Chemical Entities of Biological Interest (ChEBI, Entiti Kimia Berkepentingan Biologi)[1][2] ialah sebuah pangkalan data kimia dan ontologi entiti molekul yang tertumpu pada sebatian kimia 'kecil', yang merupakan sebahagian daripada usaha Open Biomedical Ontologies (OBO) di Institut Bioinformatik Eropah (EBI). Istilah "entiti molekul" merujuk kepada mana-mana "atom, molekul, ion, pasangan ion, radikal, ion radikal, kompleks, konformer, dan sebatian lain yang berbeza secara sendiri atau isotop, yang dapat dikenali sebagai entiti yang dapat dibezakan".[3] Entiti molekul yang dimaksudkan adalah produk alam atau produk sintetik yang mempunyai potensi bioaktiviti. Molekul yang dikodkan secara langsung oleh genom seperti asid nukleik, protein dan peptida yang berasal daripada protein oleh pembelahan proteolitik, tidak dikira dalam peraturan yang termasuk dalam ChEBI.

Chemical Entities of Biological Interest (ChEBI)
Kandungan
PerihalanPangkalan data kimia
Jenis data
diperoleh
Seroja, mencit rumah, asid dehidroaskorbik dan geranilaseton Edit the value on Wikidata
Perhubungan
Pusat penyelidikanMakmal Biologi Molekul Eropah Kesatuan Eropah
MakmalInstitut Bioinformatik Eropah United Kingdom
Capaian
Tapak webwww.ebi.ac.uk/chebi
URL muat turunftp.ebi.ac.uk/pub/databases/chebi
URL khidmat webwww.ebi.ac.uk/chebi/webServices.do
Titik hujung SPARQLBIO2RDF
Alat
Aplikasi webwww.ebi.ac.uk/chebi
Teknikal
LesenCreative Commons Attribution 3.0 Unported (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kekerapan pelepasan dataBulanan
Dasar kurasiSecara manual
Pautan berkaitan
Twitter: chebit Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

ChEBI menggunakan tatanama, perlambangan dan takrifan yang disokong oleh International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) dan jawatankuasa tatanama Kesatuan Antarabangsa Biokimia dan Biologi Molekul (NC-IUBMB).

Rujukan sunting

  1. ^ de Matos P, Alcántara R, Dekker A, Ennis M, Hastings J, Haug K, Spiteri I, Turner S, Steinbeck C (2010). "Chemical Entities of Biological Interest: an update". Nucleic Acids Research. 38 (Database issue): D249-54. doi:10.1093/nar/gkp886. PMC 2808869. PMID 19854951.
  2. ^ Degtyarenko K, de Matos P, Ennis M, Hastings J, Zbinden M, McNaught A, Alcántara R, Darsow M, Guedj M, Ashburner M (2008). "ChEBI: a database and ontology for chemical entities of biological interest". Nucleic Acids Research. 36 (Database issue): D344-50. doi:10.1093/nar/gkm791. PMC 2238832. PMID 17932057.
  3. ^ Kesatuan Kimia Tulen dan Gunaan Antarabangsa. "molecular entity". Ringkasan Terminologi Kimia Edisi Internet.