Cat aerosol (biasanya cat semburan) ialah cat yang datang dalam bekas bertutup, bertekanan dan dilepaskan dalam semburan aerosol apabila butang injap ditekan.[1] Lukisan aerosol ialah salah satu bentuk lukisan semburan; ia meninggalkan lapisan yang licin, sekata, tidak seperti kebanyakan cat bergulung dan berus tradisional. Tin bersaiz standard adalah ringan, mudah alih, murah dan mudah disimpan. Primer aerosol boleh digunakan terus pada logam kosong dan banyak plastik.

Tin cat aerosol: bahan pendorong di bahagian atas tin menekan ke bawah pada campuran cat dan bahan pendorong di bahagian bawah, memaksa campuran naik melalui tiub celup apabila injap dibuka.

Artis grafiti diketahui menggunakan cat semburan kerana mediumnya cepat, kekal dan mudah alih. Asal produk, bagaimanapun, bermula pada tahun 1949, apabila ia direka untuk tujuan yang sangat praktikal untuk menggunakan salutan cat aluminium pada radiator.

Pengaplikasian sunting

Untuk mendapatkan hasil yang bagus, dalam kebanyakan kes adalah perlu untuk menyediakan permukaan dengan baik: mengisar untuk mendapatkan kunci dan berhati-hati degrease dengan minyak tanah.[2][3] Permukaan tidak memerlukan penyediaan apabila menggunakan cat semburan kapur.[4] Area yang tidak akan dicat harus bertopeng, walaupun penting saat melakukan pembaikan untuk mengelakkan penggunaan lapisan penuh sehingga pita pelekat, yang akan meninggalkan garis yang jelas; cat baru sebaiknya digosok pada cat sedia ada, terutamanya jika warnanya sukar dipadankan. Aliran cat harus dimulakan atau dihentikan pada area bertopeng dan bukan pada area yang dimaksudkan untuk dicat, kerana dalam keadaan ini aerosol sering mengeluarkan 'titisan' cat. Lapisan hendaklah digunakan dengan cukup nipis untuk mengelakkan coretan, tetapi kemasan 'kering' dengan menyembur terlalu nipis atau dari terlalu jauh juga harus dielakkan.[5] Jarak optimum antara tin dan produk adalah kira-kira 30 cm. Kebanyakan cat kereta memerlukan penggunaan lapisan yang jelas selepas lapisan warna, biasanya selepas 24 jam.[6] Sebelum menggunakan varnis, salutan warna harus dilapisi dengan baik dengan kertas pasir yang sangat halus.

Terdapat juga pelbagai alat untuk menyembur cat semburan, termasuk pen semburan cat dan muncung untuk penyamaan tekanan dan cengkaman tangan yang selamat. Teknologi tersuai lain, seperti pencetak semburan, boleh dilekatkan pada tin aerosol untuk mengautomasikan sebahagian proses pengecatan semburan dan membolehkan imej dibuat dengan cara yang serupa dengan percetakan.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "Discover the history of spray paint art". The Northwest Herald. February 6, 2017.
  2. ^ "USPaint Application Guide" (PDF). westernmarine.com. Dicapai pada 2023-05-26.
  3. ^ "Basic Painting Skills". oasis.col.org. Dicapai pada 2023-05-26.
  4. ^ "What is Chalk Spray Paint? 5 Potential Project Benefits". illjustfixitmyself.com. Dicapai pada 2023-05-26.
  5. ^ "16 Ways to Avoid Brushstrokes in Your Acrylic Painting". trembelingart.com. Dicapai pada 2023-05-26.
  6. ^ "How Long To Let Paint Dry Before Clear Coat? Here's What We've Found". paintsgeek.com. Dicapai pada 2023-05-26.
  7. ^ "Is the Invention of Spray Printer Going to Change Street Art?". widewalls.ch. Dicapai pada 2023-05-26.