CRK

Kumpulan Rock Malaysia

Kumpulan CRK merupakan sebuah kumpulan rock yang pernah aktif di Malaysia pada awal dekad 90-an. Kumpulan ini menyampaikan lagu-lagu rock Melayu. [1]

CRK
Album pertama CRK
Latar belakang
Berasal dariMalaysiaMalaysia
GenreRock
PekerjaanPenyanyi / Pemuzik
InstrumenVokal / Band
Tahun aktif1990 - 1996
2010 - sekarang
Syarikat rakaman
1990 - 1992: Warner Music
Pengkarya berkait
Rahim Maarof
Whitesteel
Man Kidal
Aidit Alfian
Laman sesawang
CRK
AhliKamal - Vokal
Sham - Gitar
Eddie - Bass
Syamrani - Keyboard
Ujang - Drum
Bekas ahliAjie - Gitar
Din - Drum

Sejarah sunting

Eddie adalah pemain bass kumpulan Rahim Maarof & Whitesteel yang diasaskan oleh Rahim Maarof untuk mengiringi mana-mana konsert beliau pada masa itu, sebelum terhasilnya album Kristal lagi. Kebetulan pada masa itu Sham baru saja keluar dari Wings. Kebetulan pada masa yang sama Sham mempunyai seorang penyanyi bernama Nor berasal dari Klang. Nor adalah rakan sekolah Syamrani, menyatakan hasrat untuk penubuhan Cristal iaitu nama asal CRK. Syamrani pada masa itu adalah seorang pemain gitar untuk kumpulan Hydra dibawah naungan Boxoffice (Ali Bakar) dan bersetuju untuk bekerjasama demi mencapai matlamat arah tujuan dan peluang yang ada di hadapan iaitu bekerja malam di kelab, menjadi band pengiring untuk artis, mendapatkan peluang menjadi artis rakaman dari syarikat WEA, menjana pendapatan tetap dan menimba ilmu serta pengalaman. Ujang (drum) diterapkan bersama untuk memantapkan lagi peluang yang tersedia ada.

Latihan demi latihan membuatkan muzik Cristal (CRK) bertambah mantap sehingga mendapat peluang di kelab-kelab K.L dan Lembah Klang. Memandangkan kumpulan ini mendapat peluang bermain luar dari K.L, Nor (penyanyi) menarik diri atas faktor bekerja tetap disalah sebuah bank di ibu kota membatas pergerakannya untuk meneruskan perjuangan. Maka tempatnya telah digantikan oleh Kamal. Disini bermulanya perjalanan kumpulan dan penukaran nama kepada CRK,atas nasihat pihak syarikat rakaman,memandangkan pada masa yang sama ada sebuah kumpulan trio wanita telah menggunakan nama Cristal. CRK telah diberi kepercayaan oleh Rahim Maarof untuk mengiringi beliau selama 2 tahun sehingga lahirnya album Kristal. Lahirnya album pertama yang memuatkan lagu hit Cita dan Airmata membuat CRK dikenali ramai sehingga menjadi siulan dan menduduki carta Musik-musik TV3 selama 7 bulan. Lagu tersebut menjadikan mereka kumpulan yang paling lama lama berada dalam carta.Paling mengecewakan apabila tidak terpilih secara automatik keperingkat akhir Musik-musik. Ia telah menjadi satu isu ketidakpuasan hati peminat tentang pemilihan lagu yang layak ke peringkat akhir. [perlu rujukan]

Tahun selepasnya pihak TV3 telah merombak semula,artis yang bertahan selama 6 bulan didalam carta akan layak secara automatik keperingkat akhir. Sham dan Ujang telah menarik diri dari CRK atas faktor peribadi dan digantikan oleh Din(drum) dan Man Kidal sebagai pemain gitar utama untuk persembahan pentas yang diterima..persembahan dikelab malam dan album,CRK telah menggunakan khidmat Aji(gitar) untuk memantapkan lagi musik CRK Lahirnya album ke2 CRK bertajuk Airmata Cinta..membuatkan mereka berada didua persimpangan antara album atau bermain dikelab secara lebih profesional..kerana pendapatan amat memuaskan disamping menimba ilmu diperautauan negara.Disini..Din(drum)dan Kamal menarik diri dan digantikan oleh Fendi(Sotong)..Kumpulan ini telah menukar nama kepada Corrien and The Lynx..dengan kemasukkan penyanyi wanita berasal dari Ireland. Selang beberapa tahun kemudian..Addie telah menarik diri meninggalkan kumpulan dan digantikan oleh Kelly(bass). Dari awal penubuhan CRK 1986,Syamrani merupakan anggota terlama didalam kumpulan asal yang mash bertahan sehingga dibubarkan pada awal tahun 1996.

 
Anggota kumpulan CRK pada tahun 1990

Anggota kumpulan sunting

Anggota asal CRK terdiri daripada:

  • (Kamal) Mohd Kamal Rashidi - Vokal
  • (Eddie)Mohd Eddie Ghazali (lahir 4/7/1968) - Bass
  • (Syamrani) Syamrani Omar - Keyboard
  • (Ujang) Riduan Isa (lahir 10/9/1959) - Drum
  • (Sham) Sham Baharom (lahir 17/10/1968) - Gitar

Ujang dan Sham menarik diri selepas album pertama dan digantikan oleh Din di posisi drum serta Ajie selaku gitaris untuk album kedua.

Diskografi sunting

Album studio sunting

  1. Anugerah (1990)
  2. Airmata Cinta (1992)

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Tajuk Watak Pengarah Nota
1991 Bayangan Maut Penyanyi kelab malam Dato' Yusof Haslam Penampilan khas

Rujukan sunting

  1. ^ "Usaha jejaki rockers 80-an". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-01. Dicapai pada 2018-09-04.

Pautan luar sunting