tambahan untuk berbasikal trek dan enam dalam gaya bebas BMX, dengan bilangan atlet yang bersaing dalam acara lelaki dan wanita meningkat daripada sembilan kepada dua belas, sebahagiannya mengatasi penurunan sederhana tempat berbasikal yang ditawarkan pada Sukan ini.[6]

Walaupun kuota berkurangan yang sederhana, kayuhan akan menampilkan sejumlah dua puluh dua acara pingat merentasi lima disiplin, serupa dengan format program 2020.[6] Walaupun sukan ini terus berjalan sepanjang hari antara upacara pembukaan dan penutupan, Paris 2024 akan menyaksikan beberapa perubahan penjadualan yang bertentangan dengan edisi sebelumnya; oleh itu, pemenang pingat ujian masa individu lelaki dan wanita akan dianugerahkan pada hari pertama pertandingan.[7]

Kelayakan sunting

Sebagai negara tuan rumah, Perancis menyimpan tempat kuota lelaki dan wanita dalam perlumbaan BMX, gaya bebas BMX dan berbasikal gunung; dan dua lagi dalam perlumbaan jalan raya lelaki dan wanita. Jika satu atau dua penunggang basikal Perancis layak secara langsung dan kerap, slot ganti mereka akan diperuntukkan semula kepada NOC layak peringkat tertinggi seterusnya dalam acara yang dinyatakan di atas berdasarkan susunan kebangsaan senarai Kedudukan Dunia UCI menjelang 17 Oktober 2023.

Kira-kira sembilan puluh peratus daripada jumlah tempat kuota akan dikaitkan melalui senarai Kedudukan Dunia UCI bagi disiplin masing-masing, dengan beberapa tempat ditawarkan untuk penunggang basikal di Kejohanan Dunia UCI 2023 dan di kejohanan kelayakan benua (Afrika, Asia dan Amerika).

Pemenang pingat sunting

Jadual pingat sunting

  *   Tuan rumah (Perancis)

KedudukanNOCEmasPerakGangsaJumlah
Jumlah (0 NOC)0000

Berbasikal jalan raya sunting

Acara Emas Perak Gangsa
Perlumbaan jalan raya lelaki
Percubaan masa lelaki
Perlumbaan jalan raya wanita
Percubaan masa wanita

Berbasikal Trek sunting

Lelaki sunting

Acara Emas Perak Gangsa
Pecut
Pecut berpasukan
 
 
 

 
 
 

 
 
 
Keirin
Madison
 
 

 
 

 
 
Omnium<
Kejar mengejar berpasukan
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

Wanita sunting

Acara Emas Perak Gangsa
Pecut
Pecut berpasukan
 
 
 

 
 
 

 
 
 
Keirin
Madison
 
 

 
 

 
 
Omnium<
Kejar mengejar berpasukan
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

Berbasikal gunung sunting

Acara Emas Perak Gangsa
Merentas desa lelaki
Merentas desa wanita

BMX sunting

Acara Emas Perak Gangsa
Perlumbaan lelaki
Gaya bebas lelaki
Perlumbaan wanita
Gaya bebas wanita

Rujukan sunting

  1. ^ "Paris 2024 – Road Cycling". Paris 2024. Dicapai pada 26 Disember 2022.
  2. ^ "Paris 2024 – Track Cycling". Paris 2024. Dicapai pada 26 Disember 2022.
  3. ^ "Paris 2024 – Mountain Biking". Paris 2024. Dicapai pada 26 Disember 2022.
  4. ^ "Paris 2024 – BMX Racing". Paris 2024. Dicapai pada 26 Disember 2022.
  5. ^ "Paris 2024 – BMX Freestyle". Paris 2024. Dicapai pada 26 Disember 2022.
  6. ^ a b "Cycling achieves full gender parity in terms of athlete numbers at the Olympic Games Paris 2024". Kesatuan Berbasikal Antarabangsa. 7 Disember 2020. Dicapai pada 26 Disember 2022.
  7. ^ "Olympic Games Paris 2024: cycling to crown two Olympic Champions on first day of medal competitions". Kesatuan Berbasikal Antarabangsa. 13 April 2022. Dicapai pada 26 Disember 2022.