Betty Williams

Aktivis keamanan Ireland Utara (1943-2020)

Betty Williams (lahir 22 Mei 1943, Belfast, Ireland Utara) ialah penerima bersama Hadiah Keamanan Nobel dengan Mairead Corrigan pada tahun 1976 atas usaha beliau sebagai seorang pengasas bersama Komuniti Orang Aman, sebuah organisasi didedikasi untuk mempromosi satu resolusi aman untuk the Troubles di Ireland Utara.

Betty Williams
Betty Williams pada tahun 2009
Kelahiran (1943-05-22) 22 Mei 1943 (umur 80)
Belfast, Ireland Utara
Terkenal keranaKomuniti Orang Aman
PasanganRalph Williams, James Perkins
AnugerahHadiah Keamanan Nobel, 1976

Williams mengetuai Yayasan Kanak-Kanak Global dan merupakan Presiden Pusat Kebajikan Kanak-kanak Antarabangsa. Beliau juga merupakan Pengerusi Institut untuk Demokrasi Asia di Washington D.C. dan Profesor Pelawat yang Cemerlang di Nova Southeastern University. Beliau menyampaikan kuliah secara meluas mengenai topik keamanan, pendidikan, pemahaman antara budaya dan antara kepercayaan, anti-ekstremisme, dan hak kanak-kanak.

Williams ialah seorang ahli pengasas Sidang Kemuncak Penerima Nobel, yang diadakan setiap tahun sejak tahun 2000.[1]

Pada tahun 2006, Williams menjadi pengasas Inisiatif Nobel Wanita bersama dengan penerima Hadiah Keamanan Nobel Mairead Corrigan Maguire, Shirin Ebadi, Wangari Maathai, Jody Williams dan Rigoberta Menchú Tum. Enam wanita ini yang mewakili Amerika Utara dan Selatan, Timur Tengah, Eropah dan Afrika, menyatukan pengalaman mereka dalam usaha bersatu untuk keamanan dengan keadilan dan kesaksamaan. Ia adalah matlamat Inisiatif Nobel Wanita untuk membantu memperkuat kerja yang dilakukan untuk menyokong hak-hak wanita di seluruh dunia. Williams juga merupakan seorang ahli PeaceJam.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "14th Nobel Peace Laureate Summit takes place in Rome". Anadolu. AA. 12 December 2014. Dicapai pada 1 January 2015.

Pautan luar sunting