Carol of the Bells (filem)

Carol of the Bells ialah drama sejarah Ukraine yang diarahkan oleh Olesia Morhunets-Isaienko berdasarkan skrip oleh Kseniia Zastavska, dikeluarkan di Ukraine pada 5 Januari 2023. Tayangan perdana dunia berlangsung pada 4 Mac 2022.[3] Pengedar filem tersebut ialah Filem.UA Distribution dan Kinomania Film Distribution.[4] Juga dikenali sebagai Szczedryk (Poland) dan Щедрик (Ukraine).

Carol of the Bells
Bahasa Ukraine: Щедрик
Poland: Szczedryk
PengarahOlesia Morhunets-Isaienko
PenulisKseniia Zastavska
Dihasilkan olehTaras Bosak, Kolyubaev Artem Oleksiyovych, Maksym Leshchenko
DibintangiYana Korolova,
Andriy Mostrenko
Polina Gromova,
Anastasia Mateshko,
Joanna Opozda,
Myroslav Hanishchevsky,
Tomasz Sobczak,
Alla Bineyeva,
Christina Ushytska,
Oksana Mukha
Disunting olehRoman Synchuk
Syarikat
penerbitan
Mainstream, Stewopol
Diedarkan olehUFD (Україна)
Tarikh tayangan
4 березня 2022 (світ)
5 січня 2023 (Україна)
Masa tayangan
122 min.
Negara Ukraine
 Poland
BahasaUkraine, Poland, Jerman, Inggeris
Pecah panggung10,88 juta UAH[1]
(or 294 000 USD)[2]

Filem ini menceritakan tentang kehidupan tiga keluarga dari bangsa yang berbeza: Ukraine, Poland dan Yahudi, disatukan oleh kemalangan biasa - perang. Selepas sistem penindasan USSR, mereka mengalami mesin penghukum Nazi Jerman.

Plot sunting

Di tengah-tengah perhatian adalah kanak-kanak dari tiga keluarga: Ukraine, Poland, dan Yahudi. Mereka tinggal di bandar Stanislaviv (kini Ivano-Frankivsk) di rumah jiran. Rejim Soviet, yang tiba pada tahun 1939, melucutkan ibu bapa mereka. Dan apabila Nazi Jerman menyerang empayar Stalinis semasa Perang Dunia II, mereka mengalami semua kesusahan akibat pendudukan bermusuhan Reich Ketiga, yang kelihatan tidak ada harapan. Terharu, gadis-gadis itu mencari perlindungan dengan guru nyanyian Sofia. Anak perempuannya Yaroslava bercita-cita terutama untuk mendamaikan dunia dengan melodi mempesonakan "Shchedryk" Ukraine. Sepanjang perang, mereka hidup sebagai satu keluarga, menyanyikan lagu, dan menunggu pembebasan. Walau bagaimanapun, kedatangan Tentera Merah dan pemulihan pemerintahan Soviet mengubah hidup mereka menjadi lebih sukar: menggantikan kurungan sukarela dengan kurungan paksa. Pegawai secara paksa membawa gadis-gadis kecil dari tempat perlindungan Sofia ke rumah anak yatim. Mereka juga membunuh seorang budak lelaki Jerman yang telah diambil oleh seorang ibu warga Ukraine, mengesyaki dia melakukan aktiviti Nazi, walaupun dia hanya seorang kanak-kanak. Dalam keadaan keras pendidikan semula yang kejam, penindasan selepas perang, dan konfrontasi sosialis USSR dengan dunia, gadis-gadis itu tidak kehilangan identiti kebangsaan mereka. Kata-kata dan muzik "Shchedryk" oleh Mykola Leontovych menghubungkan nasib mereka, menanggung dekad penderitaan berterusan di bawah penindasan Jerman dan Soviet. Untuk menekankan kepelbagaian budaya, filem ini menampilkan lagu-lagu perayaan yang bercirikan setiap warganegara yang diwakili. Pencipta filem ini juga memberi tumpuan kepada tradisi unik perayaan Krismas di kalangan orang Poland dan Ukraine.

Pelakon sunting

Watak utama sunting

  • Yana Korolova [uk] sebagai Sofia Ivanyuk, guru nyanyian
  • Andriy Mostrenko [uk] sebagai Mykhailo Ivanyuk, bapa kepada keluarga Ukraine, suami kepada Sofia
  • Polina Gromova sebagai Yaroslava Ivanyuk, anak perempuan Sofia (pada zaman kanak-kanak)
  • Anastasia Mateshko [uk] sebagai Yaroslava Ivanyuk (dewasa)
  • Joanna Opozda [pl] sebagai Wanda Kalinovska, ibu kepada keluarga Poland
  • Myroslav Hanishchevsky sebagai Wacław Kalinovski, bapa kepada keluarga Poland
  • Christina Ushytska sebagai Teresa Kalinovska (pada zaman kanak-kanak)
  • Oksana Mukha [uk] sebagai Teresa Kalinovska (dewasa)
  • Tomasz Sobczak [pl] sebagai Isaak Hershkovich, bapa kepada keluarga Yahudi
  • Alla Bineyeva [uk] sebagai Berta Hershkovich, isteri Isaak
  • Yevgeniya Solodovnik sebagai Dina Hershkovich (pada zaman kanak-kanak)
  • Tetyana Krulikovska [uk] sebagai Dina Hershkovich (dewasa)
  • Milana Haladyuk sebagai Talya Hershkovich (pada tahun 1939)
  • Darina Haladyuk sebagai Talya Hershkovich (pada tahun 1941)

Pembikinan filem sunting

Filem itu, berdasarkan skrip oleh Ksenija Zastavska, diterbitkan dalam penerbitan bersama antara Ukraine dan Poland, diarahkan oleh pengarah Ukraine Olesia Morhunets-Isaienko. Pembiayaan projek itu dibahagikan sama rata antara pihak Ukraine dan Poland, dengan bahagian pembiayaan Ukraine disediakan oleh Agensi Filem Negara Ukraine.[4]

Penggambaran sunting

Pelakon pelakon berlangsung dalam tempoh 2 bulan. Pencarian terpanjang adalah untuk pelakon untuk peranan kanak-kanak dan untuk pelakon untuk memainkan peranan Sofia Ivanyuk. Yana Korolova memainkan peranan utama pertamanya dalam filem cereka dengan "Carol of the Bells".[5]

Pengeluaran sunting

Tayangan perdana dunia berlangsung pada 4 Mac 2022.[3] Filem ini telah ditayangkan di banyak negara, termasuk Poland, Israel, Amerika, dan Nigeria.[4] Terutama, filem itu telah ditayangkan di Rom pada September 2022.[3] Tayangan perdana Ukraine berlaku pada 5 Januari 2023, apabila filem itu ditayangkan di pawagam Ukraine.[3][6]

Keluaran Digital sunting

Filem ini ditayangkan di platform penstriman Netflix pada 13 Disember 2023.[7]

Anugerah dan Pengiktirafan sunting

Filem ini diiktiraf sebagai yang terbaik di Festival Filem Antarabangsa Wanita Nigeria (WIFFEN).[4]

Rujukan sunting

  1. ^ "Історична драма "Щедрик" вже зібрала у прокаті майже ₴11 мільйонів". Укрінформ. 2023-04-17. Dicapai pada 2023-12-01.
  2. ^ "Carol of the Bells (2022) box office 2023". boxofficemojo.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-03-09.
  3. ^ a b c d "Фільм "Щедрик" вийде у прокат 5 січня". Укрінформ (dalam bahasa Ukraine). 2022-12-25. Dicapai pada 2022-12-25.
  4. ^ a b c d "Українські кінорежисери запросили глядачів дивитися у кінотеатрах "Щедрик" і "Памфір"". Детектор медіа (dalam bahasa Ukraine). 2022-12-06. Dicapai pada 2022-12-25.
  5. ^ "Про світло, морок та загублені людські долі: вийшов трейлер історичної драми "Щедрик"". Укрінформ (dalam bahasa Ukraine). 2022-12-16. Dicapai pada 2022-12-25.
  6. ^ Щедрик на порталі Dzygamdb
  7. ^ "Ukrainian-Polish historical drama 'Carol of the Bells' set to premier on Netflix". english.nv.ua (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-04.

Pautan luar sunting