Burung Pungguk

spesies burung
(Dilencongkan dari Burung Hantu Betemak)

Burung Pungguk atau juga dikenali sebagai burung Hantu Betemak (bahasa Inggeris: Brown Boobook) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Ninox scutulata. [2]

Burung Pungguk
Burung Pungguk di Phuket, Thailand
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
N. scutulata
Nama binomial
Ninox scutulata
(Raffles, 1822)

Pungguk (Ninox scutulata) merupakan burung hantu yang merupakan pembiak penetap di Selatan Asia dari India dan timur Sri Lanka ke barat Indonesia dan selatan China.

Spesies ini merupakan sebahagian dari kumpulan burung hantu lebih besar yang dikenali sebagai burung hantu biasa, Strigidae, yang mengandungi kebanyakan spesies burung hantu. Kumpulan lain adalah burung hantu reban, Tytonidae.

Pungguk adalah pembiak penetap dikebanyakan selatan Asia tropika dari Timur Tengah ke selatan China. Habitatnya adalah kawasan berhutan dan banyak pokok. Ia bertelor dua hingga lima biji telor dalam lubang pada pokok.

Pungguk adalah burung hantu bersaiz serdahana (32 cm) dengan bentuk helang disebabkan ekor panjangnya dan ketiadaan cakera muka menonjol. Bahagian bawah adalah perang gelap, dengan ekor belang. Bahagian bawah keputihan dengan jalur perang kemerahan, sungguhpun spesies kecil dijumpai di Pulau Andaman memiliki bahagian bawah perang gelap. Ekornya berbelang. Mata besar dan kekuningan. Kedua jantina serupa.

Spesies ini nokturnal malam tetapi sering dijumpai melalui burung kecil yang mengerumuninya ketika dia bersarang di pokok. Ia makan kebanyakannya serangga besar, katak, mengkarung, burng kecil, dan tikus. Panggilannya lembut, bermuzik oo-uk ...ooo-uk... berulang yang dapat didengari pada wakti senja dan subuh.

Taburan sunting

Burung Hantu Betemak boleh didapati di Semenanjung Malaysia.

Ciri-ciri sunting

Burung Hantu Betemak adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Hantu Betemak adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Hantu Betemak terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Hantu Betemak membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Pengekalan sunting

Burung Hantu Betemak merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Ninox scutulata". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting

Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z