Daging biri-biri adalah daging yang dihasilkan daripada biri-biri yang diternak (spesies Ovis aries). Istilah lamb merujuk kepada daging anak biri-biri yang belum berusia satu tahun, yang merupakan jenis daging biri-biri yang paling terkenal.

Paha dan rusuk daging domba muda

Daging anak biri-biri merupakan domba yang disembelih ketika berusia antara satu bulan hingga satu tahun, dengan berat karkas antara 5.5 hingga 30 kilogram. Daging seekor lembu setara dengan daging lima ekor biri-biri. Daging ini umumnya lebih lembut daripada daging biri-biri dewasa, dan umum terdapat di menu masakan negara barat. Daging biri-biri dewasa mempunyai rasa yang lebih kuat kerana mengandungi asid lemak yang khusus terdapat pada biri-biri. Daging biri-biri semakin tua akan semakin liat kerana tisu penghubungnya yang semakin matang sehingga lebih cepat dimasak ala kaserol, dicincang, atau direndidih.

Potongan tubuh biri-biri yang dapat dijadikan masakan umumnya sama dengan jenis-jenis haiwan ruminan yang lain, iaitu terdiri dari potongan daging dari bahagian kaki, leher, perut, punggung, dan rusuk. Lidah biri-biri juga dimanfaatkan di negara timur tengah untuk masakan rebusan. Di negara maju, organ dalaman biri-biri biasanya diolah kembali untuk dijadikan baja, bahan bakar, campuran makanan haiwan peliharaan, malah dieksport ke negara miskin dan berkembang; tetapi tidak begitu sering dijadikan masakan. Hirisan tipis daging biri-biri dapat diolah menjadi macon, iaitu pengganti bacon.

Rujukan sunting