Taksonomi (biologi)

cabang biologi berkenaan dengan pengelasan dan penamaan spesies

Taksonomi (Jawi: تکسونومي ) (daripada grc τάξις (taxis), bermaksud "susunan", dan -νομία (-nomia), bermaksud "kaedah") adalah sains yang menentukan dan menamakan kumpulan organisma biologi berdasarkan ciri-ciri yang dikongsi. Organisma dikelompokkan bersama ke dalam taksonomi (tunggal: takson) dan kumpulan ini diberikan pangkat taksonomi; kumpulan pangkat yang diberikan dapat diagregatkan untuk membentuk kumpulan super yang lebih tinggi, sehingga menghasilkan hierarki taksonomi. Peringkat utama dalam penggunaan moden adalah domain, alam/kerajaan, filum (pembahagian kadang-kadang digunakan dalam botani sebagai pengganti filum), kelas, keturunan, keluarga, genus dan spesies. Ahli botani Sweden Carl Linnaeus dianggap sebagai bapa taksonomi, ketika ia mengembangkan sistem yang dikenali sebagai taksonomi Linnaean untuk mengkategorikan organisme dan tatanama binomial untuk penamaan organisma.

Pelbagai peringkat sistem pengelasan saintifik.SpesiesGenusFamiliOrderKelasFilumAlamDomainHidupan
Pelbagai peringkat sistem pengelasan saintifik.

Hierarki pengelasan biologi untuk lapan pangkat taksonomi utama. Pangkat pertengahan tidak ditunjukkan.

Dengan munculnya bidang kajian seperti filogenetik, kladistik, dan sistematik, sistem Linnaean telah berkembang ke sistem klasifikasi biologi moden berdasarkan hubungan evolusi antara organisma yang hidup dan pupus.

Sejarah سجاره sunting

Walaupun terdapat beberapa deskripsi percubaan sejarah taksonomi untuk mengklasifikasikan taksonomi kepada tamadun purba, percubaan yang benar-benar saintifik untuk mengklasifikasikan organisma tidak berlaku sehingga abad ke-18. Kerja-kerja terdahulu adalah terutamanya deskriptif dan memberi tumpuan kepada tumbuhan yang berguna dalam bidang pertanian atau perubatan. Terdapat beberapa peringkat dalam pemikiran saintifik ini. Taksonomi awal didasarkan pada kriteria sewenang-wenang, sistem "buatan" yang disebut, termasuk sistem klasifikasi seksual Linnaeus. Sistem kemudiannya didasarkan pada pertimbangan yang lebih lengkap mengenai ciri-ciri takrif, yang disebut sebagai "sistem semula jadi", seperti yang dilakukan oleh Jussieu (1789), de Candolle (1813) dan Bentham dan Hooker (1862-1863). Ini adalah pra-evolusi dalam pemikiran. Penerbitan Charles Darwin, On the Origin of Species (1859) membawa kepada cara pemikiran baru mengenai klasifikasi berdasarkan hubungan evolusi. Inilah konsep sistem filetik dari tahun 1883 dan seterusnya. Pendekatan ini digambarkan oleh Eichler (1883) dan Engler (1886-1892). Kemunculan genetik molekul dan metodologi statistik membenarkan penciptaan era moden "sistem filogenetik" berdasarkan kladistik, bukannya morfologi sahaja.[1][2][3]

Rujukan روجوعکن sunting

Bibliografi بيبلوݢرافي sunting

  • Stace, Clive A. (1989) [1980]. Plant taxonomy and biosystematics (ed. 2nd.). Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9780521427852. Dicapai pada 19 April 2015.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Datta, Subhash Chandra (1988). Systematic Botany (ed. 4). New Delhi: New Age International. ISBN 978-8122400137. Dicapai pada 25 Januari 2015.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Stuessy, Tod F. (2009). Plant Taxonomy: The Systematic Evaluation of Comparative Data. Columbia University Press. ISBN 978-0-231-14712-5. Dicapai pada 6 Februari 2014.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar ڤاءوتن لوار sunting